تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کلید خورد
بیش از یک ماه از ماجرای املاک شهرداری تهران می گذرد؛ پرونده ای که با ادعای یکی از اعضای شورای شهر درمورد واگذاری املاک کمتر از قیمت اصلی توسط شهرداری تهران به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران و انتشار نامه ای منتسب به یک نهاد نظارتی استارت خورد و حواشی بسیاری را به دنبال خود رقم زد.
کد خبر: ۳۰۵۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ 02 October 2016
هرچند در ادامه این ماجرا و بلافاصله بعد از انتشار این نامه در رسانه ها و فضای مجازی، سازمان مربوطه با انتشار اطلاعیه ای این نامه را «صرفاً نامه دو صفحه ای اخذ پاسخ هیات بازرسی، خطاب به مدیران شهرداری تهران به منظور پاسخ به اقدامات خود در خصوص واگذاری املاک شهرداری تهران» دانست و اعلام کرد «این نامه گزارش نهایی سازمان محسوب نمی شود» اما جنجال های ناشی از این افشاگری نه تنها نخوابید بلکه ابعاد وسیع تری یافت و حتی پای قوای سه گانه را به پرونده باز کرد.
نخستین واکنش در این موضوع را شهردار تهران نشان داد و با رد کامل این تخلف (که هنوز اثبات نشده است) آن را مطابق با قانون دانست. اعضای اصولگرای شورای شهر نیز با رد اتهامات وارده این موضوع را تلاش اصلاح طلبان شورای شهر برای لاپوشانی ماجرای فیش های نجومی دانستند و سعی کردند با سیاسی جلوه دادن این قضیه، موضوع را به سمت دیگری هدایت کنند.
قوه قضائیه نخستین قوه ای بود که از پیگیری و صحت و سقم این موضوع خبر داد. رئیس قوه قضائیه با تاکید بر برخورد قاطع دستگاه قضا با مفاسد بدون توجه به مسائل جناحی و سیاسی، در مورد موضوع واگذاری املاک شهرداری گفت: این پرونده با دقت و متانت و در چارچوب قانون مورد بررسی قرار می گیرد، اما در کنار آن اجازه موج سواری و سوءاستفاده از موضوع را هم به کسی نخواهیم داد. 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: قوه قضائیه در طول این سال ها نشان داده که در برخورد با مفاسد به هیچ وجه کوتاه نخواهند آمد و این موضوع ربطی به جناح ها و جریان های سیاسی نیز نداشته است و ما با افراد متخلف از هر جناحی بدون ملاحظه برخورد کرده ایم.
آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه فساد مقوله ای است که جناح نمی شناسد، خاطرنشان کرد: بارها گفته ایم که هیچ کس از هیچ جناحی توقع تخفیف در مقوله فساد از قوه قضائیه را نداشته باشد. وظیفه شرعی و قانونی ما است که فساد چه در شهرداری یا دولت باشد و یا حتی در خود قوه قضائیه با آن برخورد کنیم؛ چنانکه برخی می دانند برخوردهایی که با فساد در داخل قوه قضائیه هم انجام می شود اگر اشد از برخورد در جاهای دیگر نباشد، کمتر نیست.
آملی لاریجانی گفت: در موضوع شهرداری تهران نیز سازمان بازرسی کل کشور علی القاعده وظایفی دارد و مشغول رسیدگی است. شهردار محترم تهران نیز هم در گذشته و هم در روزهای اخیر مطرح کرده اند که از پیگیری های قانونی استقبال می کنند و البته ما هم توقعی غیر از این نداریم، گرچه استقبال هم نکنند ما پیگیری های قانونی خود را انجام خواهیم داد.
بلافاصله بعد از گشوده شدن پرونده تخلف احتمالی شهرداری تهران در واگذاری املاک و با توجه به مطالبه گری افکار عمومی، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس و شورای شهر کلید خورد البته اعضای اصولگرای شورای شهر به این طرح رای ندادند و طرح دیگری را جایگزین آن کردند.( بازرسی و نظارت بر سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران)

**عزم دولت و مجلس در موضوع پیگیری املاک نجومی
کلید خوردن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس واکنش های بسیاری را در میان اعضای اصولگرای شورای شهر و شهرداری به دنبال داشت از جمله اینکه آنها معتقدند تحقیق و تفحص از شهرداری توسط مجلس در قانون پیش بینی نشده و مجلس توان و فرصت تحقیق و تفحص از شهرداری ها را ندارد. با این وجود اما تعدادی از نمایندگان مجلس این طرح را تقدیم هیئت رئیسه کردند و در نهایت روز گذشته رئیس کمیسیون عمران مجلس ار اعلام وصول این طرح و احتمال دعوت از قالیباف به مجلس خبر داد.

**اعلام وصول تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس دهم با اشاره به اعلام وصول پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری تهران ازسوی این کمیسیون، از احتمال دعوت از قالیباف برای پاسخگویی به سوال های نمایندگان خبر داد.صدیق بدری با اشاره به آخرین وضعیت تحقیق وتفحص از شهرداری تهران، اعلام کرد: تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با امضای 21 نفر از نمایندگان مجلس ازسوی کمیسیون عمران مجلس اعلام وصول شد و بنابر آیین نامه، مدارک و مستندات لازم را ظرف 15 روز از شهرداری تهران دریافت خواهیم کرد.
وی با اشاره به ادامه روند بررسی این تحقیق و تفحص در کمیسیون عمران اعلام کرد: پس از دریافت مدارک، نسبت به برگزاری جلسه ای با نمایندگان متقاضی تحقیق و تحفص اقدام خواهیم کرد و پس از شنیدن نظرات تفحص کنندگان، این تفحص پیگیری می شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به تاکید تفحص کنندگان نسبت به ورود کمیسیون شورا ها و امور داخلی کشور، احتمال بررسی همزمان این پرونده در دو کمیسیون وجود دارد، گفت: بنابر تشخیص هیئت رئیسه مجلس، کمیسیون عمران به عنوان کمیسیون اصلی بررسی این پرونده انتخاب شده و پرونده پس از ارجاع به کمیسیون عمران، توسط این کمیسیون اعلام وصول شده است.او ادامه داد: با این حال، ممکن است برخی سوال ها میان دو کمیسیون عمران و شورا ها مشترک باشد که در آن صورت این احتمال وجود دارد که کمیسیون شورا ها نیز ورود کند، اما فعلاً کمیسیون اصلی برای بررسی موضوع، کمیسیون عمران است.
نماینده مردم اردبیل با اشاره به این که کمیسیون عمران به زودی نسبت به دریافت مدارک لازم از شهرداری تهران اقدام خواهد کرد، گفت: پس از دریافت مدارک، جلسه ای با تفحص کنندگان برگزار خواهد شد و در این جلسه سعی خواهیم کرد به سوال های نمایندگان بر اساس مستندات و مدارک موجود پاسخ دهیم.بدری در پایان تصریح کرد: درصورتی که نمایندگان قانع نشوند، جلسه ای با نمایندگان و شهردار تهران به عنوان بالا ترین مقام سازمان و نهادی که مورد تفحص قرار گرفته، برگزار خواهیم کرد.
**پیگیری املاک شهرداریدر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادیهمزمان با پیگیری مجلس در خصوص پرونده املاک شهرداری معاون اول رئیس جمهور روز گذشته از پیگیری پرونده املاک در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد.

**تفاهم مجلس و دولت تسریع در روند تفحص از شهرداری
یک نماینده مجلس در خصوص اعلام وصول شدن پرونده تحقیق و تفحص از شهرداری در مجلس به آفتاب یزد می گوید: این طرح در مرحله مقدماتی است و کمیسیون عمران مکاتبات لازم با دستگاه های ذیربط را در این خصوص انجام داده اند، زیرا ابتدا باید موضوع از دستگاه های ذیربط درخواست شود سپس پاسخ آنها به متقاضیان طرح تحقیق و تفحص ارائه شود.
علیرضا رحیمی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد شهرداری برای منتفی شدن این طرح تلاش هایی صورت دهد، می افزاید: تلاش های لازم برای آگاهی بخشی به افکار عمومی برای جلوگیری از هرگونه فشار به نمایندگان صورت گرفته و بعید می دانم شهرداری بخواهد برای منتفی کردن این تفحص نمایندگان را تحت فشار بگذارد. تصور ما این است که مسئولان شهرداری همکاری لازم در جهت مشخص شدن واقعیت را خواهند داشت.
وی در پاسخ به اینکه کلید خوردن این طرح در مجلس از یک سو و پیگیری آن در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت موجب موازی کاری می شود، آیا بهتر نیست هر دو قوه در این خصوص با تشکیل کمیته پرونده را پیگیری کنند؟ اظهار می کند: طبق مکانیسمی که در آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد، ورود مجلس بر این موضوع مستقل است هر چند تشکیل یک کمیته مشترک میان دولت و مجلس در این خصوص امکان پذیر است و منافاتی با آیین نامه داخلی مجلس ندارد و به صورت تفاهم مجلس و دولت در جهت حداکثرسازی بازرسی ها و تسریع در روند تفحص می تواند انجام شود.
عضو فراکسیون امید در ادامه در خصوص موضوعات مورد توجه مجلس در طرح تحقیق و تفحص نیز می گوید: این طرح 3 موضوع تراکم فروشی، املاک و تغییر کاربری ها در بازه زمانی 10 سال اخیر را مورد توجه قرار می دهد.
رحیمی همچنین در خصوص حضور قالیباف در مجلس هم بیان می کند: اگر شهردار تهران به موضوع شفاف سازی اعتقاد دارد حتما از دعوت مجلس استقبال می کند. اینکه عده ای معتقدند مجلس نمی تواند از شهرداری تحقیق و تفحص کند، این اصلا استدلال قانونی ندارد.اگر قرار بود تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری قانونی نباشد اولا نمایندگان آن را مطرح نمی کردند، ثانیا هیئت رئیسه آن را اعلام وصول نمی کرد ثالثا بحث تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری به نفع همه از جمله خود شهرداری است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در پاسخ به اینکه در صورت اثبات تخلف شهرداری در جریان تحقیق و تفحص آیا مجلس می تواند شهردار را عزل کند، به آفتاب یزد می گوید: در عزل و نصب شهردار مجلس نمی تواند دخالتی کند چون در حیطه وظایف شوراست.
اما اگر در جریان طرح تحقیق و تفحص اثبات شود تخلفی رخ داده، مراجع قضایی وارد میدان خواهند شد.سیدحسین افضلی می افزاید: مجلس تنها در بحث تحقیق و تفحص وارد این موضوع می شود. این وظیفه مراجع قضایی است که متناسب با نوع تخلف مجازات مشخص کنند یا حتی شهردار را عزل کنند.

** تحقیق و تفحص از شهرداری تهران با امضای 21 نفر از نمایندگان مجلس ازسوی کمیسیون عمران مجلس اعلام وصول شد و بنابر آیین نامه، مدارک و مستندات لازم را ظرف 15 روز از شهرداری تهران دریافت خواهیم کرد
**همزمان با پیگیری مجلس در خصوص پرونده املاک شهرداری معاون اول رئیس جمهور روز گذشته از پیگیری پرونده املاک در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد
منبع: آفتاب یزد
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار