تابناک تهران - آنچه مسلم است باغ ها و فضاهای سبز که به عنوان میراث طبیعی شهر تهران هستند نباید از بین برود حتی به قیمت اینکه نهال جدیدی جایگزین آن شود، زیرا آن نهال جدید، ارزشی که یک درخت کهنسال برای شهر و محیط دارد، نخواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲ 13 May 2015
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران روزهای گذشته از تخریب یک محوطه فضای سبز در منطقه ۲ تهران خبر داد.

محمد حقانی در حاشیه بازدید یک محوطه فضای سبز در منطقه ۲ پایتخت در محدوده شهرک تامین اجتماعی، خیابان ایثارگران شمالی واقع در خیابان الوند، گفت: اهالی محل نسبت به تخریب فضای سبز در این منطقه که بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ متر مساحت دارد و سالهاست به عنوان فضای سبز مورد استفاده اهالی محله است، اعتراض داشته اند.

به گفته این عضو شورای شهر، درختان این منطقه ۲۰ سال قدمت دارند اما متاسفانه به دفعات مورد تخریب و آتش سوزی قرار گرفته اند و درختان باقیمانده نیز در حال نابود شدن هستند.

حقانی با بیان اینکه هنوز پرونده این فضای سبز مورد بررسی قرار نگرفته و به دلیل شکایت اهالی محل از این فضای سبز بازدید کرده است، گفت: سوابق شهرسازی و نوع کاربری این زمین بررسی می شود اما هر نوع کاربری داشته باشد مشخص است که این زمین دو دهه است که به عنوان فضای سبز مورد استفاده عموم قرار گرفته که اخیرا حصارکشی شده و درختان موجود به شدت آسیب دیده اند.

به گفته اهالی محل، در این زمین بیش از هزار اصله درخت وجود داشته که پس از آنکه بخشی از حصارها برداشته شده تنها ۲۰۰ اصله درخت باقی مانده است.

روند تخریب پارک ها و باغات تهران بر خلاف تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از ساخت و ساز در پارک ها و فضای سبز ادامه دارد.

به گزارش تابناک تهران داستان خشکاندن درختان در تهران و تبدیل فضای سبز به برج و ساختمان همچنان ادامه دارد. البته اهمیت موضوع را ظاهرا همه مسئولین شهری و استانداری تهران درک کرده‌اند اما هنوز راهی برای حفظ طبیعت پایتخت علی‌رغم همه تلاشها پیدا نشده است.

در چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت جلوگیری از تبدیل فضای سبز شهر به ساخت و ساز تاکید کرده اند.

ایشان پس از مراسم درختکاری در اسفندماه گذشته در همین باره تصریح کردند: «هر ایرانی یک درخت» که گفته می شود و در زبانها هست، شعار خوبی است؛ سعی کنند در این ایّام - که ایّام درختکاری و فصل درختکاری است - هرچه میتوانند کاشت درخت را افزایش بدهند. و جلو دست تطاولی که دراز میشود گاهی به فضاهای سبز را، هم مردم و هم مسئولان بالخصوص بگیرند و نگذارند؛ چه جنگلهای ما، چه مراتع ما و چه فضاهای سبز شهری و آنچه که حول‌وحوش شهر هست؛ والّا اگر چنانچه شماها با قوّت و قدرت برخورد نکنید، این دامنه‌های البرز که در تهران ملاحظه میکنید، تا آن بالابالاهای آن آهن و سیمان خواهد شد؛ یعنی همین‌طور کسانی سوءاستفاده می کنند.

در حالیکه آلودگی هوا نفسهای تهران را به شماره انداخته است ضرورت توجه به فضای سبز و رسیدگی و مراقبت از درختان این کلانشهر بیشتر از گذشته احساس می شود.اما متاسفانه با نگاهی به چهار گوشه این شهر بزرگ متوجه می شویم در هر گوشه فضای سبز یا پارکی تخریب و به جای آن ساختمان و برجی ساخته می شود تا تهران دیگر قدرت نفس کشیدن نداشته باشد.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در حاشیه پل نیایش و با استفاده از گازوئیل و مازوت درختان را می‌خشکانند و در بخشی از منطقه‌ 2 درختان درحال قلع‌وقمع هستند و کاری صورت نمی‌گیرد.

حافظی با اشاره به اینکه  درختان موجود در باغات منطقه 5 مستقر در بالای پل نیایش نیز درحال خشک شدن هستند ،گفته است: این درحالی است که توجهی به این موضوع نمی‌شود و بی‌تفاوتی‌ها ادامه دارد.

به گفته وی قلع‌وقمع درختان در بوستان شقایق و منطقه 2 نیز ادامه دارد.بخشی از این بوستان تخریب شده و درحال گودبرداری است و حفاظی در این محدوده کشیده شده است و بناست مجتمع مسکونی 10 طبقه‌ای در این منطقه ساخته شود.حافظی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت زمین 7هزار متری تعاونی مسکن منطقه 7 در بخشی از باغات کن گفت: انتظار می‌رود که تخلف صورت گرفته از سوی شهردار اسبق منطقه پیگیری و این موضوع از طریق مراجع قضایی رسیدگی شود.

اینها تنها بخش کوچکی از تخریب فضاهای سبز تهران است.به اعتقاد کارشناسان فضاهای سبز بخش ضروری و لاینفک شهرها را شامل می شوند. توجه نکردن به تبعات بسیار منفی قلع و قمع فضای سبز آلودگی هوا رو دوچندان کرده و مشکلات بسیاری برای مردم به وجود می آورد.

متاسفانه در 20 سال گذشته، شاهد تخریب هکتارها باغ و فضای سبز در شهر تهران بودیم که این باغ ها به ساخت و ساز و ساختمان سازی اختصاص یافته است.

در حال حاضر حساسیت مردم نسبت به حفظ فضاهای سبز افزایش یافته است و نسبت به تخریب فضای سبز واکنش نشان می دهند چرا که شهروندان نیز بر این امر واقفند که زندگی در تهران با حفظ و پاسداری از درختان امکانپذیر است.

آنچه مسلم است باغ ها و فضاهای سبز که به عنوان میراث طبیعی شهر تهران هستند نباید از بین برود حتی به قیمت اینکه نهال جدیدی جایگزین آن شود، زیرا آن نهال جدید، ارزشی که یک درخت کهنسال برای شهر و محیط دارد، نخواهد داشت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار