معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به نتایج اجرای پویش سلامت در استان قزوین گفت: در پویش ملی سلامت 81 درصد افراد بالای 18 سال غربالگری شدند و تقریبا 99 درصد جمعیت روستایی و بیش از 75 درصد جمعیت شهری استان در این پویش شرکت کردند.
کد خبر: ۱۱۵۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴ 24 January 2024

به گزارش تابناک قزوین، جلال رحمانی در نشست خبری که ظهر امروز با محوریت برگزاری پویش ملی آموزش تغذیه و ارتقای سلامت با رویکرد حساس‌سازی، آموزش و اطلاع رسانی در سالن اجتماعات معاونت بهداشت قزوین برگزار شد، بیان کرد: یک پویش ملی سلامت را در ماه‌های گذشته پشت سر گذاشتیم که با محوریت شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون بالا اجرا شد.

وی افزود: دو بیماری دیابت و فشار خون بالا از بیماری‌های خاموشی هستند که تا عوارض آن در فرد ایجاد نشود شخص متوجه بیماری خود نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: متاسفانه سن بیماری دیابت و فشار خون هم تا حدودی پایین آمده است لذا این پویش برای همه افراد بالای ۱۸ سال در سراسر کشور اجرا شد.

وی با اشاره به نتایج اجرای پویش سلامت در استان قزوین گفت: در پویش ملی سلامت ۸۱ درصد افراد بالای ۱۸ سال ارزیابی شدند و تقریبا ۹۹ درصد جمعیت روستایی و بیش از ۷۵ درصد جمعیت شهری استان در این پویش شرکت کردند که دستاورد‌های بسیار خوبی داشت و بیماران دارای این دو بیماری شناسایی شدند.

تاثیر زیاد رعایت سبک زندگی سالم در کنترل بیماری دیابت

رحمانی عنوان کرد: برکسی پوشیده نیست که علاوه بر درمان دارویی دو بیماری دیابت و فشار خون، تغییر رفتار و سبک زندگی در کنترل بیماری بسیار موثر و کارساز است به عبارتی رعایت مباحث تغذیه‌ای، میزان تحرک بدنی و کنترل استرس در این بیماری‌ها تاثیر مثبت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد دیابتی و فشار خون علی‌رغم اینکه تحت درمان قرار دارند، اما به دلیل عدم رعایت سبک زندگی سالم، درمان‌های دارویی آنان آنطور که باید و شاید است، تاثیر پذیر نیست.

اجرای پویش تغذیه از اول تا ۱۵ بهمن ماه

این مسوول در بخش دیگر سخنان خود گفت: پویش تغذیه از اول تا ۱۵ بهمن ماه به مدت دو هفته برگزار می‌شود که شعار هفته اول «نمک کم و تصفیه شده یددار و عدم استفاده از نمک‌های غیرتصفیه شده و یددار» بوده و شعار هفته دوم هم «لبنیات، دوستِ سلامت از کودکی تا پیری» نامگذاری شده است.

به تبلیغات سوء در مورد مصرف لبنیات توجه نکنید

وی در ادامه گفت: متاسفانه یک تبلیغات سوء در خصوص مصرف لبنیات در فضا‌های مجازی و از سوی افراد غیر متخصص در بین مردم وجود دارد که لبنیات، سردی بوده و خوردن آن مشکلاتی برای سلامتی بدن ایجاد می‌کند در حالیکه مصرف آن تاثیر زیادی در تراکم استخوانی و پیشگیری از بیماری‌های پوکی استخوانی دارد بنابراین باید در سبد مصرفی خانواده‌ها گنجانده شود.

رحمانی بیان کرد: هفته «مبارزه با سرطان» را هم در پیش داریم که در کنترل این بیماری هم رفتار‌های تغذیه‌ای و سبک زندگی موثر است.

وی عنوان کرد: شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا شامل سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، پروستات و سرطان پوست است که در این خصوص همکاران ما در سطح استان، آموزش‌های لازم را به مراجعه کنندگان به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت خواهند داشت.

وی در پایان به اهمیت سلامت روان اشاره کرد و گفت: موضوع سلامت روان در کنار سلامت جسمانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید بدین موضوع هم به درستی پرداخته شود.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار