تابناک تهران - نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران شهری پایتخت؛ تخلیه 24 ساعته شد! گزارشی بود که در هفته گذشته از سوی تابناک تهران منتشر شد و بازخورد بسیار بالایی در بین اهالی رسانه و مردم یافت تا آنجا که سازمان مدیریت پسماند را بر آن داشت که توضیحی در این باره را برای تابناک تهران ارسال کند و تابناک با احترام به توضیحات منتشر شده اما نکاتی را برای توضیح اضافه می‌کند.
کد خبر: ۱۲۲۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷ 04 November 2015
در پی انتشار گزارش سایت تابناک تهران از وضعیت پسماندهای ساختمانی که غیرقانونی در اطراف شهر تهران از سوی شرکت های ساختمانی مجوز دار تخلیه می شود، سازمان پسماند شهرداری تهران توضیحی برای انتشار در تابناک ارسال کرد.

این توضیح به شرح ذیل است؛

با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و احترام، با عنایت به متن منتشر شده در سایت تابناک با عنوان "نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران پایتخت" به استحضار می رساند:

معاونت پسماندهای ساختمانی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند وفق ماده 7قانون مدیریت پسماند و صلاحیت ذاتی خویش، مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی در کلان شهر تهران از مبدا تولید، جمع آوری، حمل، تخلیه و پردازش را در محل‌های تخلیه مجاز(آبعلی، کهریزک و گودهای موقت مجاز و طرف قرارداد با سازمان را عهده دار بوده و بر همین اساس اقدام به صدور مجوزهای قانونی می نماید.

با توجه به اینکه کنترل و سازماندهی اینگونه پسماندها توسط واحدهای اجرایی این حوزه در قالب نظارت عالیه معابر شهری، بزرگراه ها و اتوبان ها و همچنین نظارت بر عملکرد نواحی مناطق 22گانه شهرداری تهران می باشد و نهایتا نخاله های تولید شده سطح شهر تهران به مراکز مجاز هدایت می گردد. بنابراین محدوده عملیاتی شهرداری تهران مشخص و مرزبندی گردیده و سایر شهرهای اقماری شهر تهران نیز مکلف به برنامه ریزی لازم جهت جلوگیری از تخلیه های غیرمجاز نخاله های ساختمانی و نظارت بر مراکز تخلیه خاک و نخاله می باشند.

شایان ذکر است شهرداری تهران نیز در این زمینه آمادگی خود را جهت ارائه هرگونه همکاری و تبادل اطلاعات جهت تحقق این امر دارد تا از بروز اینگونه معضلات و مشکلات در حاشیه شهرهای مورد اشاره از جمله حسن آباد و باقرشهر جلوگیری گردد.

ضمنا سازمان مدیریت پسماند با هماهنگی نواحی مناطق حاشیه ای تهران در صورت بروز تخلیه نخاله های ساختمانی اقدام به پاکسازی و جمع آوری نخاله های مذکور می نماید؛لذا شهرداری های اقماری استان نیز موظف به اقدامات لازم جهت اینگونه موارد می باشند.

توضیح تابناک:

همانطور که در توضیح روابط عمومی سازمان پسماند هم آمده است وفق ماده 7 قانون مدیریت پسماند، مدیریت پسماندهای ساختمانی و عمرانی در کلان شهر تهران از مبدا تولید، جمع آوری، حمل، تخلیه بر عهده این سازمان است و اشاره مطلب نیشخند نخاله‌های ساختمانی به مدیران شهری پایتخت؛ نیز به همین عدم نظارت کامل بود و در گفتگوی منتشر شده از فرماندار ری نیز به این کاستی اشاره شده است.

بر اساس ان گزارش وی می گوید: نخاله ها در جاده کمربندی دوم تهران از سه راه سیمان به اتوبان قم است.بخشی هم جاده های روستایی خاوران را شامل می شود. اما بیشترین محدوده جاده های حوزه مرکزی است.

فرماندار ری خواستار پاسخگویی شهردار تهران شد و گفت: شرکت هایی که تخلف می کنند عمدتا از شهرداری مجوز دارند و اکثر آن ها هم مجوز تخلیه بار دارند. موضوع را به شورای شهر و شهرداری تهران منتقل کرده ایم و گفتیم خودرو های حمل نخاله ها باید جی پی اس دار شوند. با این حال مدیرکل راه و شهرسازی استان هم در حال پی گیری هستند.

همچنین اینکه شهرداریهای تابعه استان تهران خود باید تمهیدات لازم را بیاندیشند صحیح است اما سوال اینجاست چرا باید هزینه عدم نظارت کامل سازمان مدیریت پسماند و تخلفات دارندگان نخاله‌های ساختمانی را باید مردم شهرهای تابعه استان تهران پرداخت کنند و آیا با نظارت و جلوگیری از تخلف نمی‌توان جلوی ان را گرفت؟

و باید دید که آیا سازمان مدیریت پسماند بر این ادعا که با هماهنگی نواحی مناطق حاشیه ای تهران در صورت بروز تخلیه نخاله های ساختمانی اقدام به پاکسازی و جمع آوری نخاله های مذکور می نماید، راسخ خواهد ماند یا خیر که این موضوع در آینده‌ای نزدیک از سوی تابناک تهران پیگیری خواهد شد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار