رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: بیش از 25 درصد از کالای صادراتی کشور به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار در سال از طریق استان تهران انجام می شود.
کد خبر: ۲۶۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷ 24 July 2016
محمدرضا مس فروش روز شنبه در نشست تجاری و اقتصادی ستارگان مواد غذایی ایران با نمایندگان تجار کشورهای روسیه، عراق، افغانستان و آذربایجان در سالن همایش های بین المللی برج میلاد افزود: 50 واحد تولیدکننده مواد غذایی فعال در سطح کشور امروز در این همایش دعوت شده اند تا به صورت رو به رو و کاربردی با نمایندگان تجار چهار کشور روسیه، عراق، افغانستان و آذربایجان بدون اتلاف زمان به تبادل نظر و در نهایت با مشارکت به مبادلات تجاری بپردازند.
وی با اشاره به اینکه استان تهران در بخش های مختلف صادرات کالا و خدمات دارای توانمندی هایی است گفت: در بخش صنعت با داشتن بالغ بر 17 هزار واحد صنعتی سالانه حدود شش میلیارد دلار کالا در این بخش صادرات دارد.
مس فروش افزود: صادرات استان تهران در بخش پتروشیمی حدود یک و نیم میلیارد دلار، بخش فرش و صنایع دستی حدود 200 میلیون دلار، بخش محصولات معدنی حدود 500 میلیون دلار، بخش محصولات کشاورزی حدود 400 میلیون دلار، بخش محصولات عمومی حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار، بخش صادرات خدمات بیش از پنج میلیارد دلار دارد.
وی عملکرد صادرات برخی بخش های استان تهران را با کل کشور مقایسه کرد و گفت: این استان 75 درصد کل صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را با بیش از یک میلیارد و 600 میلیون دلار، بیش از 68 درصد کل صادرات خدمات حمل و نقل و ترانزیت کالا کشور معادل یک میلیارد و 800 میلیون دلار و بیش از 20 درصد صاردات خدمات گردشگری و توریسم کشور معادل یک و نیم میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.
مس فروش با اشاره به اینکه استان تهران 17 شهرک صنعتی مصوب و 23 بافت و لکه صنعتی را در خود جای داده است افزود: حدود 40 درصد از کارت های بازرگانی فعال کشور مربوط به تجار استان تهران است.
وی افزود: بیش از 260 شرکت فنی و مهندسی در امر صادرات که مهمترین آنها در رشته های راه سازی، سدسازی، ساختمان سازی و ساخت نیروگاه است مشغول به فعالیت هستند.
مس فروش با اشاره به استقرار دو گمرک امام خمینی(ره) و تهران در استان اظهار کرد: بزرگترین پایانه صادراتی گل و گیاه کشور در این استان مستقر است.
بنابه گفته وی 68 درصد شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان تهران مستقر است.
مس فروش افزود: سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استان پروژه ها و برنامه های توسعه صادرات غیرنفتی استان تهران تا افق 1404 تنظیم و به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و دیگر مراجع رسمی ذیربط اعلام کرده است.
وی گفت: نرخ رشد سال 1395 برای استان تهران معادل 14 درصد پیش بینی می شود که تا سال 1404 روند صعودی در دستور کار قرار گرفته است.
مس فروش افزود: با توجه به توانمندی های موجود در بخش صنایع غذایی و تولیدات کشاورزی، ظرفیت صادرات کالا به کشورهای روسیه، افغانستان، عراق و آذربایجان در استان تهران و کشور در حد قابل توجهی وجود دارد.
وی گفت: در کنار این همایش نمایشگاه جانبی با حضور تولیدکنندگان مواد غذایی از داخل شرکت کردند که به صورت عینی قابل رویت برای تجار این چهار کشور است.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار