سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: امسال 2 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی ملارد و ورامین با اعتبار 60 میلیارد ریال تحت عملیات بیابان‌زدایی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۳۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶ 03 May 2015
به گزارش فارس قاسم حقانی سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از اجرای عملیات بیابان زدائی در سطح 2 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان تهران خبر داد و گفت: استان تهران با دارا بودن حدود 105 هزار هکتار اراضی بیابانی یکی از استان های بیابانی کشور محسوب می‌شود که این اراضی در شهرستان‌های ملارد، ورامین، ری و پاکدشت واقع شده اند.

وی افزود: به منظور بیابان زدائی و مهار پدیده گرد و غبار در سال جاری 2 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان های ملارد و ورامین با اعتباری معادل 60 میلیارد ریال تحت عملیات بیابان‌زدائی قرار می گیرد که امیدواریم با تحقق اعتبارات لازم اقدامات اجرائی انجام شود .

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران بیان داشت: تاکنون حدود 19 هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان در قالب عملیات بیولوژیکی شامل نهال‌کاری ، بوته‌کاری و بذرکاری کنترل شده که این اقدامات علاوه بر مقابله با بیابان‌زائی و احیای مناطق بیابانی باعث پیشگیری و مهار بخشی از پدیده گرد و غبار شده است.

وی افزود: به منظور سرعت بخشیدن به عملیات بیابان زدائی سعی شده از مشارکت مردم استفاده شود که در این ارتباط پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن در مساحتی معادل 70 هزار هکتار در شهرستان ملارد در حال اجراست.

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران به اهداف اجرای پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن اشاره کرد و اظهار داشت‌: در این پروژه علاوه بر کنترل مناطق بیابانی با مشارکت مردم به توانمند‌سازی جوامع محلی توجه جدی شده است که در این زمینه می‌توان به برنامه‌های آموزشی‌، ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری‌، اقدامات ترویجی و فرهنگ سازی اشاره داشت که این اقدامات باعث جلوگیری از تخریب عرصه‌های منابع طبیعی و احیای آن می شود و همچنین جلوگیری از مهاجرت روستائیان و جوامع محلی را به همراه دارد.

وی پدیده گرد و غبار را تهدید جدی زیست محیطی برای استان تهران دانست و تصریح کرد: پدیده گرد و غبار و ریزگردها که کشور تحت تاثیر آن قرار دارد دارای دو منشاء داخلی و خارجی است که در بخش خارجی کارگروه ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اقدامات لازم را پیگیری می کند، اما در ارتباط با بخش داخلی نیاز است اقدامات موثری صورت پذیرد که در این خصوص همراهی و همکاری دستگاه‌های ذیربط را می طلبد.

حقانی تاکید کرد‌: با فرا رسیدن فصل گرما و کاهش رطوبت خاک و پوشش گیاهی طبیعی و وزش بادهای موسمی احتمال آغاز پدیده گرد و غبار در استان تهران به ویژه پایتخت دور از ذهن نیست که از تمامی مسئولان و دست اندرکاران درخواست می شود امکانات و اعتبارات لازم را در اختیار دستگاه‌های اجرائی مسئول نظیر منابع طبیعی قرار دهند تا اقدامات موثر و پیشگیرانه در سطح گسترده‌تری به مرحله اجرا درآید.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار