کارشناسان صندوق حفظ و احیاء معتقدند که طی ۶ سال گذشته شرکت عظام نه تنها کار مرمتی جدی روی عمارت اصلی مجموعه مسعودیه انجام نداده که بهره‌برداری از این مجموعه را آغاز کرده‌ و این خلاف قانون است.
کد خبر: ۲۶۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳ 19 July 2016
همه چیز از سال ۱۳۸۹ آغاز شد. هنگامی که حمید بقایی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی عمارت مسعودیه تهران را که محل استقرار پژوهشکده باستان شناسی و بخشی از معاونت میراث فرهنگی بود خالی کرد و آن‌ها را به شیراز فرستاد. همین شد که خانه بزرگ تاریخی تهران که خالی مانده بود به مزایده گذاشته شد.

پیروز این مزایده، شرکت عظام، یک شرکت سرمایه‌گذاری بود. آن‌ها سال ۱۳۸۹ عمارت مسعودیه تهران را از صندوق حفظ و احیاء در قراردادی ۵۹ ساله تحویل گرفتند و این آغاز تازه‌ای بر این عمارت بزرگ بود.

حالا سال ۱۳۹۵ است. اختلاف‌های زیادی بین صندوق حفظ و احیاء و شرکت سرمایه‌گذاری عظام به وجود آمده است. این اختلافات به حدی گسترش یافته که صندوق حفظ و احیاء یکطرفه قرار داد عمارت مسعودیه را لغو کرده و اکنون در حال تحویل گرفتن بنا از شرکت عظام است.

کارشناسان صندوق حفظ و احیاء معتقدند که طی ۶ سال گذشته شرکت عظام نه تنها کار مرمتی جدی روی عمارت اصلی مجموعه مسعودیه انجام نداده که بهره‌برداری از این مجموعه را آغاز کرده‌است. آن‌ها می‌گویند این کار خلاف قانون بوده‌است.

از طرفی کارشناسان شرکت عظام می‌گویند که در این مدت با حفاظت از عمارت اصلی منتظر نظر نهایی صندوق حفظ و احیاء برای تعیین کاربری عمارت مسعودیه بوده‌اند. این درحالی است که کاربری در قرارداد قید شده و قرار بود، عمارت مسعودیه به یک اقامتگاه گردشگری فاخر بدل شود.

هرچند شواهدی از حفاظت‌های اضطراری دیده می‌شود اما وضعیت عمارت مسعودیه اسفناک است. تاخیر در مرمت، حال جسمی این عمارت را بدتر کرده و حتی بیم تخریب‌های بیشتری هم وجود دارد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار