پروانه مافی از شناخته شده ترین های فهرست امید در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود، زن سیاستمدار 59 ساله‌ای که پیشتر فرمانداری شمیرانات در دولت اصلاحات را در کارنامه خود داشته و بعد از آن به عضویت حزب کارگزاران سازندگی درآمده است.
کد خبر: ۲۳۹۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 01 June 2016
مافی که متاهل و دارای سه فرزند است، کارش را از 17 سالگی و با تدریس آغاز کرده، تحصیلات تکمیلی خود را در رشته‌ی DBA ( مدیریت کسب و کار) ادامه داده و در دانشگاه آزاد، مراکز تربیت معلم، دانشگاه جامع علمی کاربردی و پیام نور تدریس کرده است.

او دو سال مشاور وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و چهار سال فرماندار شمیرانات بوده و فعالیت‌ حزبی‌اش را از سال 73 در جمعیت زنان آغاز کرده و دو سال است در شورای مرکزی حزب کارگزاران عضویت دارد.

پروانه مافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اولین پیشنهاد خود به مجلس دهم را تشکیل کمیسیون زنان و خانواده عنوان می‌کند و می‌گوید که امکانات زنان در مجلس دهم باید از نظر ابزاری تغییر کند.

وی همچنین درباره‌ی انگیزه خود برای حضور در انتخابات مجلس افزود: با توجه به فعالیت‌های مختلفی که در حوزه اجرایی داشتم و شاهد برخی مشکلات مربوط به قوانین بودم، نظرم این بود که قوه مقننه می‌تواند در حوزه اجرا کار را برای مدیران اجرایی سهل کند، رصد فعالیت‌های نمایندگان مجالس گذشته که به نظام در مواردی خارج از شئون نمایندگی بود نیز انگیزه دیگری برای حضور در انتخابات بود.

مافی با اشاره به دعوت مردم حوزه شمیرانات، لواسان و فشم از وی برای حضور در انتخابات مجلس یاد آور شد: نهایتا در مشورت با زنان و مردان سیاسی بزرگ کشور و تشویق و حمایت آنها به نتیجه رسیدم که در انتخابات ثبت نام کنم. البته همان زمان هم صد در صد فکر نمی‌کردم که به عنوان نماینده مردم انتخاب شوم اما دوستان ما به این موضوع خوش بین بودند.

این نماینده مجلس با اشاره به حضور تعداد بیشتر خانم‌ها در مجلس دهم از حوزه‌های انتخابیه مختلف نیز گفت: خوشبختانه خانم‌ها از نظر کمی و عددی توانستند حضور بیشتری در مجلس پیدا کنند اما هنوز هم راه زیادی باقی است و ما به کسب 30 تا 45 درصدی کل جمعیت نمایندگان در مجلس فکر می‌کنیم، چرا که زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و ما امیدواریم در دوره‌های آینده نیمی از نمایندگان از خانم‌ها باشند.

وی با بیان اینکه زنان نماینده باید علاوه بر انجام وظایف نمایندگی نسبت به مسایل زنان نیز حساس باشند، اظهار کرد: من معتقدم هر چه تعداد خانمها به لحاظ کمی در مجلس افزایش یابد، کیفیت قوانین و نظارت نمایندگان بر اجرای قوانین که موضوعی مهمتر از وضع قانون است، بهبود پیدا خواهد کرد لذا ما امیدواریم در این دوره خانمها حضور بیشتری در کمیسیون‌های تخصصی داشته باشند.

وی با بیان این که امکانات زنان از نظر ابزاری باید در مجلس تغییر کند، گفت: در حال حاضر ما فراکسیون زنان را داریم که تشکیلات خوبی است اما در واقع یک تشکیلات خوبی است و جایگاه اداری و تشکیلاتی ندارد بلکه نوعی دور همی است اما کمیسیون در واقع جایگاه اداری به موضوع می‌دهد و تشکیلات تعریف شده و ضوابطی بر آن حاکم است که می‌تواند ابزار مناسبی برای انجام فعالیت‌ها در حوزه‌ی زنان باشد.

مافی خاطر نشان کرد: اولین پیشنهاد من به مجلس که به صورت طرح تقدیم هیات رئیسه خواهم کرد تشکیل کمیسیون زنان و خانواده است. البته در مجلس پنجم این کمیسیون به مدت سه سال فعالیت داشته اما بعدا در کمیسیون فرهنگی ادغام شده است. من فکر می‌کنم ما باید این جایگاه سازمانی و تشکیلاتی را تقویت کنیم و مجددا کمیسیون زنان و خانواده را احیاء کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که نمایندگان زن باید فعالیت خود را بر وضع قوانین مورد نیاز جامعه زنان متمرکز کنند، ادامه داد: ما باید قوانینی وضع کنیم که خشونت را مهار و کنترل کند چرا که در حوزه‌ی زنان، خشونت کلامی، خیابانی و خانگی خیلی بیشتر از سایر بخش‌هاست و یکی از مشکلات زنان نجیب و باحیای ایرانی معمولا خشونت‌های پنهان داخل خانواده است که باید قوانین مناسب حمایتی و حفاظتی برای آن وضع شود تا اقشار مختلف زنان را در چتر حمایتی خود قرار دهد و باعث شود آنها آسیب کمتری ببینند.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دهم صبغه سیاسی تندی ندارند؛ تاکید کرد: ما مجلسی می‌خواستیم که از نظر سیاسی معتدل باشد ولی از نظر فنی تخصص لازم را داشته باشد که این امر حاصل شده و خوشبختانه تعداد کسانی که سطوح عالی تحصیلی را طی کرده و تخصص حرفه‌ای دارند زیاد است. بنابراین به نظر می‌رسد با این ترکیب از نظر سیاسی معتدل و از نظر فنی متخصص، مجلس خوبی خواهیم داشت.

مافی در پایان وجود حجم زیادی قوانین را از موانع اجرای قانون در ادوار مختلف عنوان و بر لزوم پاکسازی قوانین در مجلس دهم تاکید کرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار