براساس آمار جدید بانک مرکزی ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی 180 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 68 میلیارد دلار است.
کد خبر: ۱۸۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۲ 23 February 2016
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس آمار جدید بانک مرکزی، کل تولیدات بخش کشاورزی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان معادل ۶۸ میلیارد دلار است.

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی امروز در همایش «تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اهداف کلان بخش کشاورزی در لایحه برنامه ششم توسعه آورده شده است، گفت: راهبردهای بخش کشاورزی در 6 زیربخش منابع طبیعی، محیط زیست، امنیت غذایی و سلامت محصولات، بهره‌وری آب و توسعه پایدار و همچنین توسعه صادرات و تنظیم صادرات و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه منابع مالی راهبردهای بخش کشاورزی به تصویب رسیده است، بیان داشت: آنچه در دولت تصویب شده و به مجلس ارائه شده در ماده 10 بخش کشاورزی و آب دارای مواد خاصی است که تصور می‌کنیم نیاز به قانون دارد.

بخشنده تصریح کرد: نگاه ویژه ما به مصرف آب، ارتقای بهره‌وری آبیاری، آبخیزداری، آبخوان داری، توسعه گلخانه‌ها و ممنوعیت کشت سبزی و صیفی در فضای باز و همچنین اعمال الگوی کشت است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین نگاه ویژه‌ای به افزایش منابع مالی بانک کشاورزی در لایحه برنامه ششم دیده شده است، چرا که 90 درصد منابع این بانک به تسهیلات بخش کشاورزی اختصاص دارد. در حالی که مابقی بانک‌ها کمتر از 8.5 تا 9 درصد منابعشان را به بخش کشاورزی اختصاص می‌دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بانک کشاورزی 1800 میلیارد تومان منابع مالی در اختیار دارد، اظهار داشت: با عنایت دولت مبلغ 500 میلیارد تومان به منابع این بانک اضافه شده و در قالب برنامه ششم توسعه در نظر است تا مبلغ 4 هزار و 100 میلیارد تومان دیگر به منابع بانک کشاورزی اضافه شود که اگر این امر صورت گیرد منابع بانک کشاورزی 2 یا 3 برابر افزایش می‌یابد و افزایش منابع این بانک کمک بزرگی به بخش کشاورزی خواهد بود.

وی اظهار داشت: در کنار منابع دولتی منابع سرمایه‌گذاری برای بخش زیربنایی دیده شده که به این موضوع نگاه ویژه‌ای در قالب فعالیت‌های خارجی شده است و امیدواریم مجلس مجوز لازم را برای آن صادر کند و مابقی این اهداف و پیش‌بینی‌ها در قالب پشتیبانی آمده است.

وی افزود: متوسط رشد بخش کشاورزی در برنامه سوم توسعه بین سال‌های 74 تا 79 سالانه 4 درصد بود و در برنامه چهارم توسعه متأسفانه رشد متوسط بخش کشاورزی به 1.9 درصد یعنی نصف برنامه سوم کاهش یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: در برنامه پنجم توسعه تصور می‌کنیم رشد بخش کشاورزی در سال‌های 90 تا 94 به 4 درصد برسد و پیش‌بینی می‌کنیم که با توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در برنامه ششم توسعه این رقم به 5 درصد افزایش یابد.

بخشنده افزود: سهم اعتبارات بخش کشاورزی از بخش عمرانی کشور بی 2 تا 4 درصد بوده است که این سهم‌بری از کل سهم‌بری بخش کشاورزی از کل تسهیلات کشور به 7.5 تا 8 درصد رسیده است، در حالی که سهم سهم‌بری بخش صنعت 31 درصد، خدمات 46.6 درصد و مسکن 13.6 درصد است.

وی بیان داشت: در مجموع طی 4 سال اخیر 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی به بخش کشاورزی اختصاص یافته که این رقم حدود 3 میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: با همکاری وزارت نیرو در ایین راستا و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی 3 پروژه آب و خاک را در دست اجرا است که یکی از آنها پروژه اراضی خوزستان است که مبلغ 1.5 میلیارد دلار برای احیای 500 هزار هکتار از اراضی خوزستان اختصاص یافته است.

بخشنده بیان داشت: تاکنون 200 هکتار از اراضی خوزستان به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز و نوسازی شده است و ماهانه 10 هزار هکتار هم تسطیح و هندسی سازی می‌شود.

وی بیان داشت: علاوه بر مورد مذکور، 46 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در منطه دشت زابل در حال مجهز شدن به سیستم‌های نوین آبیاری است که مبلغ 2 میلیارد دلار منابع مالی به آن اختصاص یافته است.

بخشنده بیان داشت: قرار است از محل صندوق توسعه ملی برای بودجه سال آینده مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار به بخش کشاورزی اختصاص یابد که طی آن 300 الی 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های جدید آبیاری نوسازی شود.

وی افزود: همچنین در طول برنامه ششم توسعه در نظر داریم تا 2.5 میلیون هکتار در زیرساخت کار کنیم و تمرکز ما روی گلخانه‌ها است و در همین راستا پیش‌بینی کرده‌ایم تا سالی 2 هزار هکتار گلخانه فنی احداث کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش شیلات پرورش ماهی در قفس بسیار برایمان حائز اهمیت است، بیان داشت: از سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته، به طوری که 200 قفس بزرگ در دریای شمال و جنوب نصب شده است.

وی بیان داشت: براساس آمار جدید بانک مرکزی ارزش کل تولیدات بخش کشاورزی 180 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 68 میلیارد دلار است.

بخشنده با اشاره به بودجه کم عمرانی بخش کشاورزی، عنوان داشت: علیرغم بودجه کم این بخش 19 درصد اشتغال کشور به بخش کشاورزی تعلق دارد و 32.6 درصد مجموع ارزش افزوده کسب و کار کشور مربوط به بخش کشاورزی است که رقم بزرگی را به خود اختصاص داده است.
منبع: فارس
برچسب ها: کشاورزی ، توسعه ، اختصاص
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار