معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه خطوط راه آهن در دو منطقه 17 و 18 واقع شده که هر دو بخش از محدوده های قابل توجه تهران هستند، گفت: نباید هزینه های عمرانی را به پای شهر ببینیم و ساماندهی وضعیت این خطوط و حریم شان تکلیفی است که بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی بر عهده دستگاه های اجرایی و راه آهن جمهوری اسلامی است.
کد خبر: ۲۵۹۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳ 12 July 2016
پژمان پشمچی زاده پس از ارائه گزارش مدیرعامل راه آهن در خصوص مشکلات خطوط در دو منطقه 17 و 18 تهران تصریح کرد: ساماندهی مشکلات این خطوط می تواند در بالارفتن کیفیت زندگی شهر تهران اثرگذار باشد زیرا حریم این خطوط به عرصه ای برای بروز مشکلات و مسائلی که همگی به واسطه زندگی در شهر با آن آشنا هستیم، تبدیل شود.

وی با اشاره به حضور و بازدیدهای میدانی از مناطق 17 و 18 تصریح کرد: عرصه 27هکتاری فوقانی که بر اثر اقدامات راه آهن آزاد شده می تواند بر اساس یک کار مطالعاتی و طراحی شهری به خوبی ساماندهی شود به طوریکه امروز نقشه های اجرایی و مجموعه مطالعات را برای توسعه این عرصه و حفاظت در اختیار داریم. بر اساس این نقشه ها و مطالعات و طراحی های صورت گرفته نیز می تواند بیش از 85 درصد عرصه به فضای باز تعلق گیرد.

پشمچی زاده با تاکید بر اینکه بر اساس تصمیمات شهردار و شورای شهر قرار نیست که از این عرصه ها بهره گیری انتفاعی انجام شود، خاطر نشان کرد: ما نگاه انتفاعی به این عرصه ها نداریم. ضمن آنکه این دو منطقه از مناطق نسبتا کم برخوردار هستند که باید فضا و امکانات این دو منطقه ارتقا یابد و در این زمینه نیز فضاهایی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که طرح پیش بینی شده اجرا و کار مطالعاتی به انجام برسد، در محدوده این طرح شاهد خواهیم بود که بیش از 138درصد فضای سبز و بیش از 67 درصد خدمات ورزشی و نیز 54 درصد خدمات فرهنگی رشد کند.

پشمچی زاده با یادآوری اینکه معضلات راه آهن به این محدوده و مناطق ختم نمی شود، ادامه داد: خطوط راه آهن در شهر تهران بیش از 140 هکتار را به خود اختصاص داده اند که بسیار پرآسیب هستند و مشکلات زیادی ایجاد می کنند. از مشکلات عمومی که بگذریم و متمرکز به خط راه آهن تهران و تبریز شویم، می بینیم که مشکلات بسیار بیشتر هم هستند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه براساس توافقات پیشین در جلسات کارشناسی املاک که با حضور کارشناس طرفین و دو کارشناس از مجموعه طرفین برگزار شد، نتایج به امضا کانون کارشناسان دادگستری رسید و قیمت نهایی برای تملک عرصه راه اهن برای شهرداری مشخص شد اما کارشناس نهایی از گزارش استنکاف کرده است، خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل جلسه ای در دفتر قائم مقام دفتر شهردار برگزار شد و نماینده راه آهن در پایان جلسه اشاره کرد که این تصمیمات را به شخصه نمی تواند بگیرد و باید مدیرعامل اقدام کند.

وی با یادآوری اینکه شهرداری اقدامات خود را در زمینه ساماندهی انجام داده و قیمت طرفین نیز مشخص شده است، ادامه داد: اگر نگاهی به چند نمونه از خطوط راه آهن کشورهای توسعه یافته بیاندازیم، می بینیم که در تهران عرصه راه آهن مساحت 170 هکتاری برای 5 سکو و حریم دارد در حالی که تنها 3 هکتار از این عرصه استفاده می شود، در حالیکه بزرگترین ایستگاه اروپا که در لندن قرار دارد، 27 هکتار دارد، ایستگاه توکیو که 3.5 میلیون نفر روزانه از آنجا جابه جا می شوند نیز تنها 9 هکتار وسعت دارد. در برلین که شاخص ترین خطوط راه آهن اروپا است نیز 10 هکتار مساحت داریم و در شنزن چین نیز که روزانه 3 میلیون نفر جابه جا می شود وسعت راه آهن 20 هکتار است.

وی با انتقاد از اینکه در تهران 160 هکتار فضای پر آسیب و بی دفاع شهری ایجاد شده که مرکز جمع آوری اقلام اسقاطی و مسائلی است که بر اساس 80 سال فعالیت راه آهن ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: باید هر چه زودتر تغییر کاربری در فضای راه آهن بدهیم تا ایستگاه را تنها نقطه ارتباط و تردد و گذر نبینیم و به عنوان تامین ملاحظات پایدار اجتماعی دیده شود تا مشکلات حل شوند.

پشمچی زاده با یادآوری اینکه فرقی نمی کند خطوط راه آهن در مرکز شهر باشد یا حاشیه، ادامه داد: اگر تنها 3 هکتار را با 5 سکو بدون اینکه تبادل اجتماعی داشته باشیم و کیفیت محیط پیرامونی راه آهن را ارتقا دهیم، بی شک مشکلات تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. ضمن آنکه در روند ساماندهی ها می بایست 4 ملاحظه در نظر گرفته شود، نخست اجتماعی که با شبکه اجتماعی تحقق می یابد.

وی ادامه داد: ملاحظه دیگر اقتصادی است تا فرصت توسعه برای مراکز کار و تجارت ایجاد شود. سپس ملاحظات حمل و نقلی تا دسترسی ها آسان به همه وسایل حمل و نقل فراهم باشد و فضایی نیازهای جدید را پاسخ دهد.

معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه می بایست طراحی شهری مبتنی بر تامین نیازهای مردم باشد، ادامه داد: از آنجایی که خطوط مترو با توجه به ضرورت کنونی با حاشیه تهران ارتباط پیدا کرده، اما برخلاف مدل های اروپایی برای تامین یکسری نیازها همچنان به حاشیه شهرها خدمات می دهد. از همین رو این امکان وجود دارد که با توجه به توسعه خطوط مترو، فضای 160هکتاری به نفع شهر و توسعه شهر و ارتقا کیفیت زندگی تخصیص یابد.

پشمچی زاده با اشاره به تجربه ایستگاه پنسیلوانیا که دو بار بازسازی می شود اما درنهایت تخریب و به خارج از شهر منتقل می شود و خطوط راه آهن نیز به مترو تخصیص می یابد، تاکید کرد: زمینی که خطوط ریلی دارد نباید به عنوان یک زمین بکر دیده شود. از همین رو ابراز امیدواری می کنم که مشکلات منطقه 17و 18 حل شود و از فضای بی دفاع شهری خارج شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار