رئیس پلیس فتای استان اردبیل برای پیشگیری از وقوع جرائم اینترنتی و سرقت اطلاعات کاربران اینترنتی و والدین هشدارهایی را به کاربران داده است که کاربرد آنها بسیار مفید خواهد بود.
کد خبر: ۱۹۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۱ 08 March 2016

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سبلانه، سرهنگ دوم شریفی، رئیس پلیس فتای استان اردبیل برای پیشگیری از وقوع جرائم اینترنتی و سرقت اطلاعات کاربران اینترنتی و والدین هشدارهایی را به کاربران داده است که کاربرد آنها بسیار مفید خواهد بود. اين موارد به شرح زير است:

*هشدار به والدین:

1- تفاوت بین اشتراک گذاری اطلاعات و فاش کردن اطلاعات را به کودکان بیاموزیم.

2- به کودکانمان آموزش دهیم هرگز با غریبه ها در محیط مجازی صحبت نکنند حتی اگر در حین صحبت کردن بتوانند آنها را ببینند.

3- به فرزندانمان آموزش دهیم تا دسترسی به اطلاعات پروفایل خود را برای همه جز افراد نزدیک مورد اعتماد و امن خود، محدود کنند.

4- همیشه ارتباط دوستانۀ خود با فرزندانتان را حفظ کنید.

5- در صورتیکه از کافی نت ها استفاده می کنید حتما پس از اتمام کار از حساب کاربری خود از شبکه های اجتماعی و ایمیل ها خارج شوید و تاریخچه مرورگر را پاک کنید و از عدم ذخیره پسورد در سیستم مطمئن شوید.

6- برروی فایل های خود در لپ تاپ و یا سایر وسایل الکتریکی پسورد بگذارید تا در صورت مفقودی اطلاعات شما به دست دیگران نیفتد.

7- دستگاه های حامل داده ، دوربین عکاسی و هر نوع حافظه جانبی را همراه خود ببرید و از جا گذاشتن آنها در هتل ها و سوئیت ها خودداری کنید.

8- با قرار دادن رمز پین گوشی در هنگام روشن کردن آن و همچنین رمزگذاری بر روی فایل های خود در تلفن همراه، مانع از دست یابی افراد سود جو به آن ها شوید.

9- حتی الامکان دسترسی بچه‌های خود را به شبکه‌های اجتماعی محدود کنید چون ممکن است به راحتی در معرض خطرهایی نظیر کلاهبرداری‌های فیشینگ، فشارهای آنلاین (تهدیدات آنلاین) و شکارچیان اینترنتی قرار بگیرند.

10- در مورد تجارب خود با فرزندان صحبت کنید چون ممکن است فرزندان شما با هر چیز در اینترنت روبرو شوند و براحتی دچار اضطراب و ناراحتی شوند. آنها باید آموزش ببینند که به راحتی به هر پیامی جواب مثبت ندهند(ok) و به آنها آموزش دهید که با شما مشورت کنند.

11- از اطلاعات شخصی و پروفایل فرزندان خود به خوبی محافظت کنید به این دلیل که با استفاده از این اطلاعات به راحتی گروه های مختلف که ممکن است افراد ناشناس زیادی در آن باشند به طرف فرزندانتان کشیده شوند.

12- مراقب باشید فرزندان اطلاعات شخصی خود همانند نام مدرسه، محل زندگی، نام باشگاه و ... را در فضای مجازی به اشتراک نگذارند.

13- به فرزندان خود بگویید از قرار دادن عکس‌های خود و دوستان که دارای نشانه‌هایی از محل زندگی یا مدرسه خود هستند در فضای مجازی به شدت خودداری نمایند.

14- به کودکان بیاموزید که تفاوت بین درست و غلط در اینترنت همانی است که در دنیای واقعی وجود دارد.

15- به کودکان بگویید که هرگز نباید دوستان اینترنتی خود را شخصاً ملاقات کنند. توضیح دهید که دوستان اینترنتی ممکن است همانی که خود می گویند، نباشند.

16- فرزندانتان را از رفتن به اتاق های گفتگو خصوصی منع کنید، از نرم افزارهای فیلترینگ یا تنظیمات امنیتی مرورگر یا سرویس دهنده اینترنت خود برای مسدود کردن مورد فوق استفاده کنید.بدانید که ارسال پیام در یک اتاق گفتگو آدرس الکترونیکی شما را به سایرین نمایش می دهد.

هشدارهای در خصوص تورهای مسافرتی:

17- متقاضیان سفر از سایت های دارای نماد اعتماد الکترونیک(E-namad) معتبر استفاده کنند.

18- اطلاعات سفر خود را در اینترنت به اشتراک نگذارید این اطلاعات می تواند اطلاعات عدم حضور شما در منزل را در اختیار سارقان قرار دهد.

19- پیش از اقدام برای مبادله وجه درخواستی آژانس های مسافرتی و تورهای گردشگری، نسبت به مجاز بودن آنها و داشتن مجوز از سوی اداره کل نظارت و ارزیابی گردشگری، معاونت گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطمینان حاصل کنند.

***فروشگاه های اینترنتی:

20- اولین پیش فرض برای حقیقی وسالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیک، این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند. بنابر این فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز به فروش می‌رسانند، با احتمال بسیار بالا به قصد کلاهبر داری به وجود آمده‌اند.

21- درهنگام تصمیم به خرید از فروشگاه‌های الکترونیکی، از تجربه دوستان و آشنایان نزدیک در مورد خریدهای آنلاین استفاده کنید و از فروشگاه‌هایی که سابقه ارائه خدمات مطلوب دارند، خرید کنید.

22- صفحاتی که ناخواسته در برابر شما باز می‌شوند و حاوی تبلیغات فروش کالاها و ارائه خدمات هستند، ممکن است تقلبی بوده و قصد کلاهبرداری داشته باشند.

23- سعی کنید درهنگام خرید آنلاین، با روش‌هایی نظیر گرفتن سایت اینترنتی فروشگاه، یا جستجو در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها تجربیات خرید آنلاین خود را برای اطلاع سایر اعضا می نویسند، از مدیر و گردانندگان فروشگاه، احراز هویت کنید.

24- در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون می‌شوید، دقت کنید که حتما آدرس صفحه درگاه پرداخت الکترونیکی، متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنید.

25- در بعضی از مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها، شما را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی بسیار شبیه آدرس بانک اصلی دارند و در صورت عدم دقت خریدار و ورود اطلاعات کارت بانکی خود شامل شماره کارت، رمز عبور، cvv2 و تاریخ انقضای کارت، این اطلاعات را در سیستم خود ثبت کرده و عملا امکان هر گونه اقدامی را با حساب و موجودی قربانی دارند.

26- سیتم پرداخت الکترونیکی همه بانکها از پروتکل ssl و روشهای مطمئن رمز نگاری استفاده می‌کند. دقت کنید که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه پرداخت بانک نماد یک قفل یا عبارت://: https درج شده باشد، در غیر این صورت قطعا صفحه جعلی است و قصد به سرقت بردن اطلاعات کارت بانکی شما را دارد.

27- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت بازرگانی با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جهت افزایش امنیت خدمات تجارت الکترونیک، اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های الکترونیک را آغاز کرده است تا خریداران به راحتی و با آسودگی خاطر خرید خود را انجام دهند. ترجیحا از فروشگاهی که دارای این نماد هستند خرید کنید.

دستگاههای خودپرداز بانکی( ATM ) و پایانه های پوز فروشگاهی( POS ):

28- در ایام عید نوروز حتما دقت کنید روی عابر بانک تجهیزات مشکوک و اضافی نصب نشده باشد.

29- از کارت های اعتباری و اطلاعات حساب بانکی خود بخوبی مراقبت کنید ، حین خرید کارت اعتباری را خودتان در دستگاه POS بکشید و رمز را نیز خودتان وارد کنید.

30- پس از خرید از طریق دستگاه کارتخوان حتما برگ رسید مشتری را از فروشنده بگیرید.

31- به دلیل خرید های نوروزی و شلوغی اماکن عمومی در هنگام خرید ها از تلفن همراه خود در این مکان ها استفاده نکنید و از قرار دادن عکس های خانوادگی، شماره حسابها و رمزهای بانکی بر روی تلفن همراه خوداری کنید تا در صورت سرقت گوشی همراه، این اطلاعات باعث سوء استفاده های بعدی نباشد.

32- اگر روزی خودپردازی که به آن رجوع کرده‌اید کارت شما را بدون دلیل و نه بعد از وارد کردن کد اشتباه بلعید محل را ترک نکرده و بلافاصله با مسئولان بانک تماس بگیرید.

33- اگر کارت شما به راحتی داخل دهانه خودپرداز وارد نشد اصراری برای داخل کردن کارت نداشته و بهتر است مسئولان بانک را از این موضوع مطلع و به خودپرداز دیگری مراجعه کنید چرا که ممکن است دهانه خودپرداز با یک شی تقلبی شبیه اصلی جایگزین شده باشد.

34- هرگاه هنگام استفاده از خودپردازها به موارد غیرطبیعی و مشکوک برخورد کردید علاوه بر مسئولان بانک و پلیس فتا استان ، افرادی را که در انتظار نوبت در خودپرداز هستند را نیز از این موضوع مطلع کنید.

35- بسیاری از مردم به‌ دلیل عدم‌ آشنایی با زبان انگلیسی یا از روی ناآگاهی اقدام به این کار کرده و ناخواسته پول را از حساب خود به‌ حساب فرد کلاهبردار منتقل می‌کنند‌.

36- افرادی با گفته‌های بسیار تحریک‌ آمیز و‌ شیوه‌های خاص خود، اصناف، شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی افراد عادی را فریب داده و به بهانه واریز پول به حساب آن‌ها، قربانیان را به پای دستگاه‌های خودپرداز می‌کشانند.

37- به پیامهای متنی که از شما شماره حساب بانکی تان را می خواهند، پاسخ ندهید. تصور کنید که هر پیام ناخواسته و ناآشنا به قصد کلاهبرداری از شما ارسال شده است. بانک شما هرگز با ارسال پیام متنی با شما ارتباط برقرار نخواهد کرد.

38- قربانیان اسکیمینگ معمولا بعد از گذشت مدتی، متوجه عملیات غیرطبیعی روی حساب بانکیشان شده و از برداشت پول از حساب آگاه می‌شوند

39- قبل از استفاده توجه دقیق به خودپرداز داشته و اگر به ابزاری نظیر دوربین‌های کوچک‌ تر یا صفحه کلید تقلبی مشکوک شدید از آن خودپرداز استفاده نکنید.

رئیس پلیس فتای استان اردبیل در ادامه توصیه خود به شهروندان در ایام نوروز، اظهار کرد: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف و جرمي در محيط سايبري موضوع را با ارائه مستندات و نشاني سايت مربوطه به پست الكترونيك اين پليس به نشانيArdebil_fata@police.irارسال یا با شماره تلفن‌های 0452183448 و 0452183417 تماس حاصل نمايند.

وی ادامه داد: همچنین اين مقام انتظامی به علاقمندان توصيه كرد جهت مشاهده اخبار و مطالب آموزشي به وب سايت پليس فتا ناجا به نشاني اینترنتیwww.CyberPolice.irمراجعه و از آن بهره مند شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار