دبیر کل خانه کشاورز ایران گفت: در حال حاضر بزرگترین دشمن کشاورزی در کشور آب است.
کد خبر: ۲۹۶۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 14 September 2016
عیسی کلانتری امروز در نشست هم اندیشی تشکل‌ها و بهره برداران بخش کشاورزی خراسان شمالی در بجنورد، با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور ما از لحاظ دانایی محوری در بخش کشاورزی یکی از کشورهای عقب مانده است، افزود: امروز کشاورزان را نمی‌توان مذمت کرد که چرا خوب تولید نمی‌کنند چون کالایی برای خوب تولید کردن تحویل آن‌ها نداده ایم.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم کشاورزی خوبی را داشته باشیم نباید مروج دانش ۳۰ سال گذشته باشیم.

کلانتری با بیان اینکه به یک دگراندیشی در تمامی زیرساخت‌های بخش کشاورزی نیاز داریم و حق نداریم برای توسعه کشاورزی همانند پنج سال گذشته فکر کنیم، اظهار کرد: ما دچار یک عقب ماندگی تاریخی هستیم و نمی‌توانیم از کشاورز بخواهیم که با کشاورزان اروپایی رقابت کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۷ درصد آب‌های تجدید پذیر در ایران مصرف می‌شود و این مصیبت بزرگی است، بیان کرد: ۸۰ درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.

مشاور رئیس جمهوری در بخش کشاورزی تصریح کرد: به طور متوسط در ۳۰ سال گذشته ۱۵۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف کرده ایم این درحالیست که کمتر از ۵۰۰ میلیارد متر مکعب آب انباشته فسیلی در کشورما بوده است.

وی تاکید کرد: دنیا می‌گوید کشورهایی که کمتر از ۲۰ درصد آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند کشورهایی پایدار نیستند.

کلانتری خاطرنشان کرد: متاسفانه در ازای تولید یک کیلوگرم محصول کشاورزی یک متر مکعب آب در ایران مصرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید میزان استحصال آب در کشور به نصف برسد، گفت: اگر این امر انجام نشود هم آب و هم کشاورزی را از دست داده ایم و کشاورزی قربانی آب و آب قربانی کشاورزی می‌شود و کشاورزی در بعد آب نفس‌های آخر خود را می‌کشد.

دبیر کل خانه کشاورز ایران درباره موضوع تحقیقات در بخش کشاورزی نیز توضیح داد: آینده پژوهشی وظیفه کشاورزان نیست و این امر مهم باید توسط محققان صورت گیرد اما متاسفانه در این سرزمین آینده پژوهی وجود ندارد.  برنامه ششم تدوین شده ادامه برنامه پنجم است و انگار نه انگار که این کشور مشکل آب، محیط زیست و ... دارد.

وی با تاکید بر اینکه وارد بحران شده و در آن غرق شده ایم، گفت: تشکل‌های کشاورزی باید برای حل اینگونه مشکلات دانش خود را به روز کنند و تصمیم گیری‌های آن‌ها به گونه ای باشد که شدت و سرعت تخریب را کاهش دهد.

کلانتری افزود: امروز سود کشاورزان در بخش بازرگانی از دست می‌رود نه در بخش تولید. بازار مهمترین مشکل کشاورزان است و اگر بتوانیم بازرگانی را در بخش کشاورزی اصلاح کنیم درآمد کشاورزان نیز افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به عدم پرداخت مطالبات گندم کاران ادامه داد: دو ماه از زمان پرداخت مطالبات گندم کاران خراسان‌شمالی می‌گذرد که ما به تفاوت آن ۱۰۰ میلیارد ریال می‌شود که اگر بانک کشاورزی به جای کشاورزان بود، اصل پول، سود و جریمه آن را اخذ می‌کرد و این نشان از نجابت کشاورزان است.

دبیر خانه کشاورز خراسان‌شمالی نیز در ادامه این جلسه گفت: کشاورزان این استان تاوان آب ارزان دریاچه ارومیه را می‌دهند.

کاظمی افزود: کشاورزان آذربایجانی با این آب به راحتی چغندرقند می‌کارند و روانه کارخانه‌های قند این استان و استان‌های مجاور می‌کنند غافل از اینکه چغندرکار خراسان‌شمالی دو سال است که مطالبات خود را دریافت نکرده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان‌شمالی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد، ادامه داد: بخشی از آب‌های موجود در این استان وارد کشور ترکمنستان می‌شود اما ما نمی‌توانیم از آن استفاده ای کنیم.

کاظمی با بیان اینکه مسئولان موضوع کمبود آب را مطرح می‌کنند، اظهار کرد: اما چرا خود آن‌ها وارد عمل نمی‌شود، ۳۰ درصد از شبکه‌های آبرسانی فرسوده و میزان هدر رفت آب بالا است و آیا فقط کشاورزان آب مصرف می‌کنند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار