معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی از ثبت قرآن خطی به کتابت عثمان بن حسین وراق غزنوی به شماره یک در فهرست میراث منقول کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۳۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ 15 April 2015

به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، محمد رکنی اظهار کرد: قرآن خطی به کتابت عثمان بن حسین وراق غزنوی مشتمل بر30 جزء است که به دستور ابوجعفر محمد ابن عبدوسی بین سال‌های 464 تا 466 قمری مقارن با اواخر حکمرانی آلب ارسلان و اوایل حکومت سلطان ملک‌شاه سلجوقی در بغداد کتابت شده که رقم کاتب و تاریخ کتابت در میان جزء‌های پنجگانه آن دیده می‌شود.

وی افزود: تعداد اوراق این قرآن ارزشمند 2 هزار و 331 برگ، طول آن 26 و عرض آن 20.5 سانتی‌متر است و در صفحات آن اقلامی از هنر خوشنویسی صدر اسلام از جمله انواع خط کوفی، رقاع و رقاع آمیخته به ثلث دیده می‌شود که این ویژگی به زیبایی این مصحف افزوده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی تصریح کرد: هر یک از 30 جزء دارای دو صفحه تذهیب مقابل یکدیگر است که طرح و نقش هر جزء یا جزء دیگر متفاوت است و تزئینات آن نیز شامل تذهیب، ترصیع و کمندکشی است.

وی تصریح کرد: واقف این اثرخطی علی ابن ابوالفضل بن علی حاجی بقرایی بوده که هم‌اکنون نیز این اثر در موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

رکنی اظهار کرد: این اثر منقول فرهنگی تاریخی با پیشنهاد این اداره‌کل و مشارکت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و تصویب شورای سیاستگزاری ثبت در ردیف آثار ملی قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار