رئیس اتاق بازرگانی ایران خبر داد
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: حداکثر تا دو هفته آینده تمام تحریم‌های بانکی از روی نظام جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های کشور برداشته می‌شود و گشایش اعتبار و همه نقل و انتقالات ارزی در آینده نزدیک برای فعالان اقتصادی به حالت عادی برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۶۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 09 January 2016

حسن جلال‌پور پیش از ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز صادرات استان کرمان و تجلیل از صادرکنندگان نمونه سال 94، اظهار داشت: شرایط امروز اقتصادی کشور اهمیت ویژه را به بحث صادرات و حضور در بازارهای جهانی از جهات مختلف برای همه ما روشن کرده است.

وی بیان داشت: در آستانه تدوین لایحه بودجه در کشور هستیم و تغییراتی در این لایحه طی روزهای اخیر بنا به فرمایشات مقام رهبری در حال انجام است، نتوانستیم حضور مقامات کشوری را در این جلسه داشته باشیم.

جلال‌پور عنوان کرد: شرایط دولت یازدهم و وضعیت امروز کشور شرایط سختی است، طی چند سال حضور در فعالیت‌های اقتصادی، بزرگان این حوزه اذعان دارند، در ده‌های گذشته در چنین شرایط سخت اقتصادی در کشور نبودیم.

اینکه توقع داشته باشیم دولت بتواند اشتغال بیش‌از 5 میلیون بیکار که عمده آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، را ساماندهی کند دور از واقعیت و انتظار عملی است
 

وی ادامه داد: دوران سخت تحریم‌ها، سوء‌تدبیرها، وابستگی اقتصاد به نفت، پایه و بنای غلط اقتصادی در کشور مبنی بر استفاده از ارز حاصل از فروش سرمایه‌های ملی شرایطی ایجاد کرده که چندان نمی‌توان نادیده گرفت تا وضعیت کشور به سامان شود.

جلال‌پور گفت: کشوری با 78 میلیون جمعیت، 4.5 میلیون نفر حقوق بگیر و 3 میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر بیش‌از میانگین کشورهای مشابه هستیم.

وی ابراز داشت: در چنین شرایطی، اداره کشور به روش عادی و پرداخت حقوق و یارانه تقریباً غیر ممکن است، چه برسد که توقع داشته باشیم توسعه‌ در برنامه پیش روی دولت باشد.  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اینکه انتظار داشته باشیم در ماه‌های آینده شرایط تغییر کند، امید به جایی نیست.

وی بیان داشت: کارشناسان اقتصادی معتقد هستند در آینده شرایط بهتری در زمینه فروش نفت نداریم و شرایط امنیتی و سیاسی منطقه در حال حاضر این امید را نمی‌دهد که همگرایی برای تغییر این رویه در آینده نزدیک شاهد باشیم.

جلال‌پور با بیان اینکه بیش‌از 500 هزار میلیارد تومان بدهی به گردن دولت است، گفت: اینکه توقع داشته باشیم دولت بتواند اشتغال بیش‌از 5 میلیون بیکار که عمده آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، را ساماندهی کند دور از واقعیت و انتظار عملی است.

وی با ارائه دو راهکار برای فعل شدن حوزه اقتصادی ابراز داشت: نخستین راهکار ما سرمایه‌گذاری خارجی است، به همین منظور باید از وجود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور یا سرمایه‌گذاران خارجی بهره ببریم و به جذب آنها بپردازیم.

جلال‌پور اضافه کرد: در زمینه جذب سرمایه‌گذار باید سه اصل امنیت منطقه و کشور، تعامل با عرصه بین‌المللی و بهبود فضای کسب و کار و شرایط مناسب سرمایه‌گذاری را در نظر داشت.

وی خاطرنشان کرد: فضای کسب و کار اصلی‌ترین مسئله‌ای‌ است که برای سرمایه‌گذاری نیاز داریم و به نظر می‌رسد با وجود تلاش‌های انجام شده، اما هنوز گره کور این جریان که عمدتاً به دولت بر می‌گردد و سیستم پیچیده و طولانی اداری نتوانسته رفع شود.

جلال‌پور تصریح کرد: وظیفه بخش خصوصی ایجاد امنیت روانی برای حضور سرمایه‌گذار است، همچنین آنچه از همه آحاد ملت و فعالان بخش خصوصی تا بالاترین مقامات کشور توقع بوده، آرامش در فضای سرمایه‌گذاری کشور است.

وی بیان داشت: اینکه به هر دلیل فضای سرمایه‌گذاری را مخدوش کرده و از سر احساس مسئولیت یا خط و جناح‌های سیاسی فضایی ایجاد کرده که سرمایه‌گذار احساس ناامنی کند، گناه نابخشودنی است.

حداکثر تا دو هفته آینده تمام تحریم‌های بانکی از روی نظام جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های کشور برداشته می‌شود و گشایش اعتبار و همه نقل و انتقالات ارزی در آینده نزدیک برای فعالان اقتصادی به حالت عادی و قبل از تحریم‌های دهه گذشته بر می‌گردد
 

رئیس اتاق بازرگانی کرمان ادامه داد: اینکه هر شخصی از هر گوشه صدای فردی، خطی و جناحی بلند کند، عملاً فضا را مخدوش می‌کند که هیچ سرمایه‌گذاری در استان و کشور رغبت به حضور پیدا نمی‌کند و این یکی از ضعف‌های بزرگی بوده که به شدت مشهود است.

جلال‌پور افزود: بسیاری از سرمایه‌گذاران ما با این کمپین‌ها و صحبت‌های غیرمسئولانه و غیرکارشناسی صدمه می‌بینند.

وی گفت: صدمه‌ای که از سایه انداختن مسائل سیاسی بر حوزه اقتصادی مشاهده کردیم، زیاد است و در شرایط کنونی نباید این فضا را به درگیری جناحی، خطی و غیرواقعی اقتصادی تبدیل کنیم.

جلال‌پور نگاه به ظرفیت‌های درونی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: مجموعه‌های دانش‌بنیان با ابتکار و نوآوری می‌توانند اتفاق خوبی را رقم بزنند.

وی عنوان کرد: هر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری، نخستین نگاه آن به وضعیت روانی و آرامش کشور است، سرمایه‌گذاری مانند آهویی است که از بوی ناامنی هم فرار می‌کند چه برسد به اینکه ناامنی را به چشم ببیند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ابراز داشت: صحبت‌های غیرکارشناسی فضای اقتصادی کشور را به شدت برای سرمایه‌گذاری و عبور از این دوران سخت و کمک به معیشت مردم را دشوار می‌کند.

وی بیان داشت: توقع بخش خصوصی و دلسوزان نظام این است که هر آنچه به عنوان یک پارامتر در سرمایه‌گذاری می‌تواند موثر باشد، حتی از یک اظهارنظر غیرکارشناسی برخلاف جهت آنچه در کشور در حال انجام است، دقت کنند.

جلال‌پور افزود: ما به نظام جمهوری اسلامی و انتخاب مسئولان استان و کشور اعتماد داریم و باید فضای اجتماعی جامعه را همراه با شرایط اقتصادی استان و کشور همراه کنیم.

وی با اشاره به وضعیت امروز تحریم‌ها و اجرایی‌ شدن برجام عنوان کرد: در سه ماهه گذشته مجموعه‌ای در کشور مشغول تحریر آنچه به عنوان راهنماهای فارسی این برجام در جهت اقتصادی بوده، هستند و در این زمینه اتاق ایران مسئولیت خطیر و سنگینی به عهده دارد.

وی ادامه داد: حداکثر تا دو هفته آینده تمام تحریم‌های بانکی از روی نظام جمهوری اسلامی ایران و بانک‌های کشور برداشته می‌شود و گشایش اعتبار و همه نقل و انتقالات ارزی در آینده نزدیک برای فعالان اقتصادی به حالت عادی و قبل از تحریم‌های دهه گذشته بر می‌گردد.

جلال‌پور تصریح کرد: کار بزرگی که مجموعه کشور انجام داد، قدم مثبت و موثری برای برداشت همه تحریم‌ها از عمده بانک‌ها و باز شدن مسیر برای فعالیت‌های اقتصادی است.

وی عنوان کرد: در هفته‌های آینده شرایط خوبی برای تعامل و کار با دنیا به جهت ارتباطات بانکی و رفع این مشکلات خواهیم داشت.

جلال‌پور افزود: صادرات را در روزهای آتی روان‌تر می‌بینم، اما تولید ما دچار یک گرفتاری و مشکل اساسی یعنی عدم رقابت در بازارهای جهانی و رقابت‌ناپذیر بودن کالاهای صادراتی به دلیل قیمت تمام شده کالا است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار