در حالی که دشت ورامین از پتانسیل های بالایی در زمینه کشاورزی برخوردار است اما به دلیل کم آبی، تنها نیمی از اراضی قابل این دشت زیر کشت محصول رفته و نیمی دیگر بلا استفاده مانده است.
کد خبر: ۲۰۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳ 08 April 2015

به گزارش مهر، شهرستان ورامین همواره به عنوان یکی از تأمین کننده های اصلی نیازهای کشاورزی و دامی استان تهران مطرح بوده و محصولات کشاورزی آن جایگاه ویژه در استان های مختلف کشور داشته است.

دشت ورامین از گذشته تاکنون نه تنها به همت کشاورزان این منطقه توانسته است نیازهای غذایی خود در بسیاری از محصولات را تأمین کند بلکه بخش عمده ای از دسترنج کشاورزان ورامینی به استان های دیگر کشور صادر شده است.

کم آبی کشاورزی ورامین را تحت الشعاع قرار می دهد

شغل و حرفه بسیاری از مردم ورامین از دیرباز تاکنون کشاورزی بوده به همین خاطر کشاورزی با گوشت و پوست و خون مردم این دیار عجین شده و در صورت فراهم شدن امکانات و شرائط لازم، می توان شاهد رونق هر چه بیشتر بخش کشاورزی ورامین بود.

یکی از مشکلات عمده ای که در چند سال اخیر کشاورزان ورامینی را با مشکلات متعددی روبرو ساخته است، عدم تأمین آب مورد نیاز برای فعالیت های کشاورزی است به همین خاطر کم آبی، کشاورزی این منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

                            

بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی دشت ورامین قابلیت کشت را دارد

در حالی که بر اساس آمارهای موجود، بیش از ۱۳۰ هکتار از اراضی دشت ورامین قابلیت کشت را دارد اما به دلیل کم آبی و عدم تأمین آب مورد نیاز کشاورزان، تنها نیمی از این اراضی به زیر کشت محصول رفته و این امر نگرانی جدی را برای آینده کشاورزی ورامین حکایت می کند.

کشاورزان ورامینی بارها اعلام کرده اند که در صورت تأمین آب مورد نیاز برای کشت محصولات کشاورزی و حمایت مسئولان و متولیان امر، می توانند تولیدات باکیفیت تر و بیشتری را روانه بازار کنند به همین خاطر همت مسئولان در این راستا بسیار مهم و اثرگذار است.

اختصاص بخش از حق آبه سد ماملو نیاز کشاورزان ورامینی را تأمین نکرد

چندی پیش هم محسن خوانساری فرماندار ورامین با اشاره به پتانسیل و ظرفیت های موجود در شهرستان ورامین اظهار داشت: شهرستان ورامین با دارا بودن اراضی قابل کشت، قطب مهم کشاورزی استان تهران و کشور محسوب می شود که می تواند با تولید محصولات زراعی و دامپروری بسیاری از نیازهای استان تهران را تأمین کند و مهمترین عامل محدود کننده تولید محصولات کشاورزی و گندم در منطقه ورامین، کمبود آب زراعی است که باعث شده تا بسیاری از اراضی کشاورزی حاصلخیر شهرستان زیر کشت محصولات مختلف قرار نگیرد.                         

فرماندار ورامین تاکید کرد:در حال حاضر به دلیل کمبود آب زراعی بخشی از اراضی مستعد زیر کشت انواع محصولات زراعی قرار گرفته که این امر می تواند اقتصاد منطقه را تحت الشعاع قرار دهد و در سال های اخیر اختصاص بخشی از حق آبه شهرستان ورامین از سد ماملو و نیز قسمتی از پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین بخشی از نیازهای کشاورزان این منطقه را تأمین کرده که البته این میزان نیز نتوانسته کل مشکلات کشاورزی دشت ورامین را برطرف کند.

شهرستان ورامین از پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی برخوردار است

محمد حسین تاجیک رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان ورامین همواره در تولید محصولات کشاورزی و تأمین نیازهای مناطق دیگر از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است.

رییس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: شهرستان ورامین در تولید برخی محصولات کشاورزی نظیر گندم و جو به عنوان یکی از قطب های استان تهران محسوب می شود و این در حالی است که این دو محصول و برخی محصولات دیگر برای به ثمر رسیدن به آب فراوان نیاز دارند.

وی ادامه داد: کشاورزی شهرستان ورامین از پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار است که در صورت تأمین آب مورد نیاز می تواند به کشت محصولات بیشتری بپردازد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار