آن ‌قدر كه كمپ شفق از زمان شروع به كار، ماجراي‌هاي دردسرساز داشته و همواره در آستانه پلمب بوده، گويا مزايايي ندارد و اين بار هم عملكرد اشتباه در آن صداي اعتراض شوراي شهر را هم بلند كرده است.
کد خبر: ۲۰۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 06 April 2016
روزنامه «شرق» در گزارش روز دوشنبه خود گزارشي درباره وضعيت نگران‌كننده نگهداري زنان در كمپ ترك اعتياد شفق منتشر كرد كه البته بسياري از آنها پيش از آن بارها گوشزد شده بود. تعدادي از اعضاي شوراي شهر ديروز نسبت به اين شرايط اظهار نگراني كردند. فاطمه دانشور در تذكر خود گفت: قرار بود اين زنان معتاد پس از ترك به مركز بهاران بروند؛ اما از ٣٨٥ نفري كه در شفق بوده‌اند، فقط ١٨٥ نفر باقي مانده‌اند و مابقي را ترخيص كرده و الان در كوچه‌پس‌كوچه‌هاي دروازه‌غار هستند. 

وي در ادامه گفت: قرار بوده شهرداري تهران با همكاري نيروي انتظامي، ستاد مبارزه با مواد مخدر و ساير ارگان‌هاي مربوطه اقدام به جمع‌آوري و ترك معتادان شهر تهران، از‌جمله محله هرندي‌ كند و پس از ترك هم همه آنها را به محله بهاران بفرستد. در اين مدت بازديدهاي متعدد و گزارش‌هاي مختلفي تهيه شد و بارها به شهرداري و ساير ارگان‌هاي مربوطه اعلام كرديم كه هماهنگي‌نداشتن در اين اقدامات كاملا روشن است و نبايد اقدامات عجولانه در اين روند وجود داشته باشد؛ چراكه قطعا زمينه آسيب بسياري را فراهم مي‌كند. 

در جريان اين جمع‌آوري زنان، شهرداري كمپ شفق را تجهيز و مجدد راه‌اندازي كرد؛ اما در اختيار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داد. مشكل اينجاست كه ستاد با انتخابي اشتباه و نسنجيده درباره پيمانكار، تعداد زيادي از مردان را به كار گرفته كه دائما در محوطه كمپ حضور دارند؛ درحالي‌كه حضور مردان در كمپ زنان توجيهي ندارد. در بازديدهاي ميداني كه به همراه پزشكان از اين كمپ داشتم، بارها ديده‌ام كه مردان هم با ما همراه شده و وارد كمپ مي‌شدند و زنان داخل كمپ كه مقيد به حجاب بودند و حواسشان سر جايش بود، مجبور بودند ملافه سرشان بكشند. 

اين عضو شوراي شهر تهران خطاب به مهدي چمران، رئيس شورا، گفت: در اين مدت بارها درباره شرايط نامناسب بهداشتي و خدمات و برخي عوارض موجود در كمپ شفق به شخص شما و شهردار تهران نامه جداگانه دادم؛ درعين‌حال قرار بود اين زنان پس از ترك و در دوره مشخص در شفق بلافاصله به مجموعه‌هاي بهاران منتقل شوند؛ اما اين اتفاق رخ نداده و از ٣٨٥ خانمي كه در كمپ شفق بودند، فقط ١٨٥ نفر آنها باقي مانده و مابقي را رها كرده‌اند و الان در كوچه‌پس‌كوچه‌هاي دروازه‌غار هستند. 

دانشور به ضعف مددكاري و تيم‌هاي پزشكي در اين حوزه، به‌ويژه درباره كمپ‌هاي اعتياد اشاره كرد و گفت: در اين مدت بارها تأخير و تعلل بهزيستي و وزارت بهداشت را براي اعزام و استقرار مددكار و پزشك اعلام كرديم و بزرگ‌ترين نمونه اشتباه اين حوزه و پزشكان و مددكاران اين است كه در ميان زنان كمپ شفق زنان چهار يا پنج ماه حامله وجود دارد و خنده‌دار است كه چطور اين پزشكان بارداربودن اين زنان را تشخيص نداده‌اند. 

وي به حساسيت جدي مقام معظم رهبري درباره مسائل اجتماعي و به‌ويژه آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از اعتياد اشاره كرد و گفت: مسئولان اجرائي طبق دستور رهبري ارديبهشت‌ماه بايد گزارش عملكرد خود را ارائه دهند؛ اما سؤال اينجاست كه آيا قرار است خودشان به خودشان نمره بدهند و در گزارش‌شان بگويند چه كرده‌اند؟ من به‌عنوان نماينده مردم اعلام مي‌كنم كه عملكرد دستگاه‌هاي اجرائي در اين حوزه بسيار ضعيف است و پذيرفتني نيست؛ درعين‌حال شهرداري تهران هم نمي‌تواند همه مسائل را خودش حل كند. 

رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر تهران به اهميت تعيين محل مناسب براي استقرار مركز بهاران زنان تأكيد كرد و گفت: در سال‌هاي گذشته در زمان ايجاد سامان‌سراها و مددسراها همواره اولويت را به مردان داده‌اند و زنان آسيب‌ديده و كودكان هميشه در خيابان‌ها رها شده‌اند و حالا هم كه شهرداري اقدام به ايجاد مركز بهاران كرده است، باز هم زنان در اولويت نيستند. زناني كه بعد از ترك ترخيص شده و در خيابان‌ها رها شده‌اند، در اين برنامه‌ريزي چه تعريفي دارند؟ آيا اين نوع از كار اتلاف هزينه نيست؟ اشكالي در كار وجود ندارد؟ 

احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شورا هم ضمن تأييد اظهارات دانشور به گزارش روز دوشنبه (١٦ فروردين) روزنامه «شرق» درباره وضعيت نامناسب نگهداري زنان معتاد و آسيب‌ديده در كمپ شفق و رها‌كردن آنها، گفت: خبرنگار يكي از روزنامه‌ها با گزارش خود فضاي موجود در اين مجموعه را روايت كرده و گويا اين گزارش برخي از دستگاه‌هاي نظارتي را تكاني داده و درعين‌حال براي خبرنگار هم پرونده‌اي درست كرده‌اند كه به‌هيچ‌وجه درست نيست. اين خبرنگار با استناد به گزارش‌هايي كه در شورا هم گفته شده و شواهد عيني گزارش را نوشته و درواقع حرف شورا را زده است. 

وي به گزارش‌هاي صريح شهردار تهران درباره منطقه ١٢ و محله هرندي اشاره كرد و گفت: قبلا مي‌گفتند صحبت در اين موارد تشويش اذهان عمومي است؛ اما بدون طرح اين مسائل نمي‌توانيم آنها را حل كنيم. غلامرضا انصاري، عضو ديگر شورا هم با رد شيوه اردوگاهي براي نگهداري و ترك معتادان، گفت: اين شيوه ١٥٠ سال است كه در دنيا منسوخ شده و همه كارشناسان مي‌دانند در كنار هم قرارگرفتن افراد حرفه‌اي و آماتور چه صدماتي دارد و در اين شيوه به مراتب بيشتر از كف خيابان دچار آسيب مي‌شوند. وي تأكيد كرد بايد با حمايت از مردم و گروه‌هاي مردمي مشكلات معتادان را در سطح محلات حل كنيم تا اين سطح از اعتراضات مردمي را به همراه نداشته باشد. 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار