عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
تابناک تهران- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه همچنان معتقد است موضوع FATF باید در مجلس بررسی شود گفت: پاسخ های امروز وزیر محترم اقتصاد نتوانست نمایندگان را راضی کند چرا که هنوز برای نمایندگان مشخص نشده که دولت چه تعهد الزام آوری به کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی داده است.
کد خبر: ۳۰۲۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 27 September 2016
صبح امروز علی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی به خواست خود و نه به دعوت و احضار از سوی نمایندگان مجلس میزبان بهارستان نشین ها بود.

طیب نیا امروز با پوشه قطوری از اسناد و مدارک در جایگاه سخنرانان حاضر شد تا با توضیحات و ارایه اسناد به یکی از مهمترین دغدغه های نمایندگان مجلس در هفته های گذشته یعنی همکاری ایران با کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی موسوم به FATF  پاسخ دهد.

محور سخنان طیب‌نیا، الزام آور نبودن FATF بود. او تلاش کرد به نمایندگان اطمینان دهد که عضویت در FATF به نفع مصالح ملی است و روند آن نه از دولت فعلی بلکه در دولت قبل پیگیری شده و در ژوئن سال گذشته به نتیجه رسیده است.

او همچنین تاکید کرد: ایران به ناحق در لیست سیاه و در کنار کره شمالی قرار گرفته که این مساله، محدودیت های مالی برای بانک ها و موسسات مالی ایجاد کرده است. وزیر اقتصاد از لزوم شفافیت مالی و اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی و تاثیر مثبت آن در فضای اقتصاد کشور نیز صحبت کرد.

طیب‌نیا بارها در طول سخنرانی‌اش، مدارک قطوری را که به همراه داشت بالای سر گرفت و به نمایندگان نشان داد تا ثابت کند مطالبی که مطرح می کند با استنادهای محکمی همراه است.

پس از صحبت های ابتدایی وزیر اقتصاد، 8 نماینده به قید قرعه انتخاب شدند تا در موافقت و مخالفت با گزارش ارائه شده صحبت کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه، از جمله این نمایندگان بود که در مقام مخالف پشت تریبون قرار گرفت و تاکید کرد که کشورهای غربی خود مقررات را تنظیم و خودشان با آن وفق پیدا می‌کنند و بعد کشورهای دیگر را مجبور به اجرای آن می‌نمایند و این یک نکته جاری و مدام در خصوص همه موافقت‌نامه‌هایی است که در دنیا مطرح می‌شود.

وی افزود: مبارزه با قاچاق، تروریسم و فرار مالیاتی در کشور ما در جریان است و باید مشخص شود که چه بخشی از این مذاکرات و همکاری‌های اطلاعاتی در چارچوب FATF  بوده و آنها چه کمکی در این حوزه به ما خواهند کرد؛ نه اینکه تنها اطلاعات و دسترسی‌هایی به طرف‌های خارجی بدهیم و هیچ کمکی نگیریم.

فلاحت پیشه درباره دلایل مخالفت خود با همکاری ایران به FATF  به تابناک تهران گفت: بنده مخالفتی با همکاری ایران با کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی ندارم اما آنچه باعث مخالفت من بوده و هست نوع همکاری و تعهدات ایران به این سازمان بین المللی است.

او با تاکید بر اینکه پیوستن ایران به FATF  مسیر درستی را طی نکرده است گفت: معتقدم FATF یک معاهده بین‌المللی است که طبق قانون اساسی، هیچ معاهده بین المللی را نباید پذیرفت مگر آنکه از مسیر مجلس گذشته باشد و نمایندگان آن را به تایید و تصویب رسانده باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد که هنوز نوع همکاری و  تعهدات ایران به FATF برای نمایندگان مبهم است تصریح کرد: بدون اقدامات صیانتی، رفتن به این کارگروه به شدت خطرناک است؛ چرا که این در قالب مقررات فرامرزی آمریکا است که به نوعی احکام و اقتدار آمریکایی را با خود به همراه دارد.

فلاحت پیشه در خاتمه با تاکید بر اینکه معتقدم دولت باید در این خصوص لایحه ای را برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی ارایه کند گفت: بنده امروز در صحن علنی هم تاکید کردم که بخشی از همکاری‌ها را دولت از گذشته آغاز کرده و بخشی در قالب لایحه برطرف می‌شود، اما مشکل این است که تاکنون کمیسیون مشترکی بین دولت و مجلس برای تعیین تکلیف و همفکری در رابطه با این مناقشه تشکیل نشده است که ارایه لایحه می تواند در رفع ایرادات و ابهامات کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار