تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد
اردو‌های راویان پیشرفت که در دولت سیزدهم طراحی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شده طرحی است که در سایه آن واقعیت‌های موجود از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های انقلاب در عرصه و صحنه‌های مختلف و در میدان عمل برای اقشار مختلف جامعه تبیین می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴ 17 January 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، واقعیات عملکرد یک دولت، توانایی‌های حاکمیت، اقدامات انجام شده و بسیاری از مواردی که به واقع نکات مثبت در مدیریت یک کشور محسوب می‌شوند، از جمله ملزوماتی است که باید برای اقناع افکار عمومی در خصوص توانایی‌های مدیریت جامعه (کشور) اطلاع رسانی شوند.
اهمیت اطلاع رسانی در کلام رهبری
اطلاع رسانی در بخش‌های دولتی و غیر دولتی از جمله تاکیدات رهبری است که بار‌ها در مناسبت‌ها و سخنرانی‌های متعدد بر آن تاکید داشته اند که به برخی از این موارد اشاره می‌شود.
رهبر انقلاب در دیدار‌های مختلف از جمله با روسای قوای سه گانه، بار‌ها به موضوع اطلاع رسانی از اقدامات و عملکرد‌ها پرداخته اند و تاکید کردند که باید از شیوه‌های جدید و جذاب اطلاع رسانی استفاده شود.
«لیکن به نظر من از خودِ دولت باید بیشتر از همه گله‌مند بود. این کار‌هایی که انجام گرفته، باید به شکل هنرمندانه در خدمت تصحیح ذهنیّت بعضی از افرادی که ذهنیّت درستی ندارند، قرار گیرد و مردم را آگاه کند، روشن بینی بدهد. چون حجم و کیفیّت کار‌ها واقعاً بالاست، برایش فکری بکنید، زیرا به صِرف این که انسان بگوید این مقدار کار‌ها را کرده‌ام یا این مقدار کار در این بخش انجام گرفته، چندان روش کارآمد و کارسازی نیست. واقعاً باید شیوه‌های کارساز را درنظر گرفت.» (۶ شهریور ۱۳۸۲ بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت)
«اعتقادم این است همین تلاشی را که انجام می‌گیرد، با کم کردن اصطحکاک‌های میان بخشی که در داخل دولت وجود دارد و همکاری‌های فراوان و لازم بخش‌های مختلف دولتی، باید مضاعف و در واقع بهینه کرد.» (۴ شهریور ۱۳۸۱ بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت)
«یک مسأله، مسأله اطلاع رسانی است که من بار‌ها گفته ام. البته خوشبختانه حالا می‌بینم گاهی در آستانه سفرها، اطلاع رسانی‌های خوبی انجام می‌گیرد، لیکن در عین حال کم است. گزارش باید واقعاً هنرمندانه باشد، نه به شکل گزارش‌های متعارف و عادی، البته این گزارش امروز مستثنی است» (۲ شهریور ۱۳۸۷ بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت)
«حقیقتاً دشمنان می‌خواهند از فضای فرهنگی کشور علیه انقلاب، نظام و دولت استفاده کنند. باز مجدّداً تأکید می‌کنم هم به مردم اطّلاع رسانی کنید، خبر دهید و پیشرفت‌ها را بگویید، هم اگر واقعاً موانعی وجود دارد، آن‌ها را هم شفّاف با مردم در میان بگذارید.» (۴ شهریور ۱۳۸۱ بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت)
«کار‌هایی که شما کردید، خیلی از آن‌ها به اطّلاع مردم نرسیده است. از اظهاراتی که مردم می‌کنند، از شکایت‌هایی که می‌نویسند و از مراجعاتی که دارند، انسان می‌فهمد خیلی از آن‌ها از بسیاری کار‌ها در صحنه فعّالیت عظیم و همه جانبه‌ای که این کارخانه بزرگ، که اسمش دولت است، انجام می‌دهد، واقعاً مطّلع نیستند. حتّی بعضی از افراد صاحب نظر، نخبه و کسانی که نظراتشان مورد اعتنا و اعتماد است، اظهاراتی می‌کنند که نشان می‌دهد از خیلی کار‌ها خبر ندارند، این نقصِ تبلیغات شماست». (۴ شهریور ۱۳۸۱ بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت)
و ...

اردو‌های راویان پیشرفت
اردو‌های راویان پیشرفت که در دولت سیزدهم طراحی و با همکاری دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شده طرحی است که در سایه آن واقعیت‌های موجود از دستاورد‌ها و پیشرفت‌های انقلاب در عرصه و صحنه‌های مختلف و در میدان عمل برای اقشار مختلف جامعه تبیین می‌شود.
در این کاروان‌ها دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت ملموس برای شهروندان (دانشجویان، دانش آموزان، نخبگان، بازنشستگان و با حضور مستمر خبرنگاران در این اردو‌ها به همت تشکل‌هایی مانند بسیج رسانه و برخی دستگاه‌های اجرایی مانند بنیاد نخبگان، استانداری، دانشگاه‌ها و دیگر مسوولان مرتبط اجرا می‌شود که شرکت کنندگان می‌توانند براساس مشاهدات عینی خود قضاوت کنند.
دومین اردوی راویان پیشرفت روز گذشته با شرکت جمعی از خبرنگاران، نخبگان، دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، در این آیین شرکت کنندگان از سد چمشیر، کارخانه‌های پتروشیمی، روغن کشی و کشتارگاه مرغ شهرستان گچساران آشنا شدند.
نخستین اردو‌های راهیان پیشرفت نیز پاییز امسال با حضور شماری از نخبگان، دانشجویان برگزار شد که در این آیین نیز شرکت کنندگان از کارخانه قند یاسوج و چند واحد تولدی دیگر بازدید کردند.

واقعیاتی که کمتر دیده می‌شوند

سد و نیروگاه چم شیر طرح مهم اقتصادی
اولین بازدید از سد و نیروگاه چمشیر به عنوان یکی از شاخص‌ترین زیرساخت‌های ایجاد شده برای تامین آب کشاورزی در دولت سیزدهم معرفی و بازدید شد.
سد و نیروگاه چمشیر یکی از طرح‌های مهم اقتصادی است که تابستان امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح شد، این سد با رهاسازی هشت برابری آب نسبت به دبی ورودی توانست مشکل کشاورزان پایین دست را با توجه به کاهش نزولات آسمانی و به منظور جبران کسری آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه امسال، تا حدودی برطرف کند.
علاوه بر بازدید میدانی از سد و نمایش ساختار عظیم و تکنولوژی به کار رفته در احداث ان، دانشجویان از نزدیک برخی ویژگی‌های آن را از زبان کارشناسان آن شنیدند.
در این خصوص اعلام شد که ظرفیت ذخیره سازی سد بیش از ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب و هم اکنون میزان آب ذخیره شده در مخزن سد ۳۵۰ میلیون متر مکعب، ورودی سد ۶ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۱۰ متر مکعب بر ثانیه است.
در خصوص کیفیت آب مخزن اعلام شد که آب ورودی به این سد فعلا ۳ هزار‌ای سی است که با ورود به سد و تعدیل به عدد ۲ هزار ۴۰۰ می‌رسد که علاوه بر کیفیت بسیار مناسب برای کشاورزی قابلیت استفاده به عنوان آب شرب را هم دارد. همچنین بررعکس آنچه برخی مخالفان احداث سد عنوان می‌کردند این آب پس از سد دچار شوری نمی‌شود یعنی نمک در مخزن در آب حل نمی‌شود، اما در خصوص گچ با توجه به ساختار زمین شناسی منطقه مقدار کمی گچ حل می‌شود که به دلیل پایین بودن میزان آن در واقع به حساب نمی‌آید.
همچنین از طرف کارشناسان این سد برای بازدیدکنندگان تشریح شد که نزدیک به ۶ هزار دیتا از ۲۳ نقطه مخزن سد دوشنبه هر هفته برداشت و برای مرکز سنجش کیفیت در تهران ارسال می‌شود که نتایج این آزمایش‌ها تا فعلا نشان می‌دهد که کیفیت آب سد چم شیر از کیفیت آب سد کوثر هم بهتر است.
یکی از کارشناسان سد گفت: از اهداف اصلی تعریف شده سد، کنترل و ذخیره سازی سیلاب‌ها و تحویل آن به صورت کنترل شده به منابع تعریف شده از جمله کشاورزان پایین دست است که بازخورد‌ها نشان می‌دهد نظر کشاورزان مثبت بوده است.

واقعیاتی که کمتر دیده می‌شوند

کارخانه روغن با همه فرایند‌های مکمل
یکی دیگر از طرح‌های مهم مورد بازدید، کارخانه روغن الوا در گچساران بود که در تشریح مشخصات آن گفته شد همه فرایند‌ها پس از دریافت مواد اولیه از بوجاری تا تولید روغن خام و تصفیه در همین کارخانه صورت می‌گیرد.
این کارخانه در ۲ بخش روغنی کشی و تصفیه روغن فعالیت دارد که در بخش روغن کشی ظرفیت تولید روزانه ۴۰۰ تن و در بخش تصفیه روغن ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ تن است و سالانه ظرفیت ۱۲۰ هزار تن انواع روغن مایع سرخ کردنی و پخت پز در این واحد را دارد.

واقعیاتی که کمتر دیده می‌شوند

پتروشیمی گچساران ابرپروژه‌ای ایرانی
پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور روز دوشنبه (۲۶ تیرماه) با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید مجتمعی که ۸۳ درصد از نیازمندی‌های آن از داخل تأمین شده و ۲۶۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی داشته است.
این کارخانه با برآورد هزینه تمام‌شده حدود ۱.۳ میلیارد یورو نقش مهمی به‌عنوان حلقه کلیدی و میانی زنجیره ارزش تبدیل گاز‌های همراه نفت به محصولات با ارزش ایفا می‌کند، به‌طوری که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن گاز اتان را از شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با خط لوله ۹۰ کیلومتری دریافت و یک میلیون تن اتیلن و ۸۴ هزار تن C ۳+ (برش پروپان و سنگین‌تر) تولید می‌کند که افزون بر درآمدزایی و خلق ثروت، خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب، همچنین مجتمع‌های پتروشیمی ممسنی، دهدشت، بروجن، کازرون و پلیمر گچساران نیز تأمین می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار