عباس جدیدی معاون نظارت شورای شهر:
تابناک تهران - عباس جدیدی که معاون نظارت شورای شهر است از اهمیت مفهوم نظارت و تفاوتش با نگاه امنیتی می گوید. از سویی او به شدت مخالف رسانه ای کردن مسائل است تا جایی که از اعلام میزان شکایات از شهرداری سرباز می زند.
کد خبر: ۲۵۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 28 June 2016

خیلی ها با وجود اینکه هنوز عباس جدیدی را با دو بنده کشتی می شناسند به دیدن او در کسوت عضو شورای شهر تهران هم عادت کرده‌اند. چرا که سه سال از زمان مسئولیت او در شورای شهر تهران می‌گذرد آن هم به عنوان معاون نظارت این شورا، معاونتی که به دلیل حساسیت کارش و ارتباطی که با نهادهای مختلف دارد اسمش زیاد شنیده می‌شود و انتظارات زیادی از آن می‌رود. همین حساسیت و رسیدن به سال پایانی شورای چهارم بهانه‌ای شد تا پای حرف‌های جدیدی بنشینیم و از او چند و چون فعالیت معاونت نظارت شورای شهر بگوید.

در یکی دو سال گذشته شاهد مناقشات زیادی بین شورای شهر و نهادی مانند شهرداری بوده ایم که شاید بتوان پرونده های مالی و عمرانی شهرداری را نقطه اوج این مناقشات دانست. معاونت نظارت چه نقشی در حل این مناقشات و روشن شدن مسائل داشته است؟

اولا لازم است که مقدمه ای تحت عنوان نحوه عملکرد معاونت نظارت ارائه کنم و ضمنا باید بگویم که ما نگاه مچ گیری نداریم. هیچ گاه جایگاه خودمان را به عنوان یک مچ گیر تقلیل نداده ایم و معتقدیم نظارت به معنی گرفتن پای افراد نیست بلکه معنی گرفتن دست افراد و نهادها را می دهد تا وظایفشان را بهتر و دقیق تر انجام بدهند. لازمه این نگاه این است که با نگاه مشکوک به مردم و مسئولان نگاه نکنیم و وقتی با موضوعی برخورد می کنیم تنها بعد از بررسی ادله و مستندات محکم قضاوت کنیم تا خدا نکرده با آبرو و اعتبار کسی بازی نشود. بر همین اساس ما فعالیت معاونت نظارت را در شورای شهر بر سه محور تعریف کرده ایم که شامل حمایت، هدایت و در نهایت نظارت می شود.

اما برخورد مسئولان مختلف با مقامات نظارتی این احساس را به وجود می آورد که آنها تا این حد خوشبینانه به این موضوع نگاه نمی کنند.

خب ما بارها گفته‌ایم که از نظر ما نظارت یک امر مقدس است چرا که نوعی هدایت‌گری عمیق در خود دارد و همه باید این نقش را باور کنند. وقتی مسئولان مختلف از شهرداری گرفته تا دولت به لزوم نظارت و تاثیر مثبتی که این اقدام می‌تواند بر بازدهی بیشتر داشته باشد، واقف باشند دیگر به نظارت و نهادهای متصدی آن بدبینانه نگاه نمی‌کنند. ما برای این کار به فرهنگ‌سازی بسیار قوی نیاز داریم. در حال حاضر حتی مردم عادی ما هم وقتی حرف از نظارت می شود بیشتر به جنبه دردسرساز آن توجه می‌کنند تا کمک کننده و تاثیرگذارش. ضمنا این را هم بگویم که این نگاه تا حد زیادی حاصل عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی مثلا اینکه ما نظارت را با امنیتی کردن همه چیز اشتباه نگیریم خیلی مهم است و همچنین فکر نکنیم نظارت با شلوغ‌بازی و پشت تریبون رسوا کردن دیگران حاصل می‌شود. وقتی ما که مسئولیت نظارت داریم آن را اینطور نمایش ندهیم کم کم نگاه افراد و مسئولان به مفهوم نظارت تغییر می کند.

برخی ها از طولانی شدن بررسی پرونده‌ها در معاونت نظارت شکایت می‌کنند، چقدر به آنها حق می دهید؟

این حرف برایم عجیب است چون اتفاقات سرعت عمل بسیار زیادی در این معاونت وجود دارد تا جایی که می‌توانم بگویم ما پرونده ها را با سرعت و آنلاین بررسی می کنیم. به جرات می‌توان گفت که پرونده‌های عادی بیشتر از یک هفته در معاونت نظارت باقی نمی‌مانند و به سرعت تکلیف‌شان روشن می شود.

پرونده های غیرعادی چه پرونده‌هایی هستند؟ آیا ساختمان‌های بلاتکلیف تهران که مدت هاست پایان کار ندارند اما به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند از جمله همین پرونده‌های غیر عادی هستند؟

تا زمانی که به صورت مصداقی مطرح نشود و من پرونده مربوطه را بررسی نکنم نمی‌توانم به این سوال جواب شفاف بدهم اما باید بگویم که به هر حال برخی از پروند ها پیچیدگی‌های خاصی دارند و نیاز به نامه‌نگاری و اقدام عملی خاص پیدا می‌کنند به همین دلیل بررسی‌شان کمی بیشتر طور می‌کشد اما اینطور نیست که پرونده‌ها سال‌ها بلاتکلیف باشند و در این معاونت سرگردان بشوند بلکه احتمالا گیر چنین پرونده‌هایی جایی دیگر است.

نظارت با بازرسی ارتباط مستقیم دارد، ابزارهای بازرسی معاونت نظارت شورای شهر چه چیزهایی هستند؟

ما راه‌های مختلفی برای بازرسی داریم یکی از این راه ها بازدیدهایی است که به صورت مستقیم از محلات مختلف تهران انجام می‌دهیم و حین آنها با مردم به صورت چهره به چهره به گفت و گو می‌نشینیم که دوشنبه ها صورت می‌گیرد و دیگری بازدیدهایی که در روزهای چهارشنبه از سازمان‌ها و شرکت‌ها انجام می‌دهیم. در کنار اینها که اتفاقا اطلاعات خوبی هم به ما می دهند و مسائل زیادی را دست گیرمان می‌کنند راه‌های دیگری هم برای نظارت بر عملکردها وجود دارد مانند گزارش‌هایی که به ما می‌رسد یا شکایت‌هایی که به ما ارائه می شود.

حرف از شکایت زدید، اگر به عنوان مثال بخواهیم وضعیت شهرداری را به عنوان اصلی ترین نهادی که شورا بر روی کار آن نظارت دارد مورد توجه قرار دهیم، با چه مقدار شکایت از آن مواجه می شویم؟

من دوست ندارم در این زمینه عدد و رقم اعلام کنم. چرا که اساسا به مطرح شدن مسائل آن هم به این شکل علاقه ای ندارم و آن را درست نمی‌دانم.

به هر حال رسانه ها خیلی وقت‌ها بسیاری از مفاسد را متوقف کرده‌اند.

خیلی وقت‌ها هم مسائل را پیچیده‌تر کرده و حل کردنشان را سخت تر کرده‌اند. البته این موضوع ربطی به خود رسانه ندارد و باید آن کسی را شماتت کنیم که از تریبون نهادی مانند شورای شهر یا هر نهاد دیگری بدون فکر کردن به عاقبت کار استفاده می‌کند. این که من بیایم هرچه به گوشم رسید و هرچه را که احساس کردم درست نیست بلافاصله رسانه‌ای کنم کار درستی نیست. البته این اتفاق خیلی وقت‌ها با هدف ضربه زدن‌های سیاسی می‌افتد و کسانی که این کار را می‌کنند اهداف دیگری غیر از حل شدن مشکل دارند در حالی که تریبون شورای شهر از نظر ریالی و معنوی ارزشی بسیار زیاد دارد و نباید ازآن به عنوان راهی برای رسیدن به برخی اهداف استفاده کرد. البته اگر یک نفر به عنوان عضو شورای شهر موضوعی را از طرق مختلف دنبال کرد و به نتیجه نرسید باید آن را در صحن و پشت تریبون مطرح کند اما متاسفانه خیلی وقت‌ها این ضرورت وجود ندارد و با شلوغ کاری نه تنها از هدف اصلی دور می‌شویم بلکه ممکن است آثار سوء زیادی هم به بار بیاوریم. بنابراین من ترجیح می‌دهم در این رابطه ها عدد و رقم اعلام نکنم و تنها به این نکته اشاره کنم که اعلام نکردن برخی مسائل به معنی فراموش کردن یا نادیده گرفتنشان نیست. اساسا یکی از مفاهیم مدیریت شهری این است که ما بتوانیم مسائل را بدون حاشیه، در آرامش و با کمترین خسارت حل و فصل کنیم.

به نظر می رسد از عملکردتان در معاونت نظارت راضی هستید، آیا فکر می کنید مردم هم از این عملکرد نظارت دارند؟

ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم. البته نمره بیست تنها متعلق به خود خداست و نمی‌توانم بگویم که نمره ما بیست است اما می توانم بگویم که انچه در توانمان بوده انجام داده‌ایم. در مورد رضایت مردم هم باید  نظرسنجی کنیم اما من فکر می‌کنم بعضی وقت ها خیلی از نارضایتی ها به خاطر بی‌خبری از قوانین و رویه‌ها است. مثلا ما به کرات با پرونده‌هایی برخورد می‌کنیم که اصلا به شورای شهر و شهرداری مربوط نیست مثلا فلان شهروند عزیز مشکلی با اداره دارایی دارد و فکر می‌کند ایراد از شهرداری است و باید آن را از طریق شکایت به ما پیگیری کند و یا در برخی از پرونده‌ها قانون به کسی که شکایت کرده حق نمی‌دهد ولی خودش چون آگاهی کامل از قانون ندارد فکر می‌کند حقش ضایع شده است. فکر می‌کنم اگر همه آگاهی کافی از قوانین داشتیم خیلی از شکایت ها اصلا شکل نمی‌گرفت که بعدا از به نتیجه نرسیدنشان ناراحت بشویم.

آیا در دور بعد انتخابات شورای شهر باز هم شما را به عنوان نامزد خواهیم دید؟

فعلا خیلی برای حرف زدن در این رابطه زود است. اگر من از الان به فکر این مسائل باشم قطعا در نحوه عمل کردن به وظایفم تاثیر می‌گذارد. فعلا نزدیک به یک سال باقی مانده و معلوم نیست در این یک سال چه اتفاقاتی بیفتد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
متاسفانه وجود افرادي مثل اقاي جديدي در شوراي شهر با اظهار نظرهاي بسيارناسنجيده باعث پس رفت كيفيت زندگي در شهري مثل تهران شده، بايد درهر سمتي از متخصص وافراد تحصيلكرده استفاده كرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار