معاون وزیر کشور با رد تمامی صحبت‌های مسئولان شهری علت حادثه شهران احداث تونل و فروریزش زمین اعلام کرد.
کد خبر: ۲۵۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲ 03 July 2016
بامداد 28 خرداد ماه امسال صدای انفجاری مهیبی تمامی منطقه شهران پایتخت را فرا گرفت.

شاهدان عینی گفتند: صدای مهیبی شنیدیم و ناگهان آسمان نارنجی شد، حتی دیوار خانه ما به لرزه افتاد  و همه بدون درنگ به بیرون از خانه‌ها آمدند و با فوران آتش در وسط بلوار کوهسار مواجه شدند.

در آن زمان اعلام شد: حادثه شهران به دلیل ترکیدگی شبکه گازرسانی رخ داد و به 40 دقیقه جهنمی در پایتخت شهرت یافت، اما سریعا بعد از این حادثه مسئولان تقصیر را به گردن دیگری انداختند، به طور مثال رئیس شرکت بهره برداری مترو گفت:  این حادثه ربطی به ساخت تونل مترو در این منطقه ندارد.

هابیل درویشی ادامه داد: تونل مترو در قسمتی که این حادثه اتفاق افتاده است درواقع  ۲۵ متر زیرتر قرار دارد، خوشبختانه  در این قسمت تونل مترو لاینینگ شده بود و عملیات حفاری تونل از مدت ها پیش به اتمام رسیده بود.

همچنین شهردار تهران نیز در صحن غیر علنی شورای شهر نیز گزارشی از وضعیت حادثه شهران ارائه و با اشاره به اینکه 400 نقطه مشابه شهران در پایتخت وجود دارد، اذعان داشت:  برخورد بیل مکانیکی یا لودر و یا ماشین حفاری با لوله گاز کاملا منتفی است چرا که از تاریخ 26 اردیبهشت ماه هیچ فعالیت کارگاهی در تونل مترو که از این مسیر عبور می کرده انجام نشده و البته این تونل استحکام سازی نیز شده بود. 


اما امروز اسماعیل نجار (رییس سازمان مدیریت بحران و معاون وزیر کشور) با رد تمامی این صحبت‌ها با صراحت اعلام کرد: عملیات "احداث مترو" علت فروریزش زمین بوده است.

وی در جزییات بررسی‌های حادثه شهران گفت: ما در جلساتی که با کار‌شناسان داشتیم، به این جمع بندی رسیدیم که در محل وقوع حادثه یعنی زیر زمین، عملیات احداث مترو در حال انجام بوده و بافت خاک به گونه‌ای بوده است که آن چسبندگی لازم را نداشته و لاینینگ اصلی نیز انجام نشده است و به دلیل همین نوع بافت خاک، باعث شد که آنجا شاهد یک نشست باشیم و این نشست منجر به مابقی حوادث شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران اضافه کرد: البته این نکته را باید یادآوری کنم که این حادثه فروریزش بوده نه فرونشست؛ چرا که یک جایی حفاری شده و ما به همین دلیل شاهد یک ریزش بودیم؛ فرونشت زمانی اتفاق می‌افتد که سطحی از زمین در اثر برداشت سفره‌های زیر زمینی، نشست کند یا بارگذاری در یک منطقه‌ای انجام شود که این موارد نبوده است.

گفتنی است، به نظر می‌رسد زوایای پنهان دیگری نیز در این پرونده وجود داشته باشد که با اعلام نظر پزشکی قانونی و شناسایی محل دقیق کشف جسد راننده لودر(محسن نورزی) آشکار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار