با فاصله گرفتن از زمان اجرای طرح دولت برای نجات خودروسازان، مقایسه های بسیاری میان معضلات موجود کشور و رقمی که دولت برای ورود 100هزار خودروی شخصی جدید اختصاص داده، پدید آمده است.
کد خبر: ۱۴۱۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷ 08 December 2015
یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد وام 25میلیون تومانی که دولت به عنوان بسته خروج از رکود طراحی کرده، می توانست همه مینی بوس های فرسوده کشور را نو کند.

خروج وسایل نقلیه فرسوده شهرهای بزرگ در سال های اخیر از سوی دولت و دلسوزان محیط زیست بارها و بارها مطرح شده است. قوانین و مصوبات مربوط به این موضوع نیز در محافل تقنینی نظیر مجلس و شورای شهر به دفعات تصویب شده است.

تشدید آلودگی های زیست محیطی نیز هراز گاهی مزید بر علت می شود تا نگاه ها به سمت خودروهای فرسوده آلاینده برود اما نه خواسته دلسوزان، نه مصوبه قانونی و نه آلودگی هوا هیچ یک نتوانسته اند راه خروج ماشین های فرسوده را فراهم کنند.

دولت با بی اعتنایی به خروج وسایل فرسوده موجود در کلانشهرهای کشور از یک سو برخلاف جهت دلسوزی عمومی درباره محیط زیست شنا می کند. از دیگر سو قوانین موجود، خروج وسایل نقلیه فرسوده را یک ضرورت بر شمرده اند که قوه مجریه آنها را اجرا نکرده است و در ضلع سوم، خروج وسایل نقلیه فرسوده در شهرهای بزرگ مانند تهران، در برنامه کاهش آلودگی هوای دولت جایی ندارد.

* همیشه پای پول در میان است
هزینه های ریالی خروج وسایل نقلیه یکی از بزرگ ترین مشکلات و سدهای پیش پای نوسازی وسایل نقلیه فرسوده است. دولت بر این مبنا تلاش کرده برنامه ای برای خروج تدریجی این وسایل مشکل ساز طراحی کند اما چرخه این برنامه پس از سال ها هنوز به کلانشهرهای کشور و تهران نرسیده و دولت برای وضعیت نامساعد وسایل نقلیه فرسوده کاری نکرده است.

* 24 هزار مینی بوس فرسوده
در میان وسایل نقلیه فرسوده، مینی بوس ها عامل ایجاد آلاینده های گوناگون و هزینه های اجتماعی و زیست محیطی هستند و هزینه های هنگفتی نسبت به منافع شان ایجاد می کنند. هم اکنون حدود 24هزار مینی بوس فرسوده در کشور وجود دارد که انواع آلودگی های هوایی، بصری و صوتی برای شهرها ایجاد می کنند. قانون برنامه چهارم توسعه کشور در بند ب ماده 62، با «پسماند» خواندن این وسایل نقلیه فرسوده، خروج آنها را ازجمله وظایف دولت برشمرده است.

* ون، جایگزینی مناسب
در میان طرح های موجود برای نوسازی مینی بوس های فرسوده، طرح جایگزینی با خودروی ون به دلیل ظرفیت مشابه و سطح اشغال و مصرف سوخت کمتر، طرفداران بسیاری دارد. در این میان رانندگان مینی بوس درنظرسنجی های انجام شده، اقبال بسیاری به این طرح داشته اند. 
قیمت یک ون نو با ظرفیت مشابه یک مینی بوس با برند داخلی و خارجی، بیش از 104میلیون تومان نیست. بدین ترتیب رقم نوسازی 24هزار مینی بوس فرسوده کشور در بالاترین قیمت 2/5هزار میلیارد تومان می شود که دقیقا برابر با رقم بسته خروج از رکود دولت برای خودروسازان است.

* برخورد با فسیل های متحرک یک ضرورت است
صد در صد ناوگان مینی بوسرانی تهران از رده خارج است. در حال حاضر، هزار دستگاه مینی بوس بسیار فرسوده در تهران مشغول به کار هستند، درصورتی که حتی یک دستگاه از این مینی بوس ها نیز قادر نیستند حداقل شاخص های زیست محیطی را پاس کنند. 

به گفته محمد حقّانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، این مینی بوس ها به فسیل های متحرک تبدیل شده اند و هر روز انبوه گازهای آلاینده را وارد ریه 9میلیون تهرانی می کنند. بدین ترتیب با اجرای طرح های حمایتی، باید هر چه سریع تر نسبت به خروج این منابع آلودگی از چرخه خدمات رسانی پایتخت اقدام شود و وسایل نقلیه استاندارد را جایگزین مینی بوس های فرسوده کنیم. 

وی تصریح کرد: عدم حمایت دولت های مختلف از مدیریت شهری تهران و تنها گذاشتن شهرداری در میان انبوه مسائل و مشکلات موجود نظیر خودروهای فرسوده، اوضاع را بدتر کرده و دود این وضعیت بیش از همه به چشم مردم تهران می رود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار