اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دویست و نود و سومین جلسه علنی این شورا چهار دستور کار داشتند که یکی از آنها رای نیاورد و سه دستورکار دیگر نیز مسکوت و به کمیسیون‌های مربوطه باز گردانده شد.
کد خبر: ۳۰۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 27 September 2016
در این جلسه یک فوریت طرح «الزام شهرداری به ارائه برنامه جامع برای حفاظت از اماکن تاریخی» رای نیاورد و سه دستور کار دیگر شامل «بررسی طرح اصلاحیه مصوبه اعطای تسهیلات به جان باختگان و معلولان آتش نشانی و کادر امداد و نجات در حین عملیات »، «نحوه ساماندهی و مدیریت موسسات اتومبیل کرایه (آژانس‌ها) و شرکت‌های مسافربری درون شهری» و همچنین «بررسی لایحه نحوه استفاده از امکانات، مواد، مصالح و فناوری روز در امر برف‌روبی، یخ‌زدایی و رفع لغزندگی معابر شهر تهران در فصل زمستان» مسکوت و برای بررسی‌های بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه باز گردانده شد.

در جریان بررسی طرح جامع حفاظت و بهره گیری از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اماکن و بافت‌های تاریخی فرهنگی شهر تهران، اعضای شورای شهر تهران به این طرح رای ندادند.

ضرورت توجه جدی به مرمت، بهسازی و احیای بافت تاریخی و مرکزی شهر تهران و همچنین حفظ و احیای هویت تاریخی و ارزش‌های فرهنگی پایتخت از دلایل طرح این موضوع در شورای شهر تهران بود که احمد حکیمی پور رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران درباره آن گفت: با توجه به اینکه بافت و ابنیه‌های یک شهر به عنوان عوامل هویت ساز و ارزش دهنده فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود و گویای نحوه نگرش یک ملت در طول تاریخ است،  لذا باید توجه جدی به این اماکن داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در این طرح شهرداری می‌بایست حفاظت، مرمت، بازسازی و بهره برداری منطقی از فضاهای تاریخی و فرهنگی را مد نظر قرار دهد و مطابق با یافته‌های طرح جامع و تفصیلی ، بیش از 2300 اثر و ابنیه تاریخی ارزشمند شناسایی شده و بیش از 380 ابنیه‌ به ثبت ملی و بعضا ثبت جهانی رسیده را مورد توجه قرار دهد.

در ادامه بررسی این طرح محسن پیرهادی دیگر عضو شورای شهر تهران که به عنوان مخالف این طرح صحبت می‌کرد، گفت: بنده با اصل موضوع مخالفتی ندارم اما طرحی که در دست بررسی است دو بار به تصویب رسیده است.

وی افزود: در توجه ویژه به اماکن و بافت‌های تاریخی و فرهنگی شهر تهران تردیدی وجود ندارد ولی اگر می‌خواهند نقش سازمان میراث فرهنگی را در این رابطه کم کنند و اختیار این بناها را به شهرداری تهران محول کنند بحث دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه پشمچی زاده معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز با اشاره به سند برنامه پنج ساله شهرداری تهران در خصوص موضوعات اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: در این سند توجه ویژه‌ای به این اماکن شده و به عنوان یک سند جامع می‌توان در حوزه‌های مختلف از آن بهره گرفت.

به گزارش ایسنا، بررسی طرح اصلاحیه مصوبه اعطای تسهیلات به جانباختگان و معلولان آتش نشانی و کادر امداد و نجات در حین عملیات این سازمان که با قرائت گزارش کمیته برنامه و بودجه همراه بود با مخالفت علیرضا دبیر مواجه شد و مقرر شد که برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود.

همچنین بررسی لایحه نحوه ساماندهی و مدیریت موسسات اتومبیل کرایه و شرکت‌های مسافربری درون شهری که همراه با قرائت گزارش کمیسیون عمران و حمل و نقل همراه بود، با نظر اعضای شورا و با توجه به اینکه این طرح در وزارت کشور نیز به طور همزمان در حال بررسی است، تا اعلام نتیجه بررسی‌های وزارت کشور، مسکوت خواهد ماند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار