معاون دانشگاه علوم پزشکی بم گفت:کاهش فرزندآوری در قشر مرفه و مقاومت آنها در برابر این مسئله نه تنها به دلیل اقتصادی بلکه ناشی از چرخش فرهنگی است.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹ 12 May 2024

به گزارش تابناک کرمان، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سرمایه انسانی، وضعیت سلامت مردم است که متأسفانه ایران در مرز سالمندی قرار دارد در حالی که موضوع جوانی جمعیت در چند سال آینده می‌تواند برای ارتقا، رشد و تغییر مدل اقتصادی کشور اهمیت بسزایی داشته باشد.

در این گزارش به سراغ مردم رفتیم و نظر آن‌ها را درباره جوانی جمعیت جویا شدیم.

رضا که خود را کارمند معرفی کرد ۵۴ ساله و دارای دو فرزند است، گفت: سیاست «فرزند کمتر، زندگی بهتر» باعث وقفه در فرزندآوری شد حتی تا جایی که آوردن فرزند سوم باعث محروم شدن از امکانات دولتی بود.

علی که شغلش فنی است، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: بیش از ۲۱ سال از ازدواجم می‌گذرد و سه فرزند دارم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی بیان کرد: توقعات بچه‌های امروزی نسبت به بچه‌های قدیم بسیار زیاد است و متاسفانه چشم و هم چشمی در بین بچه‌ها زیاد دیده می‌شود.

عباس فردی ۵۶ ساله است که با اشاره به شرایط فرهنگی کنونی حاکم بر جامعه اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری در بین جوانان بسیار کم شده و تن به ازدواج نمی‎دهند. از سوی دیگر متاسفانه عمر زندگی مشترک بعضاً کم شده و جوانان از روی احساسات تصمیم می‌گیرند.

دکتر شیرین نصری معاون دانشگاه علوم پزشکی بم در گفتگو با ایسنا درباره جوانی جمعیت بیان کرد: کاهش نرخ باروری جامعه را به سمت پیری سوق می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه جمعیت جوان به عنوان یکی از عوامل مهم اقتدار کشور‌ها به شمار می‌رود، افزود: با توجه به حرکت جامعه به سمت سالمندی، میزان زاد و ولد به اندازه‌ای نیست که بتواند جایگزین جمعیت سالمند باشد.

نصری گفت: رشد جمعیت بستگی به میزان زاد و ولد دارد و این امر بستگی به میزان ازدواج و تشکیل خانواده و در واقع می‌توان گفت که جمعیت از یک زنجیره به هم متصل تشکیل می‌شود که اگر هر کدام از این حلقه‌ها جدا شود، قطعاً در روند افزایش جمعیت، اختلال ایجاد می‌شود.

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی بم بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد جمعیت سالمند کشور سرعت بالایی دارد و این موضوع می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به وضعیت زاد و ولد در بین اقشار مختلف جامعه گفت: بچه دار شدن قشر پولدار که مشکل مالی ندارد، بهتر از طبقات آسیب پذیر و متوسط جامعه نیست. از این رو لازم است تدابیری در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اندیشیده شود تا بتوان از بحران سالمندی کشور خارج شد.

به گزارش ایسنا، نگاهی به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نشان می‌دهد که مجلس برای جوانان در آستانه ازدواج تسهیلاتی نظیر اعطای وام با ضمانت‌های آسان، افزایش ۷.۵ برابری حق عائله‌مندی به مدت پنج سال، اختصاص وام ودیعه مسکن، افزایش محدوده سنی در استخدام جدید یک سال به ازای تأهل، تأسیس مراکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی ایرانی اسلامی در مراکز آموزش عالی و فرهنگ‌سازی در خصوص ازدواج را در نظر گرفته و حال پرسش اصلی این است آیا همه این موارد به‌راحتی در اختیار خانواده‌ها قرارگرفته است؟

معاون دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: دستورالعمل اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف شفاف‌سازی، هم افزایی و تعیین تکالیف همه سطوح معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی مبتنی بر مواد قانون و در راستای تحقق اهداف تدوین و به ریاست دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به تشکیل و اقدامات کمیته‌های کاری در دانشگاه‌ها و گزارش مشکلات، بیان کرد: مرکز ناباروری بیش از یک سال است که در بیمارستان پاستور بم راه‌اندازی شده و در این مرکز فلوشیپ ناباروری داریم و خدمات سطح اول داده می‌شود که اگر نیاز به خدمات دیگر باشد به مرکز استان معرفی می‌شوند.

تاثیر فضای مجازی بر جوانی جمعیت

وی افزود: یکی از مولفه‌هایی که امروز می‌تواند در رشد جوانی جمعیت تاثیرگذار باشد، رسانه‌ها و فضای مجازی است و باید با تولید محتوای موثر، جوانان را به ازدواج و خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق کنیم.

نصری تصریح کرد: برای جوانی جمعیت، همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و تنها دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند در این راستا گام بردارد و تریبون‌های مختلف در این زمینه باید فرهنگسازی و تلاش کنند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بم بیان کرد: کاهش فرزندآوری در قشر مرفه و مقاومت آن‌ها در برابر این مسئله نه به دلیل اقتصادی بلکه ناشی از چرخش فرهنگی است در حالی که در نگاه نخست بُعد اقتصادی علت کاهش فرزندآوری عنوان می‌شود، اما نتایج پژوهش و بررسی‌ها نشان می‌دهد درون مایه این مقوله ذهنی و فرهنگی است.

نصری به نقش خانواده در امر ازدواج اشاره کرد و افزود: خانواده یکی از موثرترین پایه‌ها برای امر ازدواج است، اما متاسفانه خانواده‌ها در بحث فرزندآوری به سمت راحت‌طلبی رفته‌اند.

وی افزود: تک فرزندی و تمایل والدین به داشتن فرزندان کمتر یکی از عواملی است که می‌تواند کشور را به سمت پیری بکشاند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بم اظهار کرد: به گفته برخی از کارشناسان رشد جمعیتی کشورمان در وضعیت خوبی نیست و به سمت سالخوردگی و پیری حرکت می‌کند. در حالی که بسیاری از والدین با بهانه‌های مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی و داشتن مشغله‌های زیاد طرفدار تک فرزندی هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در حیطه جوانی جمعیت با برنامه‌ریزی منسجم به نتیجه خواهد رسید، افزود: برنامه ریزی برای ترغیب و تشویق دانشجویان و کارکنان در زمینه ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندآوری از مهم‌ترین موضوعات در راستای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت و تحکیم خانواده است.

نصری با تاکید بر اهمیت رسیدگی و پیگیری مسائل رفاهی کارکنان دانشگاه افزود: مبحث جوانی جمعیت موضوعی ملی و کاری بزرگ و ارزشمند است که به کمک تامین منابع مالی و تلاش و همت همگانی، تحقق اهداف آن تسریع خواهد شد.

در ادامه این گزارش، مهدیه شاهرخی مسئول بخش زایمان بیمارستان پاستور بم در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد موالید ۴۱۳ نفر بود و در آبان ماه سال گذشته بیشترین تعداد موالید را داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جاری تعداد موالید ۲۸۸ نفر بود، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد موالید ۴۵۲۰ مورد ثبت شده است.

شاهرخی بیان کرد: واقعیت این است کشور ما از حدود ۱۵ سال پیش درسیاست‌های جمعیتی خودچرخشی را ایجاد کرد که ماحصل آن تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آبان ماه ۱۴۰۰ بود که این قانون با موانع زیای روبروست.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار