سالهاست بحث زلزله و خسارات ناشی از آن در شهر تهران مطرح است وبیشتر مسئولان مرتبط با حوزه حوادث و بلایای طبیعی نسبت به آماده نبودن کلانشهر تهران برای مقابله با زلزله هشدار داده اند به طوری که برخی کارشناسان معتقدند اگر در تهران زلزله رخ دهد وضعیت بسیار بحرانی خواهد شد.
کد خبر: ۳۱۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴ 05 May 2015
رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در کنفرانس بین المللی کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری گفت: زیرساخت‌های شهر تهران آمادگی لازم برای پشت سر گذاشتن بحران را ندارد و لازم است بخش‌های مسئول در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

سالهاست بحث زلزله و خسارات ناشی از آن در شهر تهران مطرح است وبیشتر مسئولان مرتبط با حوزه حوادث و بلایای طبیعی نسبت به آماده نبودن کلانشهر تهران برای مقابله با زلزله هشدار داده اند به طوری که برخی کارشناسان معتقدند اگر در تهران زلزله رخ دهد وضعیت بسیار بحرانی خواهد شد. 

در این میان مسئولان سازمان مدیریت بحران شهر تهران معتقدند آمادگی لازم برای مقابله با زلزله و بحرانهای ناشی از آن هنوز در این کلانشهر بزرگ تامین نشده و وقوع زلزله و حوادث پس از آن یکی از دغدغه های اصلی مردم و مسئولین است.

بافت های فرسوده و تراکم جمعیت در بیشتر نقاط شهر از جمله مشکلاتی است که در هنگام بروز احتمالی زلزله کار را برای امداد رسانان سخت خواهد کرد تا جایی که به گفته کارشناسان اگر یک زلزله بیش از پنج ریشتر رخ دهد، تراکم جمعیتی موجود در بافت‌های فرسوده مانع دسترسی گروه‌های امداد و نجات بە مناطق آسیب‌دیده می‌شود. ضمن اینکه مشکلات مشابهی می‌تواند در جریان امدادرسانی بە مصدومان ساختمان‌های بلند مرتبه تهران رخ دهد.

در واقع رشد شهرنشینی در سالهای اخیر باعث شده کلانشهر تهران به حد انفجار برسد این در حالی است که جمعیت متراکم در ساختمانهایی زندگی می کنند که مقاومت لازم در مقابل زلزله را نداشته و حادثه ساز خواهند بود.

شهرنشینی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و در حال حاضر در کلانشهر تهران جمعیت زیادی ساکن هستند وسکونت این جمعیت متراکم در ساختمان‌هایی که وضعیت مناسبی ندارند بسیار خطرناک است.

رییس جمعیت هلال‌احمر ایران معتقد است: کاهش خطرپذیری در تهران را باید به صورت یک فرآیند مستمر و بلندمدت دید و همه دستگاههای مربوطه باید در همکاری لازم را داشته باشند.
به گفته ضیایی تقویت و تجهیز سه سازمان امداد و نجات، جوانان و داوطلبان در دستور کار هلال احمرقرار دارد. 
 
در حال حاضر براساس آمارها فقط 8 درصد جامعه شهری تهران آمادگی مقابله با بحران های طبیعی از جمله زلزله را دارند که این میزان آمادگی برای شهری به وسعت تهران بسیار ناچیز و نگران کننده است و باید برای آن راه حل های سازه ای و غیر سازه ای پیدا کرد.

در حال حاضر ساخت و سازهای تهران به دلیل رعایت نشدن ضوابط ایمنی قدرت مقاومت در مقابل زلزله را ندارند و به نوعی فرسوده محسوب می شوند. این در حالی است که نوسازی بافت فرسوده در اولویت برنامه های مدیریت شهر تهران است اما به دلیل پیچ و خم های اداری روند نوسازی این بافت ها کند است.

آنچه مسلم است این است که تهران آمادگی چندانی برای مقابله با این پدیده مخرب طبیعی ندارد. خطر زلزله تأسیسات مهمی چون بیمارستانها ، مدرسه‌ها ، پادگان‌ها ، ادارات دولتی ، هلال احمر و مراکز آتش نشانی را هم در معرض خطر قرار می‌دهد و پس از زلزله ، آب و برق و گاز شهر قطع خواهد شد و به سبب ویرانی ساختمانها ، راهها بسته می‌شود و اثرات فاجعه را بیشتر می‌کند. 

وضعیت ساختمانها در شهر تهران نیز مطلوب نیست. بخش‌های مرکزی تهران و محلات قدیمی شهر و اطراف آن مانند تجریش ، قلهک و جنوب شهر ساختمانهایی با طول عمر بیش از 30 سال وجود دارد که با مصالح نامرغوب و ملات ضعیف ساخته شده‌اند و نمی‌توانند در برابر زلزله‌ای با بزرگی متوسط مقاومت کنند. 

بنابراین بهتر است مردم هنگام ساخت‌وساز و خرید خانه بیشتر به مسائل مقاوم‌ بودن خانه توجه داشته باشند .

تراکم ساخت و ساز و جمعیت، بالا بودن سطح آب زیرزمینی،نبود فضا برای امداد رسانی و عدم ایمن بودن سازه ها از جمله مشکلات این کلانشهر است که مسئولان و مردم باید چاره ای برای آن بیندیشند. 

آنگونه که کارشناسان می گویند وقوع زلزله در تهران حتمی است بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع کرد . اینکه مسئولان هم نگران وقوع این بلای طبیعی و حوادث پس از آن هستند و در مورد پیامدهای وقوع زلزله هشدار می دهند و از بحران سخن می گویند نشان می دهد باید وقت ، بودجه و همدلی بیشتری برای این کار صرف شود . آمادگی هشت درصدی تهران برای زلزله از هم اکنون لرزه بر اندام پایتخت انداخته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار