مدیرباغ گیاه‌شناسی از بی‌مهری مدیریت شهری و شهردار تهران به باغ گیاه‌شناسی گلایه کرد و گفت: دو بار شخصا از قالیباف درخواست کرده‌ام که برای بازدید از باغ گیاه‌شناسی به این مکان بیاید اما تاکنون به این باغ نیامده است.
کد خبر: ۲۳۶۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ 28 May 2016
عادل جلیلی  با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی دارای 22 قطعه بخش است، ادامه داد: علاوه بر ارائه گونه‌های بخش کشور، در بخش‌های دیگر نیز گونه‌های گیاهی کشورهای مختلف از جمله آمریکا و...، همچنین دارویی و سیستماتیک که مختص دانشگاهیان است در این باغ گرد هم آورده شده‌اند.

وی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی در زمینی به متراژ 4000 متر ایجاد شده است، گفت: از سال 47 ایجاد این باغ را آغاز کرده‌ایم.

مدیر باغ گیاه‌شناسی با اشاره به اهمیت این باغ و کمک مسئولان شهری به حل مشکلات آن به عدم بازدید قالیباف شهردار تهران از این مجموعه اشاره کرد و گفت: دو بار شخصا نسبت برای دعوت وی برای بازدید از این مجموعه اقدام کرده‌ام، اما متاسفانه با اینکه بارها قول داده است که از این باغ دیدن کند، اما این مهم محقق نشد.

جلیلی با بیان اینکه دو سال قبل دو عضو شورای شهر (حافظی و حقانی) از نزدیک با بخش‌های مختلف این باغ آشنا و قول مساعدت و همکاری داده‌اند، ادامه داد: چند پروژه این باغ برای تکمیل نیاز به مساعدت شهرداری تهران دارد و اعضای شورای شهر قول داده‌اند که این مشکل را مرتفع کنند اما تاکنون این مهم محقق نشده است.

وی با بیان اینکه بخشی از پروژه‌های این باغ همچون ایجاد گرمخانه گل‌های گرمسیری، مبلمان باغ و تکمیل بلوار جنوبی این باغ می‌تواند جزو پروژه‌های سازمان پارک‌های شهرداری تعریف و تکمیل شود، گفت: با اینکه رییس سازمان پارک‌ها و اعضای شورای شهر قول همکاری داده‌اند، اما تاکنون این مهم محقق نشده است و ما نیازمند حمایت مدیریت شهری هستیم.

فرانکینا جایگزین چمن
مدیر باغ گیاه‌شناسی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم عدم کاشت چمن در شهر تهران گفت: چمن برای شرایط آب و هوایی مدیترانه است و حتی در کشورهایی اروپایی از آنجایی که آب و هوا مساعد است، چمن‌ها به صورت (خود رو) رشد می‌کنند و حتی مسئولان مردم را به وارد شدن به چمن تشویق می‌کنند تا رشد چمن مهار شود اما در تهران به دلیل شرایط آب و هوایی و کم آبی چمن مناسب نیست چراکه کاشت و نگهداری چمن هزینه زیادی دارد و به آب فراوان و رسیدگی مداوم احتیاج دارد، اما برای تکمیل بخشی از منظر شهری به مانند رمپ و لوپ بزرگراه‌ها کاشت آنها مناسب است.

درخت و درختچه بومی جایگزین چمن شود
جلیلی با بیان اینکه رویکرد سازمان‌پارک‌ها به تازگی به سمت کاشت درخت و درختچه‌های بومی که نیاز به آب کمتری داشته و در شرایط آب و هوایی پایتخت مناسب هستند گرایش پیدا کرده است، گفت: فرانکینیا از چمن بهتر هستند چراکه نسبت به گرما مقاوم‌تر و نگهداری آنها نسبت به چمن راحت‌تر است و به سازمان پارک‌ها مکررا توصیه کرده‌ایم که به جای چمن از گونه گیاهی فرانکینیا استفاده کنند.

نامه به وزیر نیرو برای کم آبی باغ گیاهشناسی
وی با اشاره به معضل کم‌آبی که گریبانگیر باغ گیاه‌شناسی شده است، گفت: در گذشته حق‌آبه‌ای از کرج برای آبیاری باغ گیاه‌شناسی وجود داشت اما این حق‌آبه قطع شده و برای آبیاری گیاهان از چند حلقه چاه استفاده می‌کردیم در حالی که با گسترش ساخت و ساز در منطقه 22 شاهد کاهش سطح آب چاه بوده و حالا برای آبیاری با مشکل مواجه هستیم.

به گفته مدیر باغ گیاه‌شناسی، در حال حاضر 160 لیتر در ثانیه برای آبیاری باغ استفاده می‌شود، اما باید این مقدار به 200 لیتر در ثانیه افزایش یابد که بدین منظور نامه‌ای به چیت‌چیان وزیر نیرو نوشته شده است.

جلیلی در خاتمه با اشاره به اهمیت و لزوم کاشت درختان بومی در تهران گفت: درختان بومی همچون کاج، توت و چنار درختان بومی پایتخت هستند که باید کاشت آنها در تهران گسترش یابد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار