دبير انجمن بيهوشي با تکذیب شایعات منتشر شده
پس از بالاگرفتن شایعات در خصوص استفاده از داروی بیهوشی چینی در برخی از مراکر درمانی خراسان رضوی رئیس انجمن بیهوشی خراسان رضوی موضوع را تکذیب کرد.
کد خبر: ۱۱۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱ 09 March 2015

به گزارش تابناک،پس از ایجاد عارضه چشمی برای برخی از بیماران در استان های البرز و تهران به دلیل استفاده از داروهای غیرمجاز،این بار برخی شنیده ها حاکی از استفاده برخی درمانگاههاومراکز درمانی خراسان رضوی از داروهای بیهوشی چینی است.

در همین رابطه دبير انجمن بيهوشي خراسان رضوي در گفتگو با ایسنا، با تکذیب استفاده از داروهاي بيهوشي و بي‌حسي چینی در استان گفت: برای بيهوشي از داروهاي چيني استفاده نمي‌شود و این امر شایعه است.

محمد عاشوري در این خصوص با بيان اينكه داروها با نام کمپانی آن‌ها شناخته مي‌شوند نه كشور سازنده، افزود: برای بيهوشي و بي‌حسي از داروهاي چيني استفاده نمي‌شود و تا به حال دارويي مشاهده نشده است كه به طور مشخص ساخت كشور چين باشد؛ استفاده از این داروها برای موارد بیهوشی بحثی ژورناليستي و غيرعلمي است.

وي خاطرنشان کرد: ممكن است كمپاني سازنده يك دارو در كشورهايی مثل آلمان، انگلستان و ... باشد اما كارخانه سازنده دارو الزاما در اين كشورها قرار ندارد.

دبير انجمن بيهوشي خراسان رضوی اظهار کرد كرد: استانداردهاي جهاني در چنین مواردی بسیار با اهمیت است که اگر دارویی اين استانداردها را داشته باشد، مجوز بهداشت و ورود به بازار را دریافت می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در بین داروهای بیهوشی، دارویی که عملا ایرانی باشد و بازار را تحت تاثیر قرار دهد، وجود ندارد.

عاشوری خاطرنشان كرد: اصطلاح داروي چيني، اصطلاحي عوامانه است كه ريشه در باورهاي نادرست مردم دارد و متاسفانه اين موضوع در قشر تحصيل كرده جامعه نیز ديده مي‌شود.

وی با بيان اينكه عوارض داروها به عوامل زيادي بستگي دارد، عنوان كرد: ممكن است يك دارو را هزاران نفر استفاده كنند و هيچ عارضه‌اي پيش نيايد اما همان دارو، روي يك نفر دارای عوارضي باشد كه در چنین مواردی عوارض داروها در بروشورهاي دارو قيد شده است و پزشك هنگام تجويز دارو بايد اين موضوع را به بيمار گوشزد كند.

دبیر انجمن بیهوشی استان خاطرنشان کرد: ماهیت عمل‌های جراحی عوارض خاص خود را دارد، اما متاسفانه برخی مردم یا تعدادی از پزشکان هر عارضه‌ای که بعد از عمل‌های جراحی به وجود می‌آید را به داروهای بیهوشی ارتباط می‌دهند، در حالی که این تصور به طور مطلق درست نیست، به طور مثال تهوع و استفراغ بعد از عمل‌های شکمی مانند سزارین به دلیل تحریک داخل شکم است.

وي یادآور شد: در صورتی که مردم در استفاده از دارویی دچار عارضه‌ی خاصی شده‌اند، مجاری قانونی مانند نظام پزشکی یا پزشکی قانونی موظف به رسیدگی هستند تا علت این موضوع آشکار شود که اشکال از نوع دارو یا اشتباه پزشک بوده است.

مسئولان مراقب باشند

در همین رابطه یکی از فعالان حوزه دارو با اشاره به وجود داروهای تقلبی در بازا گفت:باید مراکز درمانی داروهای مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و دارای مجوز تهیه کرده و گول قیمت پایین داروها را نخورند.

وی تاکید کرد:بیشتر داروهایی که توسط افراد ناشناس و با قیمت پایین در بازار سیاه توزیع می شود غیرمجاز و یا تاریخ مصرف گذشته هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار