تابناک تهران - مراتع جنوب استان تهران شامل 100هزار هکتار زمین است که از کانون های بحرانی این منطقه به حساب می آید و به خاطر تغییرات اقلیمی موجود در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخودار است؛ اما این روزها 7000 هکتار از این مراتع در معرض بیابان زایی قرار دارند و حال و روز خوشی ندارند...
کد خبر: ۳۲۸۲۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 13 November 2016
طی چند روز گذشته نگران جدی در مورد 7هزار هکتار از ازمین های جنوب غرب تهران که در معرض بیابان زایی هستند به وجود آمد. طبق گفته ها در سالهای اخیر تغییرات اقلیمی که با کاهش بارندگی و افزایش دما همراه بوده باعث گردیده تا پوشش گیاهی این مراتع ضعیف و در وضعیت فقیر قرار گیرد و از طرفی چرای غیر اصولی نیز باعث تشدید روند بیابانی شدن این مراتع شده است.
7هزار هکتار از مراتع شهریار در انتظار اعتبارات 
پیمان شفیعی، رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار تابناک تهران، دراین باره گفت: " مراتع جنوب استان تهران شامل 100هزار هکتار زمین است که از کانون های بحرانی این منطقه به حساب می آید و به خاطر تغییرات اقلیمی موجود در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخودار است."
 
 وی درباره دلیل این تغییرات در منطقه اظهار کرد: "دلیل اینکه 7هزار هکتار از مراتع این منطقه در معرض بیابانی شدن قرار دارد، تغییرات اکولوژیکی است. علت این تغغیرات هم مواجه بودن ما با شش موضوع مهم زیست محیطی است: تخریب زمین و بیابان زدایی / ترکیب تنوع زیستی / از بین رفتن لایه اوزون / تضعیف منابع آبی / تخریب جنگل و مرتع / تغییر اقلیم / از چالش های مهمی است که در این منطقه بوجود آمده است. به هرحال با علم به اینکه در کمربند خشک جهان قرار دارد و در معرض مشکلات زیست محیطی است، پدیده خشکسالی و سیا آتش سوزی ها نیز در این قضیه مزیت بر علت شدند."
 
شفیعی ادامه داد: "این مراتع در قالب طرح مرتع داری مورد حفاظت قرار می گرفتند، اما در سال های اخیر مورد بهره برداری احشام و بومیان منطقه قرار گرفته به طوری که افزایش جمعیت آن منطقه باعث افزایش بهره برداری در این منطقه شده که خود دلیلی برای کاهش تدریجی پوشش گیاهی این مراتع خواهد بود."
 
رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، با اشاره به احرای طرح مرتع داری افزود: "بهترین سیاست برای حفظ این زمین ها، اجرای دوباره طرح مرتع داری است؛ با اجرای این طرح هم می توان پوشش گیاهی لازم را دوباره احیا کرد و هم میتوان پروژه های عمرانی دیگر را به اجرا درآورد؛ البته اجرای این طرح ملزم بر تخصیص اعتبارات لازم است."
 
وی درباره نحوه ی تخصیص اعتبارات گفت: "اجرای طرح مرتع داری در مرحله اول نیازمند اعتباراتی است که متأسفانه این چند سال اخیر با وجود مشکلات منطقه هیچ گونه اعتباری جهت حفظ این مراتع به اداره تخصیص داده نشده؛ ما همه ساله به خاطر جلوگیری از خطرات آتش سوزی و سیل و تگرگ اقدام به بیمه کردن این مراتع کردیم. اجرای پروژه های مرتع داری در قالب این طرح همچون حفاظت و قرق، بوته کاری، مدیریت صحیح بهره برداری از منابع آب و... که در آینده به مرحله اجرا در خواهد آمد نیازمند تأمین اعتبارات لازم و بهنگام است که امیدواریم مسئولان و دست اندکاران نیز در این خصوص حمایت و همکاری های لازم را با مجموعه منابع طبیعی داشته باشند."
 
شفیعی ادامه داد: "ما مجاز به دریافت اعتبارات استانی و ملی هستیم تا بتوانیم از خشکسالی مراتع جلوگیری کنیم، اما متأسفانه ما همه ساله با کمبود  این اعتبارات رو به رو هستیم. لذا کماکان بر اساس حس طبیعت دوستی در این منطقه همکاران گروه هایی را تشکیک داده و بدون وجود اعتبارات از مراتع حفاظت میکنند. اعم اعتبارات شهرستان ها به فرمانداری ها داده میشود و باید فرمانداری هم با توجه بیشتر و بهتر به موضوع حفظ مراتع نگاه کنند. در صورت دریافت این اعتبارات اداره منابع طبیعی می تواند گام هاب بهتر و مؤثرتری را در این زمینه بردارد."
 
وی در پاسخ به اینکه چه ارگان هایی در اجرای طرح مرتع داری باید حامی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشند، گفت: "ارگان هایی مثل جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، فرمانداری و هرمسئولی در شهرستان و هم چنین عشایر منطقه می توانند کمک های منحصر به فردی در این زمینه داشته باشند؛ تا بتوانیم در روند بهبود این مراتع موفق باشیم."
 
البته پیگیری های خبرنگار تابناک برای گفتگو با قاسمی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران، بی نتیجه ماند و متاسفانه علی رغم هماهنگی قبلی امکان صحبت مهیا نشد. هم چنین فرماندار شهریار نسبت به این مراتع اظهار بی اطلاعی کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار