رییس سابق شورای اصناف در گفت و گو با تابناک:
تابناک تهران- «کارت خرید کالای ایرانی که در قالب وام در اختیار مردم قرار می گیرد هیچ تعهدی پشت آن نیست که دریافت کننده، کالای ایرانی بخرد، یعنی مابه تفاوت آن را می دهد اما کالای خارجی می خرد.»
کد خبر: ۲۱۴۶۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۴ 18 April 2016
در اواخر مهرماه سال گذشته،شورای پول و اعتبار در یک‌هزار و دویست و هشتمین جلسه خودبرای ایجاد تحرک در اقتصاد، حمایت از تولیدکنندگان داخلی و ایجاد فضای رقابتی بین آنها در فروش محصولات داخلی، اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی و خودرو‌سازان و سازندگان ماشین‌آلات کشاورزی رااز طریق تسهیلات خرید دین و مرابحه تصویب کرد و نام نويسي از متقاضيان کارت هاي خريد اعتباري کالا از ۱۹ دیماه آغاز شد. آغاز مي شود.

به گفته ناصرحيكمي،مدیر کل اطلاعات و فن آوری بانک مرکزی،براي اين طرح 4200 ميليارد تومان اعتبار پيش بيني شده است.

کارت خرید کالای ایرانی ابزار اعتباری معرفی شده که توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند صادر و به ازای هر شهروند ایرانی یک کارت خرید کالای ایرانی صادر می‌شود که دارنده کارت می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل 10 میلیون تومان خرید کند.

در مرحله نخست ثبت نام براي دريافت کارت هاي اعتباري زوج هاي جوان، کارمندان رسمي و پيماني دستگاه هاي دولتي و بازنشستگان و مستمري بگيران تحت پوشش بيمه صندوق بازنشستگي کشوري در اولويت ثبت نام قرار دارند.مرحله دوم نیز قرار بود در انتهای سال گذشته در اختیار سایر اقشار مردم قرار بگیرد.

بر اساس طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری که برای هر شهروند ایرانی یک کارت با سقف 10 میلیون تومان درنظر گرفته شده، 28 گروه کالا در 20 برند معرفی شد.

بازپرداخت این تسهیلات با نرخ سود 12 درصد و در اقساط 18 ماهه اعلام شد.براین اساس، هفت بخش کالا در قالب 28 گروه از زیرمجموعه‌های لوازم خانگی، صنایع نساجی و پوشاک،‌ صنایع برق و الکترونیک و صنایع معدنی را خریداری کند.

بعد از 6 ماه از زمان تصویب و تقریبا سه ماه از زمان ثبت نام برای پرداخت این وام در نهایت محمد طحان پور، رئیس اتحادیه لوازم خانگی از توزیع كارت های خرید كالا تا پایان فروردین ماه خبر داد و گفت: گیرندگان كارت خرید كالا از اوایل اردیبهشت ماه می توانند نسبت به خرید كالا با استفاده از كارت های خرید اقدام كنند که البته به گفته وی سقف آن نیز کاهش پیدا کرده: برای اینكه كارت های خرید كالا به افراد بیشتری اختصاص پیدا كند، وام خرید كالا را به 40 میلیون تا 60 میلیون ریال رساندند و اقساط آن را 24 ماهه در نظر گرفتند.

رییس سابق شورای اصناف کشور در گفت و گو با تابناک در خصوص کارت خرید کالای ایرانی اظهار داشت: سال گذشته دولت اعلام کرد که مبلغ 10 میلیون وام در قابل کارت خرید کالای ایرانی در اختیار مردم قرار می دهد که سبب شد که مردم به خصوص کارمندان در این زمینه برنامه ریزی کننداما نتیجه ای حاصل نشد و اکنون بار دیگر اعلام کردند که این کارت با مبالغ کمتر به مردم ارائه می شود اما این کارت ها که در قالب وام در اختیار مردم قرار می گیرد هیچ تعهدی پشت آن نیست که دریافت کننده، کالای ایرانی بخرد، یعنی مابه تفاوت آن را می دهد اما کالای خارجی می خرد.

قاسم نوده فراهانی در ادامه این گفت و گو ضمن انتقاد از عدم فرهنگ مناسب برای خرید کالای ایرانی گفت: در حال حاضر کالاهای ایرانی با کیفیتی در کشور توسط تولید کننده داخلی تولید می شود اما مردم از آن بی اطلاع هستند. باید در این زمینه مجموعه ای از وزارت صنعت و معدن و تجارت، اتاق اصناف و حتی رسانه ها در این زمینه به مردم اطلاع رسانی کنند، یعنی به مردم کالای ایرانی را بشناسانند با این عنوان که کالای ایرانی که اکنون در کشور تولید می شود از همه نظر با 5 یا 10 سال قبل فرق کرده و حتی برخی از آنها قابل صادرات است و صادر هم می شود.
وی در پایان تاکید کرد: دولت با اجرای این طرح درصدد حمایت از تولید کننده داخلی بود اما هیچ پشتوانه ای این کارت ها وجود ندارد.


منبع: تابناک
برچسب ها: کالا ، خرید ، ایرانی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار