تابناک تهران - اجرای طرح ساماندهی رودخانه جاجرود با تخلفات بسیار در حال انجام است.
کد خبر: ۲۶۸۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 29 July 2016
تاریخ، طبیعت .... دیگر فرقی برایشان ندارد، این روزها سود و منفعت بر همه چیز غالب شده. بنای تاریخی، درخت ، رودخانه و ... تخریب میشوند تا ساختمانی ساخته شود یا دریاچه ی مصنوعی جای رودخانه طبیعی را بگیرد....
اوضاع زمانی بدتر میشود که میشنویم رودخانه جاجرود که منبع بزرگ آب شرب تهران محسوب میشود در حال تخریب است.
نفس های رودخانه جاجرود به شماره افتاددر حالی که در سال 1394 نیز اخباری از قطع درختان توسط شهرداری لواسان به بهانه اجرای طرح ساماندهی جاجرود منتشر شد در سال جاری نیز شهرداری لواسان بدون تمکین از دستگاه‌های مسئول، عملیات گسترده‌ای در بستر جاجرود آغاز کرده است.
قطع 130 اصله درخت تبریزی کهنسال و تخریب زیست محیطی حاشیه رودخانه جاجرود توسط شهرداری لواسان موضوعی است که چندی پیش علاوه بر اعتراض گسترده ساکنان این شهرستان و تشکیل کمپین تلگرامی با نام "کمپین حمایت مردمی شهرمان لواسان" منجر به شکایت سازمان حفاظت محیط زیست از شهرداری نیز شد.

حالا مدتی است ساخت دریاچه مصنوعی در حاشیه رودخانه‌ جاجرود که به منظور امنیت و ایجاد مرکزی تفریحی در حال احداث است صدای مردم منطقه را در آورده است. شهروندان لواسانی همین رودخانه طبیعی و فضای قدیمی  را به بهسازی مصنوعی ترجیح می‌دهند زیرا ترافیک سنگین، زباله، تخریب محیط زیست و تهدید آبزیان را از عوارض و پیامدهای منفی احداث دریاچه مصنوعی می‌دانند.

بیژن مقیمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شمیرانات، از محکوم شدن شهرداری در دادگاه خبر داد و گفت: رأی بدوی بر اساس برداشت شن و ماسه از رودخانه جاجرود بود که طی آن شهرداری محکوم شد.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به خاطر ورود به حریم رودخانه، برداشت شن و ماسه و دیوارکشی در حریم‌های رودخانه شامل بستر و حاشیه رودخانه از شهرداری شکایت کرد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با ساماندهی رودخانه مشکل و مخالفتی ندارد ولی این ساماندهی مشروط به حفظ حریم رودخانه است، بنابراین شهرداری باید با حفظ حریم کمی و کیفی تنها به ساخت مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و آلاچیق اقدام می‌کرد.

برابر دستور معاون عمرانی استانداری تهران باید طرح ساماندهی رودخانه جاجرود تا زمان تهیه طرح مورد توافق (آب منطقه‌ای، شهرداری لواسان و محیط زیست) متوقف شود درحالی که شهرداری لواسان با سرعت بیشتری برداشت شن و ماسه و عملیات عمرانی را انجام می دهد.

عزت الله خانمحمدی، فرماندار شمیرانات، در این باره گفت: عملیات فعلی شهرداری بر اساس طرحی است که خود تهیه کرده و در جریان آن تفاهم نامه‌ای با آب منطقه ای به امضاء رسانده است که در یکی از بندهای آن مقرر شده الزامات محیط زیستی و آب منطقه ای در آن لحاظ شود که متاسفانه بدون در نظر گرفتن این موضوع شهرداری به صورت سلیقه‌ای کار را انجام داده است. با توجه به عدم پایبندی شهرداری لواسان اخیرا آب منطقه ای تفاهم خود با شهرداری را لغو کرده است.
فرمانداری بر اساس گزارشات رسیده از شهرداری ادامه روند عملیات عمرانی را استعلام کرد که شهرداری در پاسخ بر متوقف بودن عملیات تاکید کرده است؛ اما متاسفانه گزارشات حاکی از ادامه عملیات عمرانی و برداشت شن و ماسه از رودخانه جاجرود دارد که همگی خلاف قانون است.
حتی اگر شهرداری لواسان با توجیح ساماندهی ، اقدام به چنین عملیاتی کرده باید با حفظ حریم رودخانه عمل میکرد، چراکه رودخانه جاجرود به دلیل اینکه مهمترین منبع تأمین آب شرب تهران است از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اقدامات اینچنینی عواقب زیادی در برخواهد داشت. حالا باید منتظر بود و دید این عملیات عمرانی که تخلفی مشهود است چه زمانی متوقف خواهد شد.....
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار