در آیینی که با حضور مسئولان قضایی استان و مسئولان شهرستانی در لنده برگزار شد از اکبر پرندوار داستان قبلی این شهرستان تقدیر و رضا رستم نژاد به عنوان دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان به حاضران معرفی گردید.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴ 23 January 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان دکتر افراسیاب گفت: نکاتی که در پست جدید دادستانی این شهرستان باید مورد توجه قرار گیرد اولویت‌های دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان اظهار داشت: دستگاه قضایی امروز در عرصه تمام تنش‌های اقتصادی و سیاسی حضور فعالی دارد و تاثیرگذار می‌باشد و آن پارامتر‌های اخلال کننده سیستم اجتماعی و اقتصادی و فضای سایبری را رصد می‌کند و حاکمیت دارد.
وی انتصاب ریاست معزز قوه قضائیه را خوش یُمن خواند و افزود: دستگاه قضایی به یُمن برکت حضور شخصی که سالیان متمادی در عرصه قضا حضور داشته، قضا و قضاوت را می‌داند یک تحول عظیم را شروع کرده است.
مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: از دید حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از دید ایشان و اهداف ترسیم شده، مدیر کسی نیست که پشت اتاق‌های شیشه‌ای بنشیند و نظاره‌گر باشد بلکه مدیر باید موثر باشد و آن مؤلفه‌هایی که ممکن است روان اجتماعی جامعه را تهدید نماید رصد و کنترل نماید. مدیر قضایی باید وسط میدان باشد که همکاران ما در این استان این گونه هستند.
وی درخصوص عدم توسعه نیافتگی استان ابراز داشت: این استان با وجود پتانسیل‌های بالای خودش از فقر و عدم توسعه نیافتگی رنج می‌برد و شما مدیران هستید که باید افقی را برای استان تعریف کنید که در کوتاه مدت جزء استان‌های توسعه یافته در سطح کشور باشد و شما مدیران می‌توانید موثر باشید.
رئیس کل دادگستری استان افزود: اولویت‌هایی که همکاران عزیز ما مورد توجه دارند روانسازی کار قضایی می‌باشد. مزه عدالت یعنی عدالت زمانی مزه و شیرینی خواهد داشت که در کوتاه‌ترین زمان ممکن استقرار پیدا کند.

وی در ادامه اظهار داشت: پرونده‌ای که دچار اطاله دادرسی شود و بعد از ۵ - ۶ سال شده به شاکی بگویید بیا به حق خودت رسیدی. این هیچ ارزشی ندارد، سرعت و دقت یکی از مؤلفه‌هایی است که هم ماده ۳ قانون آیین دادرسی کیفری ما و هم سند تحول قضایی ما ایجاب می‌کند. روانسازی کار قضایی با سرعت و دقت به حضور میدانی شخص مدیر در میدان عمل است. عوامل و جهاتی که موجب اطاله می‌شود باید از بین برود و در سریع‌ترین وقت ممکن باید مردم به حق و حقوق خودشان برسند.
دکتر افراسیاب گفت: پس روانسازی کار قضایی، توجه به برنامه‌های سند تحول و راهبردی قوه قضاییه از جمله برنامه‌هایی است که همه ما مدیران قضایی و همکاران عزیز باید توجه داشته باشید.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان توصیه‌هایی به دادستان جدید لنده داشت.
وی ادامه داد: دادستان جدید لنده جناب آقای رستم نژاد حتماً به این موضوع توجه وافر خواهند داشت؛ توجه عمیق به درون سازمان، تکیه بر داده‌های درون سازمانی، اول استقرار عدالت از درون سازمان با نگاه برون نگر و تعاملی با سایر مراجع امنیتی، اجرایی و روانسازی کار قضایی و تکریم ارباب رجوع ضمن اینکه تعامل سازنده غیر منفعلانه باید با مراجع اداری و دولت و سایر مراجع امنیتی و نهاد‌ها از مهمترین اولویت‌های کاری دادستان است.

قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص توسعه استان و نقش دادگستری گفت: مسیر توسعه در این استان باید هموار بشود در هموارسازی مسیر توسعه، دستگاه قضایی نقش اول را دارد. اساساً بدون حضور دستگاه قضایی، رسیدن به اهداف پیشرفت کلان کشور امری نشدنی است و به خاطر همین است. شما اگر تاریخ توسعه و پیشرفت کشور‌های پیشرفته را ورق بزنید شروع کار از دستگاه قضایی است. امکان ندارد کشوری به یک اهداف توسعه‌ای دسترسی پیدا کند بدون اینکه دستگاه قضایی توسعه یافته داشته باشد.
دکتر افراسیاب افزود: مرکز ثقل توسعه یافتگی دستگاه قضایی است در نتیجه هم دولت و قوه مجریه نیازمند دستگاه قضایی است و هم ما مواجه و مکلف هستیم با یک سری برنامه‌های تحولی اسناد مادر بر اساس برنامه‌های دائمی توسعه و سند چشم انداز و قانون برنامه‌های توسعه کشورمان باید از این وضعیت فعلی به یک وضعیت مطلوب برسیم و نقش دستگاه قضایی در اینجا بسیار برجسته است.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه بیان کرد: دستگاه قضایی تکیه‌گاه مردم است مرد پابرهنه‌ای که مراجعه می‌کند و اندوخته ناچیزی که درطول عمرش داشته از دست داده است به دستگاه قضایی پناه می‌برد. دادستان باید تکیه‌گاه همین مردم باشد به خاطر اینکه به دستگاه قضایی پناه آورده‌اند حرکات و سکنات عملکرد دادگستری خصوصاً دادستان باید به گونه‌ای باشد که محل رجوع مردم باشد و وقتی مردم پناه آوردند، پاسخ مثبت بگیرند.
دکتر افراسیاب افزود: در نتیجه هم از نظر موازین شرعی، هم از نظر قوانین لازم است حتماً باید رعایت حریم مردم و تلاش در جهت استقرار عدالت برای مسئولین دادگستری ما امر مهمی باشد. وی توجه به مؤلفه‌های پیشگیری از وقوع جرم را مهم و لازم الاجرا دانست و بیان داشت: در حال حاضر پیشگیری از وقوع جرم جزء اسناد تحولی قوه قضاییه محسوب می‌شود.
وی افزود: قبل از اینکه پیشگیری کیفری صورت بگیرد و پرونده کیفری تشکیل بشود، مدیران قضایی خصوصاً دادستان‌ها، حتماً باید به مؤلفه‌های پیشگیری توجه کنند و با یک سری اقداماتی که می‌شود نرخ جرائم را در استان و در شهرستان کاهش داد.
دکتر افراسیاب توجه جدی به عدالت ترمیمی که محصول عدالت کیفری و کلاسیک است را در شرح وظایف دادستان مهم بیان کرد.

وی افزود: توجه به عدالت ترمیمی و استقرار مؤلفه‌های عدالت ترمیمی، جهان امروز در حال گذر از عدالت کلاسیک و عدالت کیفری است و سعی می‌کنند مؤلفه‌های عدالت ترمیمی را استقرار ببخشند. منظور از عدالت ترمیمی یعنی مشارکت دادن مردم در فرایند دادرسی‌ها، به عبارت دیگر سپردن بخشی از دادرسی‌ها به مردم و نهاد‌های مردمی و نهاد‌های صلح یار، میانجیگر و داوری که امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که به غیر از جرائم مهم‌تر، در سایر جرائم مجازات جواب نمی‌دهد. حتماً باید مردم را در فرایند دادرسی‌ها اعم از دادرسی‌های کیفری و مدنی از طریق تشکیل شورا‌ها صلح یاران داوری‌ها مشارکت داد حتماً دادستان محترم به این امر مهم توجه جدی خواهند داشت و این گونه موارد را دادستان‌های ما باید مورد توجه قرار دهند استقرار پیدا کند و سمت و سوی پرونده‌ها به سمت صلح و سازش هدایت بشود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین به یک موضوع مهم و اساسی شهرستان لنده که صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، اشاره و تصریح کرد: ساماندهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصاً در این شهرستان که مالباختگان زیادی دارد اولین قدم دادستان در جهت حل معضلات ناشی از همین صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد تا این معضل حل شود و مراجعات بیشتری از مردم این شهرستان داریم.
وی گفت: قطعاً بهره گیری و استفاده از تجارب ارزنده ریاست محترم دادگستری شهرستان تعامل و همکاری با امام جمعه، فرماندار و سایر نهاد‌های انتظامی امنیتی کمک گرفته بشود تا این معضل صندوق‌ها حل بشود.

دکتر افراسیاب گفت: از همکار جدید در پست دادستانی تقاضای من این است که که با دادستان محترم مرکز استان هم به موجب قانون آیین دادرسی کیفری هم به لحاظ اینکه دادستان مرکز استان دارای تجارب سازنده‌ای در این حوزه می‌باشد تعامل جدی داشته باشد. چون برخی از معضلاتی که پیش می‌آید می‌توان با تعامل سازنده این مشکلات را حل کرد.
وی درپایان از دادستان جدید خواست کنترل فضای سایبر و فضای مجازی در این شهرستان را که از نظر نرخ کاربری در فضای مجازی نرخ بسیار بالاتری دارد بخشی از آن مفید و مؤثر هستند بخشی دیگر ممکن است جرم زا باشند را مورد رصد توجه ویژه قرار دهند.
در این آیین صادق انصاری پور رئیس دادگستری شهرستان لنده از رئیس کل دادگستری استان که از بدو انتصاب تاکنون چهار مرتبه در شهرستان لنده حضور یافته اند تشکر کرد.

رئیس دادگستری شهرستان لنده گفت: حرکت رو به جلو و جهش در جهت خدمت به مردم در شهرستان محروم لنده، از مهم‌ترین عوامل حضور مسئولان قضایی در این شهرستان است.
انصاری پور در ادامه اظهار کرد: مردمداری و قاطعیت از ویژگی‌های یک دادستان خوب است در درمان درد مردم به دنبال تقصیر و شناخت آن نباشیم، بلکه به عواملی که در رخداد آن‌ها تأثیر گذارند توجه نماییم.
وی درپایان ساماندهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در لنده، کنترل فضای مجازی و سر و سامان دادن به لجام افسار گریخته آن خصوصاً در ایام انتخابات و امنیت آن را مهمترین موضوعات فعلی شهرستان بیان گفت: مردم انتظار دارند دادستان در این موارد ورود نماید.

حجت الاسلام محمودی نسب امام جمعه شهرستان لنده نیز در سخنانی از زحمات دادستان قبلی شهرستان لنده تشکر کرد.
وی گفت: اگر خواهان حل مشکلات مردم هستیم باید از ظرفیت‌های ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌ها استفاده شود که طبیعتاً یکی از این دستگاه‌ها، قوه قضائیه است.
امام جمعه شهرستان لنده، دادستان هر منطقه را عنصر مهم در اجرای عدالت بیان کرد و افزود: آنچه که باید مایه تحرک بیشتر باشد دادستان است که تحقق و اجرای عدالت و پیشگیری از وقوع جرم از این وظایف به شمار می‌رود.
محمودی نسب درپایان با اشاره به اینکه دادستان جدید تعامل خوبی با مردم و مسئولین شهر داشته باشد اظهار داشت: این روز‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری در این شهرستان حال مردم را ناخوش کرده و مردم از دادستان انتظار دارند این مسئله زودتر سرو سامان بگیرد و نیازمند همت مضاعف می‌باشد.
در این آیین دانش فرماندار شهرستان لنده نیز ضمن تشکر از حضور دکتر افراسیاب در این شهرستان گفت: با همکاری ارزنده‌ی دستگاه قضایی در شهرستان انتخابات رفاقتی را با برادری و سالم را به منظور مشارکت گسترده‌ی مردم در شهرستان با همکاری قوه قضاییه برگزار نماییم تا مردم مشارکت بیشتری با جدیت داشته باشند.
وی خطاب به برخی مدیران شهرستانی که در این آین حضور داشتند، گفت: همه وظیفه داریم در راستای رسیدن به تحقق عدالت و رفاه و امنیت و آسایش مردم شهرستان تلاش نماییم.
فرماندار شهرستان لنده خطاب به برخی مدیران شهرستانی که در این آین حضور داشتند، گفت: همه وظیفه داریم در راستای رسیدن به تحقق عدالت و رفاه و امنیت و آسایش مردم شهرستان تلاش نماییم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار