شهری که به جای آلودگی هوا با آلودگی صوتی دست و پنجه نرم می کند.روزانه 600 هزار خودرو در شیراز تردد می کنند که 80 هزار خودرو به طور معمول به مرکز شهر می آیند. معاون پایش و نظارت محیط زیست فارس بیان می کند: بیشترین تردد شهر شیراز در میدان نمازی، دروازه کازرون و چهارراه خلدبرین رخ می دهد و از این نظر، این مناطق پر سر و صداترین نقاط شهر به شمار میروند.
کد خبر: ۳۴۰۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶ 08 December 2016
تابناک فارس به نقل از خبر جنوب:فروشندگان فریاد می زنند؛ فریاد برای جذب مشتری: «بدو بدو حراج شد، بدو بدو»... . اینجا انگار هر کسی بلندتر فریاد میزند، در مسابقه جذب مشتری بیشتر موفق می شود؛ جایی هستیم در مرکز شهر؛ در دروازه کازرون. خودروها، دوبله و سوبله پارک کرده اند و مسیر گذر بقیه خودروها را بند آورده اند؛ صبر رانندگان سر آمده و دست روی بوق گذاشته اند؛ بوووق.... بوووق.... و آمبولانسهایی که در راه بندان گرفتار شده اند هم چاره ای ندارند که آژیر بکشند، بلکه راننده ای برای رضای خدا هم که شده مسیر را باز کند تا بیمار زودتر به بیمارستان برسد. خیلی تصویر آشنایی است. موتورسیکلت هایی که به پیادهروها هجوم آورده اند با یک چرخش مشت سرنشینانشان غرش کنان عابران پیاده را کنار می زنند و پیش می روند.
وضع نامناسب شیراز در آلودگی صوتی
شیراز به هوای پاکش مینازد. وقتی وارونگی دما نفس کشیدن را برای شهروندان تهرانی، اصفهانی، تبریزی و مشهدی دشوار می کند، هوای شیراز مانند شهری قشلاقی چنان پاک و سالم است که خیلی از ایرانیان حسرتش را می خورند؛ از قرار معلوم این شهر از نظر آلودگی امواج الکترومغناطیس هم وضع بهتری نسبت به دیگر شهرهای کشور دارد؛ همین چند وقت پیش نتیجه پژوهش های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اختیار سرویس گزارش «خبرجنوب» قرار گرفت که نشان می داد شدت پارازیت ها در شیراز از دیگر شهرها کمتر است؛ اما هرچه شهر گل و بلبل در این موارد به خود می بالد، آلودگی صوتی امان شهروندانش را بریده است. شهروندان بیآنکه بدانند باید هر روز حجم بزرگی از صداهای گوش خراش را تحمل کنند که می تواند برای سلامتی آنها زیان بار باشد. البته برخی شهروندان از این آلودگی به هدفون هایشان پناه می برند اما این هم شاید بیشتر نقش مُسَکن را برای آلودگی صوتی در شیراز بازی کند؛ آن طور که محسن جعفری نژاد، معاون نظارت بر پایش اداره کل محیط زیست فارس به سرویس گزارش «خبرجنوب»، می گوید: آلودگی صوتی در شهر شیراز وضع مناسبی ندارد و در مناطقی از شهر بیش از حد استاندارد این آلودگی امان شهروندان را
می بُرد.
وی بیان می کند: در مطالعات ما در زمینه آلودگی صوتی، 30 نقطه از شهر از جمله نقاط کم تراکم و پر تراکم شناسایی و بررسی شده است. در بررسی ها مهمترین دلیل آلودگی صوتی در شیراز ترافیک بوده است.
او ادامه می دهد: ترافیک پیامدهای مختلفی دارد از جمله این پیامدها، آلودگی صوتی در شهر شیراز است. در واقع به خاطر شمار بالای خودروها و جمعیت زیاد کلانشهر شیراز و همچنین جمعیتی که به صورت روزانه برای دریافت خدمات اداری و درمانی به شیراز میآیند میزان آلودگی صوتی هم بالا میرود.
آن طور که جعفر نژاد میگوید، روزانه 600 هزار خودرو در شیراز تردد می کنند که 80 هزار خودرو به طور معمول به مرکز شهر می آیند. معاون پایش و نظارت محیط زیست فارس بیان می کند: بیشترین تردد شهر شیراز در میدان نمازی، دروازه کازرون و چهارراه خلدبرین رخ می دهد و از این نظر، این مناطق پر سر و صداترین نقاط شهر به شمار میروند. افزون بر این، بیشتر مراکز درمانی و اداری ما در مرکز شهر قرار گرفته اند که این امر هم خود باعث تردد و توقف و انجام فعالیت هایی می شود که آلودگی صوتی را در پی دارد.
او به طرحی برای مقابله با کاهش آلودگی هوا اشاره می کند و می گوید: طرح مطالعات جامع کاهش آلودگی کلان شهر ها را به شهرداری شیراز ابلاغ
کرده ایم و در زمینه بررسی آلودگی صوتی مقرر شده که شهرداری مطالعات جامعه و نمونه برداریهای لازم را انجام دهد.
جعفری نژاد ادامه می دهد: یکی دیگر از راهکارها فرهنگسازی است. در چند سال اخیر، فرهنگ سازی و هشدار درباره افزایش آلودگی صوتی صورت گرفته است. اما با توجه به آلودگی هوا، آلودگی صوتی پنهان مانده است.
جعفری نژاد در پایان بیان می کند: به خاطر پررنگ شدن آلودگی هوا، به آلودگی صوتی پرداخته نشده و باید درباره آن مطالعات بسیاری انجام داد چرا که این وضع می تواند بر سلامت روان مردم بسیار اثرگذار باشد.
به باور معاون پایش و نظارت محیط زیست فارس، مردم بهتر از هر کسی میتوانند در کاهش آلودگی صوتی اثرگذار باشند؛ او می گوید: با ایجاد آلودگی صوتی از جمله بوق زدن بی جا و توقف بی جا به آلودگی صوتی دامن نزنیم همچنین در زمینه آلودگی هوا و صوتی باید همکاری ها صورت گیرد تا به سلامت مردم کمک شود.
کار، کارِ خودرو سازهاست
رمضان امینی معاون اجرائی و خدمات شهری شهرداری شیراز در این زمینه می گوید: بخش بزرگی از آلودگی های صوتی در شهر به کارخانجات، صنایع و خودرو سازی بر می گردد.
وی بیان می کند: هر گونه تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عمومی جامعه طبق قانون و محیط زیست ممنوع است. برخی از مسائل هم گریز ناپذیر است و برای ادامه زندگی روزمره و انجام امور نیازمند به کاربرد وسایل نقلیه هستیم که بخشی از این آلودگی ها به سازندگان خودرو بر می گردد. آنان باید موتور هایی طراحی کنند که کمترین آلودگی را ایجاد کند، چه از لحاظ صوتی و چه از لحاظ آلودگی هوا.
امینی ادامه می دهد: از جمله علل صدایناهنجار موتورسیکلتها و ماشین ها عملکرد نامناسب قطعه ای از آن وسیله نقلیه است که این امر به دلیل نداشتن آگاهی کاربر نسبت به سیستم وسیله نقلیه خود و مراجعه نکردن به متخصصین است. وی بیان می کند: نکته بعدی بحث مسئولیت درونی است، شهروندان باید خودشان را در برابر محیط زیست مسئول بدانند. همچنین درباره مقابله با آلودگی صوتی نیاز است تا اقدام پدافندی صورت بگیرد. فضای سبز دیوار های شکننده صوتی است دیوار های سبز در کاهش آلودگی صوتی نقش تعیین کننده ای دارند.
معاون اجرایی شهرداری شیراز می افزاید: شهرداری شیراز برای کاهش آلودگی صوتی اقداماتی صورت داده برای نمونه روی پل ها یک سری دیوار ساخته می شود که برای مقابله با صدای بیشتر محیط خارج است و دیوار ها شکننده صوت است و به این مسئله در پروژه های شهرداری توجه می شود.
به باور معاون اجرایی شهرداری شیراز، آلودگی صوتی، اضطراب و عصبانیت در شهروندان جامعه به وجود میآورد و کنترل و اتکا به تصمیم های ارادی در مکان های پر سر و صدا را کاهش می دهد. او می گوید: فرهنگ را تک تک ما در جامعه می سازیم و ریشه در زندگی ما دارد که بحث مسئولیت درونی است یکی از راه های اساسی و یکی از اثرات تعیین کننده در بحث از بین بردن آلودگی صوتی است.
این طور که به نظر میرسد، آلودگی صوتی به طور کلی دو منشا دارد؛ یکی ساختار شهرها و خودروهای ما و دیگر مردمی که با ایجاد سر و صدا به آن دامن می زنند؛ این است که شاید باید بایستیم و از خود بپرسیم آیا به راستی می خواهیم محیطی آرامتر در پیرامون خود داشته باشیم؟
این طور که به نظر می رسد کسی نمی خواهد کیفیت خودروها را بهتر کند یا ساختار شهرها را طوری بهبود بخشد که سر و صدا کمتر شده و شهروندان آرامش بیشتری داشته باشند، اما شاید شهروندان خود بتوانند کاری کنند که در محیطی آرامتر زندگی کنند. آرامشی که کل زندگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار