معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به جای موتور سیکلت‌های بنزینی را عامل موثری در کمتر شدن معضل آلودگی هوا دانست و گفت: باید در استان زیرساخت‌های لازم برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی را ایجاد کنیم.
کد خبر: ۱۱۵۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ 06 February 2024

به گزارش تابناک قم، ابراهیم معتمدی روز سه‌شنبه در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در سالن جلسه‌های معاونت عمرانی استانداری قم همچنین اظهار داشت: قم بیشترین تعداد موتور سیکلت در کشور را دارد، از این رو خرید موتور سیکلت برقی نیز باید در این استان به صورت گسترده انجام شود.

وی مشخص شدن تعداد موتور سیکلت‌های اسقاطی را نیز ضروری عنوان کرد و افزود: باید تعداد موتورسیکلت‌های برقی که به طور روزانه در استان تولید و شماره‌گذاری می‌شوند، را نیز احصا نماییم.

معتمدی با ذکر این نکته که موتورسیکلت‌های برقی که در قم تولید می‌شود غالبا در این استان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد گفت: علت استفاده نشدن موتورسیکلت‌های برقی در قم باید مشخص شده، زیرساخت‌های مورد نیاز برای بهره‌گیری از ظرفیت آنها نیز باید ایجاد شود.

معاون استاندار قم همچنین در بخش دیگری سخنان از سخنان خود اهمیت به کارگیری کارشناس محیط زیست در واحدهای صنعتی استان را نیز مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: واحدهای صنعتی موظف به این کار هستند، از این رو حوزه بهداشت و محیط زیست سازمان صمت استان باید عملکرد تولیدکنندگان را رصد نموده و اطلاعات لازم را ارائه کند.

وی گفت: سازمان صمت باید جهت نظارت‌های بهداشتی و زیست‌محیطی بر واحدهای صنعتی باید برنامه مشخصی را تهیه کند.

وی در ادامه سخنان با بیان اینکه در رابطه با مسائل زیست‌محیطی در واحدهای صنعتی، باید بخشی از برخوردها به شکل سلبی باشد گفت: بازدید از واحدها با همکاری اداره‌کل حفاظت محیط زیست، نظام صنفی و اتحادیه‌ها در دستور کار قرار بگیرد، و تولیدکنندگان و صاحبان مشاغل نیز راجع فایده‌های استفاده از کارشناسان محیط زیست در واحد تولیدی خود توجیه شوند.

معاون استاندار قم بیان داشت: حفاظت محیط زیست نیز به منظور ترغیب کارخانجات به استفاده از کارشناس بهداشتی، برخی اقدام‌های تشویقی را انجام دهد.

وی همچنین اظهار کرد: موضوع استفاده از کارشناسان محیط زیست در واحدهای صنعتی باید از طریق گفت‌وگو، مذاکره و فهم مشترک پیش برود.

دستگاه‌های اجرایی قم به وظایف‌ زیست‌محیطی خود عمل کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز دراین جلسه با اشاره به قانون هوای پاک و اینکه این قانون در هفت محور تکلیف‌هایی را برای دستگاه‌های مختلف مشخص کرده و آنها مکلف به انجام این تکالیف هستند گفت: اسقاط خودروهای فرسوده، استفاده از سوخت مناسب، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم‌های کنترلی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بخشی از این وظایف است.

محمدحسین بازگیر با یادآوری این نکته که قانون هوای پاک، واحدهای صنعتی را ملزم به داشتن متخصص محیط زیست کرده‌است گفت: خوداظهاری، پایش برخط و آنلاین، برقی کردن خودروها و موتورسیکلت‌ها نیز از جمله تکالیف قانونی در نظر گرفته شده‌است.

وی اضافه کرد: پایش آنلاین جز وظایف دستگاه‌هاست و اگر دستگاهی این وظیفه را انجام ندهد، نباید به آن مجوز بدهیم‌.

۱۶۰ واحد صنعتی قم کارشناس محیط‌ زیست دارند

رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این جلسه با بیان این مطلب که قانون، واحدهای تولیدی صنعتی که بیش از ۵۰ نفر نیرو دارند را مکلف به استفاده از کارشناس متخصص محیط زیست نموده‌است، گفت: ۱۶۰ واحد صنعتی در استان که این کارشناسان را به صورت تمام وقت و یا پاره وقت به خدمت گرفته‌اند، شناسایی کرده‌ایم.

سید ناصر امیرحسینی با بیان اینکه سازمان صنعت، سامانه پایش آنلاین واحدهای صنعتی را در اختیار ندارد ، گفت: تنها حفاظت محیط زیست است که می‌تواند بگوید چه واحدهایی باید سامانه پایش داشته باشند.

وی همچنین تاکید کرد: سامانه پایش واحدهای صنعتی نیز فقط از سوی حفاظت محیط زیست قابل رصد و پیگیری می‌باشد.

امیرحسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود هشت واحد تولید موتورسیکلت در قم یادآور شد: بر اساس قانون، واحدهای سازنده موتورسیکلت به منظور جلوگیری از آلودگی هوا باید ۱۰ درصد تولید خود را به موتورسیکلت‌های برقی اختصاص دهند و یا موتور سیکلت‌ها و یا خودروهای فرسوده را اسقاط و از حمل‌ونقل خارج کنند.

رئیس اداره محیط زیست صمت قم همچنین این استان را فاقد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی دانست و گفت: تولیدکنندگان موتورسیکلت به همین علت، برای عمل به وظایف قانونی خود در رابطه با آلودگی هوا در استان، اقدام به اسقاط و از رده خارج کردن موتورهای فرسوده می‌کنند.

وی بیان کرد: در سطح استان، هیچ جایگاهی برای شارژ موتورسیکلت‌های برقی وجود ندارد.

امیرحسینی با یادآوری اینکه روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه موتورسیکلت در قم اسقاط و حدود ۹۰۰ دستگاه موتورسیکلت هم شماره‌گذاری می‌شود خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد موتورسیکلت‌های برقی تولید شده در قم، به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار