تابناک تهران - مسئولین آبسرد این روزها به دنبال تصویب طرحی برای سر و سامان دادن به وضعیت حریم شهری هستند تا از ساخت و سازهای غیرمجاز جلوگیری کنند.
کد خبر: ۲۶۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸ 27 July 2016
ساخت و سازهای غیرمجاز زنگ خطری برای حریم شهری آبسرد
کمی آن طرف از تهران، در نزدیکی دماوند همیشه استوار، شهری کوچک اما پرجاذبه با تاریخی کهن، چراغی چشمک زن شده برای ویلاسازی و فرار از دغدغه های ریزودرشت پایتخت نشینی...
آبسرد.... شهری خوش آب و هوا که به گل های شاخه بریده، صیفی جات و به خصوص سیب هایش شهرت دارد مدتهاست به خاطر یک خلأ قانونی کمی چهره ی سرسبز و طبیعی اش تغییر کرده است.

در میان مناطق ویلاسازی شده اطراف پایتخت، منطقه «آبسرد» دماوند یکی از پرمتقاضی‌ترین و مطلوب‌ترین نواحی ویلایی برای پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. آبسرد با فاصله ۷۷ کیلومتری با تهران، در حومه شهر دماوند قرار دارد و یکی از مناطقی است که طی سال‌های اخیر، رشد ویلاسازی در آن، به وضوح قابل مشاهده است. ویلاسازی در آبسرد اغلب در سه فاز ۱،۲،۳ و منطقه الهیه آن انجام می‌شود که اغلب ویلاها در این منطقه فاقد سند رسمی هستند و روی زمین‌های کشاورزی احداث شده اند.

رفیعی، شهردار آبسرد در مصاحبه با خبرنگار تابناک تهران گفت: " وضعیت حریم شهر آبسرد نا به سامان شده و نیاز ضروری به تصویب طرحی دارد که در آن حدنصاب تفکیک و حداقل هایی برای ساخت و ساز در نظر گرفته شده باشد."

رفیعی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی براینکه آیا تا به حال هیچ قانونی برای ساخت و ساز ها و تفکیک اراضی در این شهر وجود نداشت افزود: "تفکیک ها بدون هیچ ضابطه ای انجام شده، کمیسیون ماده 60 در دهه های گذشته جریمه هایی را در نظر گرفته و هر سازنده ای بعد از ساخت ویلا با سلیقه ی شخصی در زمین های کشاورزی جرایم را پرداخت کرده است."
در منطقه دماوند پرونده‌هاي متعددي از زمين‌خواري كه غالبا تخلفات تغيير كاربري غيرمجاز اراضي كشاورزي بوده، در جريان است.

 طبق گفته های شهردار آبسرد برای بيش از هفت هزار واحد تشکیل پرونده شده، البته تعدادی ساخت و سازهای غیرمجاز بدون پرونده هم وجود دارد، هرچند بسیاری از این ساختمان ها از هیچ گونه خدماتی بهره مند نیستند چراکه هنوز هم مشکل کاربری اراضی دارند.

اما روی صحبت با مسئولین و سازمان های مربوطه است که چرا چنین شهری با حجم بالای متقاضی برای ساخت و ساز هنوز هم باید خلأهای قانونی داشته باشد؟





منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار