معاون شهردار تهران گفت: امروز منطقه ۱۲ دچار انواع آسیب ها به ویژه در زمینه کودکان کار و فضاهای بی دفاع شهری است و این مشکلات منجر به بروز ناهماهنگی میان کالبد عملکردی و کارکردی در منطقه است .
کد خبر: ۱۱۸۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 27 October 2015
سومین جلسه علنی شورای شهر تهران که به موضوع برنامه های شهرداری تهران برای ساماندهی محله هرندی اختصاص داشت به گزارش  برنامه های معاونت اجتماعی شهردار تهران گذشت. حجت الاسلام میثم امرودی، در دویستمین جلسه شورا در روند ارائه گزارش طرح ارتقا زندگی در مرکز تاریخی تهران، به ویژه محله هرندی در بعد فعالیت های اجتماعی و فرهنگی گفت: همه باید تلاش کنیم تا شهری با انضباط شهری داشته باشیم که در آن اخلاق شهری حاکم باشد. به طوری که احساس ناهنجاری در بین شهروندان، بی اعتمادی به نهادهای مختلف و بی انضباطی ها از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه از نظر ما شهر بی انضباط متاثر از سازمان های اجتماعی است که به این مسائل دامن می زنند، ادامه داد: منطقه ۱۲ در بافت مرکزی تهران ظرفیت های فوق العاده ای در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارد، اما به رغم وجود این ظرفیت ها دچار فرسایش سرمایه های اجتماعی در این منطقه هستیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه مهاجرت ساکنان قدیمی از منطقه ۱۲ امروز به معضلی در این منطقه بدل شده که با بالا بودن نرخ جمعیت بیسواد نسبت به سایر مناطق و بالا بودن نرخ بیکاری همراه شده است، تصریح کرد: وضعیت بغرنج آسیب ها سبب شده شاخص فقر خانواده ها در این منطقه ۳۴.۸درصد باشد در حالی که این شاخص ها در سایر مناطق ۲۲درصد است.

حجت الاسلام امرودی با انتقاد از اینکه امروز منطقه ۱۲ دچار انواع آسیب ها به ویژه در زمینه کودکان کار و فضاهای بی دفاع شهری است، این مشکلات را منجر به بروز ناهماهنگی میان کالبد عملکردی و کارکردی در منطقه دانست و گفت: ناسازگاری با کالبدها با زندگی شهروندان رابطه مستقیم دارد و جریان زندگی مردم در منطقه ۱۲ را دچار اختلال کرده است. تا جایی که امروز چهره نابسامان و بی انضباطی از شهر در این منطقه به نمایش گذاشته شده است.

معاون اجتماعی شهردار تهران ریشه نابسامانی های موجود در منطقه ۱۲ را در تاریخ بازنمایی کرد و گفت: معضلات این منطقه ناشی از نوع کارکردهای غلط انسانی و اجتماعی است که طی شش دهه گذشته با بی توجهی مدیریت ها منجر به بروز معضلاتی در بخش مرکزی تهران شده و ماحصل آن گسیختگی بین بافت جدید و قدیم و رها شدن بافت فرسوده شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه اجتماعی، وضع موجود از نظر اطلاعات نشان می دهد روند تحولات در این منطقه رو به مثبت نبوده است، تشریح کرد: آمارها حاکی از آن است که جمعیت از سال۵۵ تاکنون دائما سیر نزولی داشته است. در حالی که در سایر مناطق جمعیت افزایش یافته نه کاهش. در واقع پراکندگی جمعیت در منطقه ۱۲ نامتوازن است.

امرودی با یادآوری اینکه میزان مهاجرت به سمت محلات منطقه۱۲ رو به رشد است، ادامه داد: در هرندی و دروازه شمیران میزان مهاجرت به داخل زیاد شده در حالیکه نوع مردم نیز متفاوت است. در محله هرندی میزان جوانان جویای کار بسیار زیاد است. میزان سواد را اگر بررسی کنیم می بینیم که میزان افرادی که واجب التعلیم هستند در هرندی بالاست.

وی با اشاره به اینکه تعداد جوانانی که در کوثر و تختی و هرندی و امامزاده یحیی جویای کار هستند، زیاد است، ادامه داد: در رابطه با آسیب های اجتماعی آمارگیری خانه به خانه انجام دادیم. به طوری که به  ۷۳۰۰ خانه مراجعه کرده ایم. در واقع این طرح کنونی تحقیقاتی نیست و پیمایشی است.

حجت الاسلام امرودی در تشریح امکانات کنونی منطقه ۱۲ گفت: این منطقه ۲۱۹ مسجد، ۱۱ امام زاده، ۲۰۶ حسینیه، ۱ مهدیه، ۶ دارالقرآن، ۱۷ بیمارستان، ۱۵ خانه سلامت، ۳۰۸ مدرسه و پیش دبستانی، ۳۶ حوزه علمیه و ۷ دانشکده دارد. در واقع زیرساخت های این منطقه خوب است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۵ تا ۹۳ اقدامات زیادی به صورت ویژه در هرندی انجام شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری و معاونت اجتماعی یک قطعه کوچک پازل از پازل بزرگ شهر تهران است که سازمان ها و نهادهای مختلفی کارکردهای امنیت عمومی، حقوقی و قضایی را برعهده دارند.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در ۳ماه گذشته بوستان مهارتی در منطقه راه اندازی شده و مورد استقبال شدید مردم نیز واقع شده افزود: در هرندی به قدری فراغت مفهومی ندارد که به محض آغاز به کار بوستان مهارتی مردم استقبال پرشوری از این فضا کردند.

وی با اشاره به اینکه طرح غربالگری خانه به خانه انجام شده است، ادامه داد: مشکلات را خانه به خانه بررسی کردیم و به جد می گویم امروز دقیق ترین آمار را از این محله نسبت به سایر محلات داریم.

امرودی با یادآوری اینکه یک سری بسته های سلامت در بین مردم توزیع شده تا نیازهای سلامت شهروندان این محدوده برطرف شود، افزود: در این مدت تلاش کردیم کودکان ترک تحصیل کرده را به مراکز صبح رویش بازگردانیم که تمامی این اتفاقات نیز با کمک مردم و نهادهای خیریه امکان پذیر شده است.

وی با اشاره به اینکه در اجرای طرح پایش سلامت کودکان، ۲۸برنامه انجام شده به افتتاح پایگاه بهداشتی عودلاجان و ویزیت و اهدای داروی رایگان به شهروندان اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره تغذیه و روان شناسی، برگزاری جشنواره های مختلف تفریحی و گردشگری، اختصاص ۲ دستگاه اتوبوس سلامت در هرندی و آموزش های شهروندی در اول مهرماه در طرح رویش همگی از اقدامات ما در این منطقه بوده است.

امرودی با تاکید بر اینکه در حوزه آسیب های اجتماعی ما متولی همه آسیب ها نیستیم و جامعه هدف داریم  باید برای جامعه هدف برنامه ریزی هایی انجام دهیم، ادامه داد: در نقطه آسیب پذیر و رها شده نمی شود کار فرهنگی انجام داد.

وی افزود: در حوزه قضایی نیازمند تشکیل ستادهای هماهنگی هستیم که این اقدام نیز صورت گرفته است. در حوزه های امنیت عمومی نیز  بسیاری از وظایف به شهرداری ارتباط ندارد. از همین رو باید اعلام کنیم که می بایست در هرندی هر اتفاقی که می افتد اینطور تعریف شود که نیروهای امنیتی و قضایی نیز حضور شایانی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بازپیرایی فضای عمومی باید بعد از پاکسازی فضای محله انجام شود، گفت: ۲ هزارظرفیت برای بانوان داریم. ۵۰ مرکز بهاران در اختیار داریم که هرکدام حداقل ۱۰۰ نفر ظرفیت دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در همدلی هیچ کسی شک نیست و شهرداری می خواهد یک همزبانی ایجاد کنید، ادامه داد: از رئیس سازمان بهزیستی و نمایندگان مجلس و کارشناسان می خواهیم همچون مدیریت شهری با عزم جزم وارد این مساله شوند. شروع کنیم و مطمئن باشیم که خداوند کمک خواهد کرد.

حجت الاسلام امرودی افزود: تامین امنیت فردی و اجتماعی و انتظامی در سطح معابر خیابان ها و اماکن عمومی به عنوان یکی از پیش نیازهای ما است. از همین رو خواستار ورود فعالانه تر و جدی تر سایر نهادها و دستگاه های دولتی مرتبط با مسائل فرهنگی و اجتماعی هستیم. زیرا انجام حمایت ها و تمهیدات قانونی و حقوقی برای انجام مداخلات اجتماعی از سوی دولت و مجلس و قوه قضاییه امری ضروری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار