گروه پیگیری مطالبات مردم گلستان خواسته‌های مشخص خود از نماینده محترم ولی فقیه را به این شرح اعلام نمود : تحقق اصلاح مسیر راه آهن و عدم حذف ایستگاه گرگان/ تشکیل کارگروه ملی احیا خلیج گرگان/نگاه استان به مقوله سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار/ توجه به بافت تاریخی گرگان/نشست‌های تخصصی با موضوع مطالبات مردم در زمینه توسعه استان.
کد خبر: ۱۵۵۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰ 02 January 2016
شصت و هشتمین نشست گروه پی‌گیری مطالبات مردم گلستان ، در دفتر نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه گرگان ، پنجشنبه با موضوع «مروری بر مطالبات عمده مردم گلستان در سفر ریاست محترم جمهوری» تشکیل شد.
در این جلسه ابتدا گروه پی‌گیری مطالبات مردم گلستان معرفی شد.
براساس گزارش ارائه شده  این گروه به همت جمعي از كارشناسان و دلسوزان  توسعه استان شكل گرفته  و از دو سال پیش به صورت رسمی و با برگزاري جلسات مستمر هفتگی مشكلات و مطالبات مردم را در زمینه توسعه استان مورد تحليل ، بررسي و پی‌گیری قرار داده است. این تشكل اجتماعي هیچ گونه وابستگی سیاسی و اقتصادی نداشته و تنها به  پي‌گيري مطالبات مردم گلستان در زمینه توسعه  از راه  نقد سازنده و ارائه مشاوره به متوليان امور پرداخته است.
در ادامه گزارشی از اقدامات گذشته گروه پی‌گیری مطالبات مردم گلستان ، به ویژه در سال گذشته و در آستانه سفر کاروان تدبیر و امید طرح و سپس مهم‌ترین مصوبات سفر که با مطالبات مردمی نیز انطباق داشت چنین برشمرده شد:
طرحهای راه آهن گرگان - اینچه برون و گرگان - مشهد  ، احیاء و بهسازی منطقه گردشگری آشوراده ، ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی اینچه برون و احیاء‌ بافت تاریخی گرگان
در ادامه گزارشی از روند پی‌گیری این مصوبات و چالش‌های مربوط به هر یک شرح داده شد. 

حذف ایستگاه راه آهن گرگان ، با وجود تاکید ریاست جمهور
در بحث راه آهن ، حذف ایستگاه گرگان از مسیر راه آهن مشهد و ترکمنستان ، با ارائه نقشه‌های مسیر مطرح و دلایل ضرورت ایستگاه گرگان ، جهت بهره‌مندی مردم گرگان به ویژه طبقه متوسط و ضعیف مطرح گردید و ضمن بحث و گفتگو درباره مسایل مختلف طراحی و اجرای این مسیر‌های ریلی که از سال 1386 توسط اعضای گروه در حال پی‌گیری ست ، به عنوان یک راه حل حداقلی ایجاد مسیر ده کیلومتری بین ایستگاه گرگان و یامپی پیشنهاد شد ، که در مسیر خود ایستگاهی نیز در فرودگاه گرگان خواهد داشت. از مزایای این طرح امکان استفاده از مسیر قره‌تپه – یامپی صرفاً برای تردد قطارهای باری و احیاء‌ ایستگاه گرگان به عنوان ایستگاه مسافری عنوان شد.
 

آینده خلیج گرگان ، بدتر از حال دریاچه ارومیه
با مروری بر طرح احیاء‌ و بهسازی منطقه گردشگری آشوراده ، که عملاً با توجه به مداخله‌های صورت گرفته سرنوشت مطلوبی نیافت ،‌ به وضعیت اسف‌بار خلیج گرگان ،‌ با ارائه نقشه تغییرات خلیج پرداخته شد. همچنین گزارشی از مداخلات زیست محیطی در نزدیکی میانکاله با طرح‌هایی نظیر احداث بندرامیر آباد و اثرات آن بر آینده خلیج گرگان و میانکاله براساس برخی تحقیقات دانشگاهی طرح گردید. و اعلام شد ؛ با تشکیل همزمان دو کمیته بحران در دو استان مازندران و گلستان ، مشکلات خلیج گرگان مضاعف خواهد شد. از جمله عزم مازندران بر لایروبی کانال خوزینی که از دیدگاه متخصصان و در کمیته بحران استان گلستان راهکاری نادرست ارزیابی شده است. از این رو مهمترین اقدام در حال حاضر تشکیل کارگروه ملی احیاء خلیج گرگان اعلام است. مقرر شد در این جلسه با تشکیل نشست ویژه و تخصصی‌تر ، با ارائه ادله ،‌ راهکارهای اولویت‌دار تعیین و طی مکاتبه‌یی از ریاست محترم جمهور خواسته شود.

جایگاه فرودگاه بین‌المللی گرگان
در این بخش ضمن بررسی سابقه فرودگاه گرگان با استفاده از آمارهای رسمی ده ساله سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد: روند شتابناک رشد پروازهای داخلی در فرودگاه گرگان تا سال 1390 ، باعث جذب مسافران بسیار از استان مازندران به ویژه مناطق شرقی شد و روند رونق فرودگاه ساری را کند نمود.اما از سال 1390 به بعد به شکلی غیر قابل درک این روند معکوس شد. به گونه ای که ضمن حذف اختلاف چشمگیر دو فرودگاه ، از سال 1393 به بعد عملا تعداد پروازهای داخلی گرگان از ساری کمتر شد! سپس نمودار مقایسه ای تعداد پروازها و مسافران جابجا شده در پروازهای داخلی دو فرودگاه گرگان و ساری ارائه شد.
 همچنین اعلام شد : با محاسبه‌ای ساده از آمارهای رسمی ، تعداد کل مسافران دو فرودگاه در سال 1390 ، 342.944 نفر بوده است که این رقم در سال 1393 ؛ به 366.471 نفر افزایش یافته است. یعنی رشدی معادل 7 درصد
اما در این سه سال ، با کاهشی مداوم ،‌ در کل مسافران فرودگاه گرگان 32 درصد کاهش و مسافران فرودگاه ساری 78 درصد افزایش داشته است.
این امر به سادگی نشان دهنده آن است که بیش از 70.000 مسافر گلستان ، به تدریج از فرودگاه ساری به جای گرگان استفاده نموده اند!
همچنین در زمینه پروازهای بین المللی اعلام شد: در حالی که فرودگاه گرگان ، صرفاً‌ به اعزام زائران به حج عمره و تمتع اکتفا نموده است ، فرودگاه ساری در حال گسترش پروازهای خود به عراق و کشورهای آسیای میانه است.
به ویژه قرارداد پروازی با قزاقستان ، به مانند شکل گیری بندر امیرآباد ، حمل و نقل با آسیای میانه را به سمت استان مازندران خواهد برد. 
اگر سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی در راه آهن ساری- تهران را که در سفر اخیر هیئت دولت مصوب شد ، در نظر بگیریم ، عملا سهم ما از حمل و نقل با آسیای میانه به کل در حال از دست رفتن است.

بافت تاریخی گرگان
در خصوص بافت تاریخی گرگان ،‌ در توضیحاتی کوتاه بیان شد که بافت تاریخی گرگان در سال 1310 به ثبت ملی رسید. اما اولین آسیب به آن در سال 1311 با تخریب بازار قیصریه و ایجاد خیابان‌ها متقاطع که باعث دو تکه شدن بافت شد ،‌ رخ داد.که متاسفانه بی اعتنایی به این بافت تاریخی ، همچنان استمرار دارد.
رفتاری که به نظر دکتر حجت ، موسس سازمان میراث فرهنگی کشور ؛  در حقیقت نه تنها پاره کردن عکس باقی مانده از پدربزرگان خود ، که دور انداختن چکی میلیاردی با بی توجهی تمام است.گرگان ، عملاً استثنایی‌ترین شهر کشور است که همزمان تمامی قابلیت‌های گردشگری ، اعم از توریسم طبیعی ،‌توریسم فرهنگی و توریسم تاریخی را در خود جای داده.اما هیچگاه در این زمینه اقدام منسجم و موثری صورت نگرفته است.
سپس گزارشی از تلاش گروه برای طرح احیاء بافت تاریخی از جانب استانداری گلستان به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار سفر ارائه شد. که با وجود حمایت معاون برنامه ریزی استانداری ، به تصویب نرسید و مطرح نشد. اما با مساعدت دبیر ستاد سفرهای کاروان تدبیر و امید ، و طی دیداری مبسوط با مدیر کل روابط عمومی و نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی ، این خواست عمومی به ایشان اعلام و حتی تصویری از بنرهای مردمی نصب شده در مسیر تردد کاروان تدبیر و امید تقدیم شد که نهایتاً با پی‌گیری ایشان ، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان و در برنامه سیمای گلستان ، از تصویب طرح احداث باغ مزار استاد لطفی و احیاء بافت تاریخی گرگان خبر داد. اما در ادامه هنوز اتفاق مطلوبی رخ نداده است.
در بخش دیگری از گزارش گروه پی‌گیری مطالبات مردم اعلام شد:‌ سال گذشته 35000 گردشگر خارجی از «شاهچراغ» در شیراز بازدید کرده‌اند. آیا بازدیدکنندگان خارجی «امامزاده نور» به 30 نفر میرسد؟ 
هر روز بنایی در بافت تاریخی گرگان تخریب میشود. شهرداری که طبق مصوبه شورای شهر قرار بود ، «شهرداری بافت تاریخی» تأسیس نماید از این کار سرباز زد. و مصوبه خرید یک خانه تاریخی در هر سال را نیز اجرا نکرد.
میراث فرهنگی نیز هنوز حریمهای آثار تاریخی را مشخص نکرده است.
در اقدامی عجیب در سال جاری خانه ارزشمند حاجی قاسمی در دربنو (که با نام خانه مشروطه نام گذاری شده است) یک بار توسط سارقان چوب سرخدار و بار دیگر توسط شهرداری گرگان مورد تخریب قرار گرفت. این درحالی است که از این ظرفیت می توان میلیون ها شغل و میلیاردها درآمد کسب کرد.
همچنین تصاویری از خانه مشروطه تبریز و اصفهان در مقایسه با خانه تخریب شده مشروطه گرگان به نمایش درآمد.

خواسته‌های گروه پی‌گیری مطالبات مردم گلستان
در بخش‌های دیگری از این نشست نیز موضوع سرمایه گذاری در استان و چالش‌های طرح و بحث گردید و نهایتاً گروه پیگیری مطالبات مردم گلستان خواسته‌های مشخص خود از نماینده محترم ولی فقیه را به این شرح اعلام نمود :
پیگیری تحقق اصلاح مسیر راه آهن و عدم حذف ایستگاه  راه آهن  گرگان
تشکیل کارگروه ملی احیا خلیج گرگان
بازنگری در نگاه استان به مقوله سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار
توجه به بافت تاریخی گرگان و تحقق وعده وزیر مسکن و شهر سازی  
همچنین مقرر گردید ، نشست‌های تخصصی با موضوع مطالبات مردم در زمینه توسعه استان ، با حضور نماینده محترم ولی فقیه در استان استمرار یابد. 



پیگیری مطالبات عمده مردم گلستان در سفر ریاست محترم جمهوری

پیگیری مطالبات عمده مردم گلستان در سفر ریاست محترم جمهوری

پیگیری مطالبات عمده مردم گلستان در سفر ریاست محترم جمهوری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار