معاون فنی و اجرایی صندوق احیاء با اشاره به این که شرکت عظام صرفاً بناهای از پیش مرمت شده‌ی عمارت مسعودیه توسط سازمان میراث را تجهیز و بهره‌برداری کرده است، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا مرمت، گچ کاری، آیینه‌کاری، سردر و ترک‌های عمیق در عمارت مسعودیه هم به تغییرکاربری نیاز دارد؟!
کد خبر: ۲۵۹۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ 13 July 2016
پیش از این «اکبر تقی‌زاده»، رئیس پروژه مرمت و احیاء عمارت مسعودیه در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود، ناظر صندوق احیا در عمارت مسعودیه از زمان امضای تفاهم‌نامه تا امروز همیشه همراه ما بود، در واقع او وظیفه داشت که به ما نشان دهد یا گزارش کند که کدام بخش از مسعودیه آسیب دیده است، اما او نیز این کار را تا امروز نکرده است.

* آیا گچ‌بری، آیینه‌کاری و ترک‌های عمیق ربطی به کاربری دارد؟!

ابوالفضل عبیدی، معاون فنی و اجرایی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی- در این باره می‌گوید: ما توسط ناظران بر همه‌ی ‌پروژه‌ها در سطح کشور نظارت می‌کنیم. آنها موضوعات مختلفی را بررسی می‌کنند و گزارش می‌دهند. اما یکی از مشکلات ما با شرکت سرمایه‌گذاری عظام، بحث عمل نکردن به تعهداتش است. بخشی از مرمت‌های اساسی متأسفانه انجام نشدند.

او ادامه می‌دهد: آنها می‌گویند مرمت منوط به تغییر کاربری است. من یک سوال دارم، آیا وقتی گچ‌بری و آیینه‌کاریِ یک بنا می‌ریزد، ربطی به تغییرکاربری دارد؟! زمانی‌که یک قسمت از بنا ترک‌های عمیقی دارد که نشان از رانش ساختمان دارد و باید برای این موضوع فکری شود، آیا این ربطی به تغییر کاربری دارد؟! وقتی گچ‌بری‌های فروریخته مانند زباله در یک گوشه دپو شده‌اند و در برخی نقاط آثار و شواهد موریانه می‌بینید، یا خرپای سقف ایراد دارد، آیا این موضوعات هم به تغییر کاربری ربط پیدا می‌کند؟!

*شواهدی از حضور موریانه در مسعودیه است

وی با تأیید صحبت‌های محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مبنی بر خورده شدن بخش‌های زیادی از عمارت نفیس مسعودیه توسط موریانه، اظهار می‌کند: شواهدی از وجود موریانه هست. متأسفانه در  این مدتِ کوتاه، ما نتوانستیم همه‌ی زوایای پنهان عمارت را ببینیم. شاید فرضاً اگر کسی زیر خرپاها را نگاه کند، واقعاً موریانه‌ها را ببیند. اما آنچه در ظواهر عادی بنا نیز قابل رویت است، خبر می‌دهد که حال عمارت چندان هم خوب نیست.

او اضافه می‌کند: در واقع با یک بازدید میدانی می‌توان متوجه شد که چطور بهره‌برداری کردن از عمارت خوب است، اما مرمت کردن آن هزار اما و اگر دارد. متاسفانه "عظام" در حق این عمارت جفا کرد و فقط از آن بهره‌برداری کرد.

* بهره‌برداری عظام از ساختمان‌های مرمت شده، بدون مرمت جدید!

معاون فنی و اجرایی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی می‌افزاید: شرکت "عظام" در بناهایی که پیش از تحویل به آنها مرمت شده بوده، مانند عمارت آسیدجوادی و ساختمان حیاط خلوت که زمانی معاونت میراث و ریاست پژوهشکده در آنها مستقر بودند، بهره‌برداری کرده است. حال پرسش این است که عظام چه کار مرمتی اساسی در این مدت انجام داده است؟ مرمت استحفاظی در کدام نقاط انجام شده است؟ مقرنس عمارت سردر پیاده چند سال است که ایراد دارد؟ این عمارت 6 سال است که به عظام تحویل شده است، قرار بود ظرف مدت 3 سال مرمت عمارت مسعودیه پایان پذیرد، اما اکنون در این زمینه هیچ اقدام خاص قابل قبولی رخ نداد است. آنها به معنای واقعی چیزی را مرمت نکردند. عظامی‌ها یک‌سری از بناهای مرمت شده را که آماده بود تجهیز و بهره‌برداری کردند.

وی درباره ادعای شرکت بهره‌بردار مبنی بر مرمت اضطراری بنا و تحویل فاخرترین بنای عمارت به شکل اول به صندوق می‌گوید: ارسی‌ها سالم بودند و ما تصاویری از چند وقت پیش داریم که ارسی‌ها ریخته است. آیا این اتفاقات را هم جزو مرمت اضطراری می‌دانند؟ ما تصاویری از آنجا داریم که در این مدت آسیب بیشتری به بنا رسیده است. شاهدهای گچی در آنجا وجود دارد که دوستان خودشان زده‌اند و شاهدها فعال است، چه مرمت استحفاظی در آنجا انجام شده است؟

* نتیجه کمیسیون مشترک به چنین فرجامی ختم شد

او همچنین درباره ادعای شرکت "عظام" مبنی بر وجود ماده‌ای از قرارداد بین دو طرف صندوق و شرکت مذکور که می‌گوید «اگر اختلافی بین دو طرف قرارداد پیش آید، باید آن را در کمیسیون مشترکی حل کرد»، توضیح می‌دهد: ما یکی دوبار جلساتی را با جناب آقای تقی‌زاده و یکی دوتن از همکاران‌شان در شرکت عظام داشتیم و چون به نتیجه مثبتی ختم نشد، کار به اینجا کشید. البته  توضیحات کامل را باید از بخش حقوقی صندوق بپرسید.


* چرا عظام به دستور توقف بهره‌برداری عمل نکرد؟

شرکت سرمایه‌گذاری عظام درباره‌ی درآمدزایی این شرکت از عمارت مسعودیه و عدم پرداخت پول به صندوق اظهار کرده بود که  بارها به آن‌ها گفته‌ایم که قصد و نیت‌مان از این فعالیت‌ها چیست؟ همچنین پس از موافقت کتبی رئیس سابق صندوق، این نوع فعالیت‌ها در  مجموعه آغاز شد. ایجاد مکانی برای فروش نقره‌هایی با نقوش ایرانی یا لباس‌های فاخر و طراحی پارچه‌های ایرانی که به امضای مدیر سابق صندوق احیا رسید.

عبیدی در این‌باره توضیح می‌دهد: عظام در دوره‌ای مجوز گرفته است، اما از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا کنون آیا دستوری برای آنها از سوی صندوق صادر نشده است که بهره‌برداری را متوقف کنید؟ بله برای یک بازه کوتاه و به صورت موقت برای چنین بهره‌برداری مجوز داده شد، اما پس از آن صندوق خواستار متوقف شدن این بهره‌برداری شد. بلیت عمارت مسعودیه 5000 تومان است. آیا برای فروش بلیت مجوزی از صندوق گرفته‌اند؟ یک‌بار برای ایام نوروز چنین مجوزی صادر شده است، بعد از آن دیگر تمدید نشده است. بارها و بارها اعلام کردیم بهره‌برداری را متوقف کنید.

از سوی دیگر عظامی‌ها معتقدند برگزاری ‌نمایشگاه‌ها و دیگر اقدامات آسیبیی به بنا نزده است و صندوق باید اعلام کند که به کجای این عمارت از سوی آنها با برگزاری مراسم و نمایشگاه‌ها آسیب رسیده است؟

* امواج صوتی بنای 200 ساله بدون مرمت را در معرض خطر قرار می‌دهد

معاون فنی و اجرایی صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در این‌باره نیز اظهار می‌کند: در سفره‌خانه مسعودیه کلاً سکو زده‌اند، آن هم سفره‌خانه‌ای که هنوز مرمت نشده است. تالار موسیقی و تئاتر درست کرده‌اند. کف سفره‌خانه و حوضخانه‌ را بدون مرمت پوشانده‌اند، آنجا موسیقی برگزار می‌کنند. آیا دسیبل صدای کنسرت (شدت صوت) آن هم در عمارتی 200 ساله که هنوز مرمت نشده است، به بنا آسیب وارد نمی‌کند؟ آیا از کارشناسان متخصص صدا در این زمینه پرس و جویی شده است.

او ادامه می‌دهد: در مجموعه سعدآباد و در کنار کاخ ملت کنسرت موسیقی برپا می‌شد و حتی چهره‌های مشهوری چون استاد شجریان و شهرام ناظری به اجرای کنسرت پرداختند، اما کم‌کم متوجه شدند که همین اجراها و صدای امواج روی بنایی که متعلق به دوره پهلوی است آسیب وارد می‌کند، بنابراین مجبور به توقف برگزاری شدند هرچند استقبال از این گونه برنامه‌ها زیاد است، بنابراین چگونه امواج صدای کنسرت در یک بنای 200 ساله بدون مرمت قاجاری آسیب وارد نمی‌کند؟

* تغییر کاربری اصل قرارداد را تغییرمی‌دهد

عبیدی درباره چرایی عدم تغییر کاربری عمارت مسعودیه نیز اظهار می‌کند: یکی از دلایلی که نمی‌توان تغییر کاربری را مصوب کرد، آن است که برای نوع کاربری تعیین شده که عظام تعهد داده است مقدار معینی زمان و هزینه و سود تعیین کرده‌اند. اگر تغییر کاربری پیدا کند، فردا یک نفر یا صدنفر دیگر ممکن است در قالب سرمایه‌گذار مدعی شوند.

او اضافه کرد: اگر صندوق احیا می‌خواست مجوز این نوع تغییرکاربری را بدهد، ما هم می‌توانستیم در این مزایده شرکت کنیم. چون قرار بود کاربری عمارت مسعودیه اقامتی باشد از عهده ما خارج بود، اما حالا که تغییر کاربری به «رویداد فرهنگی» است، ما نیز در مزایده شرکت می‌کردیم و دولت نمی‌تواند در این زمینه استثنا قائل شود.

وی تاکید کرد: باید همه سرمایه‌گذاران را به یک چشم ببیند و بهترین آنها را در قالب یک رقابت سالم انتخاب کند. این تغییر کاربری اصول و پایه‌های اصلی قرارداد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عبیدی می‌افزاید: وقتی ما یک قرارداد جدید برای تغییر کاربری ببندیم، نوع منافع بر اساس قرار داد جدید فرق می‌کند و چون اصول و پایه‌های قرارداد اصلی را تغییر می‌دهد از این رو کمیسیون لوایح دولت تأکید می‌کند که اول مشخص کنید آیا این تغییر کاربری خللی در اصل قرارداد ایجاد می‌کند یا خیر؟

به گفته‌ی وی، پاسخ روشن است؛ تغییر کاربری اصل قرارداد را تغییر می‌دهد و از این رو مزایده باید دوباره برگزار شود و سرمایه‌گذاران دیگر هم می‌توانند شرکت کنند. بنابراین قرارداد باید فسخ شود و شرکت عظام در یک مزایده فرضا با کاربری رویداد فرهنگی شرکت کند  آن هم در حالی که دیگران هم بتوانند از این فرصت برابر برخوردار باشند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار