تابناک تهران - البته مردم خیلی به این آمار و ارقام اسناد نمی کنند بلکه در نظر می گیرند که با توجه به افزایش اندک دستمزدها و کسادی بازار و همچنین بالا رفتن قیمت کالاها باید اجاره بیشتری بپردازند آنهم برای خانه‌هایی که گاها از نظر امکانات،محله و دیگر موارد با نرخ اجاره یا رهن تعیین شده همخوانی ندارد.
کد خبر: ۳۳۲۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 10 May 2015
هر سال با نزدیک شدن به فصل تابستان تکاپوی اجاره نشینان برای یافتن سرپناه مناسب شتاب میگیرد.. در این بین عده ای هم ترجیح می دهند همان ملکی که در آن ساکن هستند را حتی با قیمت بیشتر اجاره کنند و حداقل دیگر دغدغه جابجایی نداشته باشند.

به گفته کارشناسان در سال گذشته بازار مسکن هم در بخش خرید و فروش هم اجاره سال آرامی را سپری کرد و قیمتها تا حدودی با کاهش مواجه شد. امسال نیز همین وضعیت برای بازار مسکن پیش بینی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است: فروردین امسال نسبت به فروردین سال ۹۳، حدود ۳.۶ درصد افزایش قیمت را در بخش مسکن داشتیم. این در حالی است که تورم بالای ۱۵ درصد بوده، یعنی قیمت‌ها به صورت واقعی کاهش داشته است.

مظاهریان با اشاره به اینکه در بخش اجاره بها در فروردین امسال نسبت به فروردین ۹۳، ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتیم، بیان کرد: باز هم آمار مقایسه ای با نرخ تورم نشان می دهد اجاره بها پایین تر از نرخ تورم حرکت می کند.

البته مردم خیلی به این آمار و ارقام اسناد نمی کنند بلکه در نظر می گیرند که با توجه به افزایش اندک دستمزدها و کسادی بازار و همچنین بالا رفتن قیمت کالاها باید اجاره بیشتری بپردازند آنهم برای خانه‌هایی که گاها از نظر امکانات،محله و دیگر موارد با نرخ اجاره یا رهن تعیین شده همخوانی ندارد.

ملکان هر سال میزان رشد تورم و افزایش قیمت کالا و خدمات را ملاک تعیین اجاره بها قرار می دهند و معتقدند قیمت خانه هم باید متناسب با افزایش قیمت سایر کالاها افزایش پیدا کند.

این در حالی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرده است:افزایش اجاره‌بها صرفا در زمان افزایش قیمت مسکن توجیه دارد و هیچ موجری نمی‌تواند با ملاک قرار دادن صرفا شاخص تورم یا با هدف ارتقای سطح معیشت خود، نسبت به افزایش اجاره‌بهای مسکن اقدام کند.

عقبایی تاکید کرد: از مشاوران املاک درخواست می‌کنم با توجیه اینکه شاخص اصلی تعیین اجاره‌بهای مسکن، قیمت مسکن است و بازار معاملات خرید و فروش مسکن نیز، هم‌اکنون در حالت ثبات به سر می‌برد، موضوع افزایش نیافتن اجاره‌بها در سال جدید را برای موجران تبیین کنند. از طرف دیگر موجران هم در جریان باشند که از خرداد ماه تا پایان تابستان بازار آرامی پیش روی اجاره مسکن خواهد بود و بنابراین، مالکان انتظار افزایش قیمت نداشته باشند.

با نزدیک شدن به فصل جابجایی اضطراب همه وجود مستاجران را فرا می گیرد چون می دانند هیچ نهادی بر بازار اجاره مسکن رسیدگی نمی کند و موجران هر طور که بخواهند قیمت ملک خود را بالا می برند. افزایش 20 درصدی قیمت اجاره بها در هر سال دیگر به امر عادی تبدیل شده است.

به گفته فعالان بخش مسکن نرخ اجاره بها از هم اکنون و پیش از رسیدن فصل نقل و انتقالات 20 درصد افزایش پیدا کرده البته پیش بینی می شود با رسیدن فصل تابستان این میزان به حدود 40 درصد برسد.

به گفته بسیاری از مستاجران متاسفانه ودیعه و یا رهن کامل در بازار مسکن به خصوص آپارتمان های اجاره ای تهران کاهش یافته و و بسیاری از مالکانی که در سال گذشته واحد خود را رهن کامل گذاشته بودند امسال اجاره هایی بیش از یک میلیون تومان در خواست می کنند.

به نظر می رسد وقت آن رسیده که وزارت راه و شهرسازی راهکاری برای این مشکل بیندیشد. نرخهای نجومی برای آپارتمانهای کوچک و خانه های کلنگی که بدون هیچ نظارتی تعیین می شود به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.

سال گذشته که نرخ اجاره بها تا 30 درصد افزایش پیدا کرد وزارت راه و شهرسازی هیچ راهکاری ارائه نکرد و عدم نظارت درست باعث شد برخی افراد سودجو از آب گل آلود اشفته بازار مسکن ماهی بگیرند و تا جایی که می توانند اجاره ها را بالا ببرند.

امید آن می رود امسال پیش از رسیدن فصل تابستان مسئولان وزارت راه و شهرسازی نیم نگاهی به وضعیت بازار اجاره داشته باشند و با رسیدگی به موقع دردهای مستاجران را التیام بخشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار