وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مزیت نژاد سیمنتال نسبت به نژاد هولشتاین، گفت: ورود نژاد سیمنتال مشکل کمبود شیر و گوشت گاوی را حل می‌کند.
کد خبر: ۳۰۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴ 28 September 2016
محمود حجتی، وزیر جهاد  کشاورزی امروز در حاشیه  آئین افتتاح و بهره‌برداری از نخستین مجتمع دامداری و مرکز تولید نهاده‌های ژنتیکی گاو دو منظوره سمینتال، اظهار کرد: با تلاش و پیگیری‌های فراوان موفق به وارد کردن نژاد سیمنتال به کشور شدیم.

وی افزود: نژاد سیمنتال علاوه بر افزایش کیفیت مطلوب نسبت به گاو هولشتاین در هزینه‌های تولید نیز صرفه‌جویی می‌کند.

حجتی خاطرنشان کرد: کیفیت گوشت و شیر نژاد سیمنتال نسبت به نژاد هولشتاین بالاتر و ورود آن به کشور اقدامی نمونه است و افزایش ورود این  نژاد به کشور می‌تواند مشکلات شیر و گوشت را حل کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به  اینکه سازگاری نژاد سیمنتال نسبت به هولشتاین بسیار بیشتر است، گفت: با توجه به مشکلات امروز کشور وجود نژاد سازگار می‌تواند کمک زیادی به کشور کند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب بهره‌برداری از آب‌های غیرمجاز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز می‌توانیم به تعادل سفره‌های زیرزمینی دست پیدا کنیم.

حجتی با اشاره به اینکه در دشت قزوین باید آبخیزداری را به‌عنوان یک طرح عظیم در نظر بگیریم، گفت: بهتر است با ورود به بحث چاه‌های غیرمجاز از بروز بی‌تعادل جلوگیری کنیم چراکه اگر این امر محقق نشود باید میزان آبدهی چاه‌های مجاز را کاهش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید سفره‌های زیرزمینی را به تعادل  اولیه خود بازگردانیم که این امر جز با ورود دست‌اندرکاران و متولیان هر بخش محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: امروز کشاورزان ما در سطح کشور به‌خصوص استان قزوین تمامی صیفی‌کاران و جالیزکاران به‌سوی صرفه‌جویی سوق داده‌شده‌اند که با پهن کردن پارچه و سیستم نشاکاری شاهد افزایش بهره‌برداری، کاهش زمان و کاهش مصرف آب هستیم.

حجتی گفت: در بخش کشاورزی با رشد ۵۴ درصدی روبه‌رو هستیم که این امر به سبب پرداختن به موضوع بهره‌وری است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان افزود: در اختیار گرفتن نیروی انسانی، دانش و سایر موارد شاهد افزایش بهره‌برداری و کاهش مصرف آب در کشور خواهیم بود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار