پرونده چالش‌برانگیز واگذاری املاک که سروصدای بسیاری به پا کرده بود، همچنان حاشیه‌ساز است، تا آنجا که روزی نیست در فضای مجازی و حقیقی از املاک نجومی و تخلفات گسترده موجود در این پرونده سخن به میان نیاید.
کد خبر: ۳۲۶۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱ 09 November 2016
اما طی دو روزگذشته احمد توکلی مدیر سازمان غیردولتی «دیده‌بان شفافیت و عدالت» بنا بر وعده خود به مردم گزارشی منتشر کرد که حکایت از محرز بودن تخلف شهرداری و شورای شهر تهران در موضوع پرونده املاک نجومی دارد. 
به همین علت یک روز پس از انتشار این گزارش و روشن شدن برخی از زاویای این کلاف سردرگم، میان تعدادی از اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب شورای شهر در زمان بررسی الزامات بودجه سال 96 درگیری لفظی شدیدی پیش آمد و فضای جلسه متشنج شد. 
به ‌طور قطع آنچه امروز برای مردم ایران مهم است، روشن شدن ابعاد مساله به جای برچسب‌زنی مسئولان نسبت به یکدیگر است. به هر روی، همان‌طور که چمران رئیس شورای شهر تهران گفت، «قوه قضائیه در این زمینه فصل‌الخطاب است.» بنابراین باید منتظر رای قوه قضائیه و پایان ماجرا بود.

اصل ماجرا گزارش توکلی بود
احمد توکلی مدیر سازمان غیردولتی «دیده‌بان شفافیت و عدالت» نتایج گزارش رسیدگی به «پرونده واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تهران» را پس از بررسی‌های کارشناسانه منتشر کرد و گفت: بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته و طی جلساتی با شهردار تهران این نتیجه به عمل آمد که «تخلف شهرداری و شورای شهر تهران» در موضوع «پرونده املاک نجومی» محرز شده است. 
وی ادامه داد: آنچه سبب شد که تخلف در این پرونده محرز شود، رویه‌ای بود که در دستور کار قرار گرفت و رویه هم به این صورت بود که «در ابتدا واگذاری‌ها به دستور شهرداری به افراد انجام می‌شد، اما بعد دیده شد که این مساله با آیین‌نامه سازگار نیست. بنابراین تصمیم گرفتند که واگذاری‌ها از طریق تعاونی انجام شود. 
بعد به آقای ایکس می‌گفتند عضو تعاونی شو، به تعاونی نیز گفته می‌شد ملک را به آن آقا بدهد. در این مدت یک کمیته واگذاری درست شد که در آیین‌نامه نبود و مدت تخفیف را تا 60 ماه بالا برد. جدولی هم درست کردند که تخفیفات را با توجه به مقام بالاتر می‌برد. اما به همین تخفیفات نیز بسنده نکردند و تخفیفات را به صورت درصدی محاسبه کردند که بیش از آن چیزی بود که مصوب شده بود. تخفیف‌ها بین 7 تا 50 درصد بود و همین طیف عدد، زمینه اعمال سلیقه را به وجود آورد.»

میزان تخلفات شهرداری به 17هزارمترمربع رسید
بر این اساس، پس از گزارش توکلی و روشن شدن برخی از زاویای این پرونده، روز گذشته سه‌شنبه 18 ابان ماه سال جاری پرویز سروری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران گفت: میزان تخلفات شهرداری در پرونده واگذاری املاک از یک میلیون و 150 هزار مترمربع پس از بررسی سازمان دیده‌بان عدالت و شفافیت تبدیل به 17 هزار مترمربع شد. 
وی در ادامه با تشکر از سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت که به بررسی پرونده واگذاری املاک از طرف شهرداری به افراد خاص پرداخت‌، عنوان کرد: گزارش این سازمان غیردولتی نشان داد که چه دروغ‌های بزرگی با مبلغ 2هزار میلیارد و 200 میلیون تومان به مردم گفته شده است. 
سروری ادامه داد: این گزارش نشان داد اعضای شورای شهر مبرا از هر سوء‌استفاده‌ای بودند و یک میلیون و 150 هزار مترمربع تخلف تبدیل به 17 هزار مترمربع شد. رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر با بیان اینکه این دورغ‌ها برای فرو ریختن دیوار اعتماد مردم بوده است، از شهردار تهران خواست به نحوی با موضوع برخورد کند که هیچ کس جرات سوء‌استفاده از موقعیت خود را نکند. 
این عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: این گزارش نشان می‌دهد که چه دورغ‌های بزرگی نسبت به همکاران ما بیان شده است و آنهایی که دسیسه کردند و فضای اعتماد عمومی را مخدوش کردند، باید از خدا و مردم عذرخواهی کنند.

به جای عذرخواهی تخلف را توجیه نکنید
احمد حکیمی‌پور در واکنش به سخنان سروری درباره اعلام نتیجه سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت درباره واگذاری املاک گفت: دستگاه قضائی در حال رسیدگی به این موضوع است و دادستان کل نیز اعلام کرده که تخلف صورت گرفته است؛ چرا به جای عذرخواهی از مردم تخلفات را توجیه می‌کنید؟ حکیمی‌پور افزود: کمیسیون حقوقی عذرخواهی بزرگی به مردم بدهکار است.

فکر کردید شورای اول است
در زمانی که حکیمی‌پور درباره تخلفات صورت گرفته صحبت می‌کرد؛ ناگهان سروری (رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر) فریاد برآورد و گفت: آقای حکیمی‌پور فکر کردی شورای اول است؟... تو دروغ می‌گویی، تو نفاق ورزیدی، تو نفاق‌گر و فتنه‌گری و در دوره اول هم همین کار را کردی. 
در ادامه سخنان سروری، پیرهادی (عضو هیات رئیسه شورای شهر)، که نامش در لیست دریافت املاک قرار دارد، در حالی که میکروفنش خاموش بود، خطاب به حکیمی‌پور فریاد زد: آقای حکیمی‌پور، نفاق‌افکنی، توطئه، تفرقه‌افکنی سابقه شماست و در شورای اول هم چنین بودید. او ادامه داد: شما می‌توانید به چشمان 5 نفر عضو شورای شهر نگاه کنید؛ آقای حکیمی‌پور کار شما فتنه‌گری است و چه طور می‌توانید به چشمان من نگاه کنید!

کسی که اسناد را منتشر کرده، منافق است
در این هنگام محسن سرخو (عضو شورای شهر و رئیس کمیته حمل‌ونقل این نهاد) سخنان پیرهادی را با فریاد قطع کرد و گفت: آنان که تخلف کرده‌اند، باید خجالت بکشند، شهردار باید خجالت بکشد؛ دروغ نگویید. 
در این هنگام پیرهادی خطاب به حکیمی‌پور فریاد زد: شما گفتید، آنکه تخلف کرده، پست است. شما خودتان پست هستید. حالا من باید عذرخواهی کنم یا تو؟ وی ادامه داد: کسی که اسناد را منتشر کرده، پست است و این را در مقابل من، آباد و ساعی گفتید؛ این خود شما هستید که پست و منافق هستید. 
در این هنگام سروری عضو اصولگرای شورای شهر فریاد برآورد: چه کسی اسناد را منتشر کرده؟ شما آن را منتشر کرده‌اید؛ پس شما پست هستید. 
رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در اعتراض به درگیری پیش‌آ‌مده جلسه شورای شهر را ترک کرد. پس از این اتفاق، چمران با بیان این جمله که قوه قضائیه در این ماجرا فصل‌الخطاب است، سعی کرد آرامش را به صحن شورا بازگرداند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار