شاید بتوان گفت نبود نشاط اجتماعی مفرح و سکوت و رکود سیمای سمعی بصری شهر را یکی از علل و عواملی دانست که در روحیه افراد تاثیرات منفی داشته و موجبات رکود و یاس و ناامیدی را فراهم آورده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶ 15 January 2024

تابناک ایلام ، بهروز مردانی :: شهرستان آبدانان امروز با مشکلات عدیده ای مواجه است که مهمترین آن افسردگی مفرط در سطح شهر و خودکشی های مداومی است که حسابی کام مردم را تلخ و سیمای شهر مغموم کرده است.

شاید بتوان گفت نبود نشاط اجتماعی مفرح و سکوت و رکود سیمای سمعی بصری شهر را یکی از علل و عواملی دانست که در روحیه افراد تاثیرات منفی داشته و موجبات رکود و یاس و ناامیدی را فراهم آورده است.

امروزه کارکردهای روانی و اجتماعی سیما یا منظر شهری در جوامع مدرن بر هیچکس پوشیده نیست و از آنجا که از شهر به عنوان ظرفی که عملکردهای اجتماعی افراد جامعه در آن شکل می گیرد می توان با ایجاد سازو کارهای مناسب موجبات ارتقای روحیه اجتماعی مردم را فراهم آورد .

استفاده از ظرافتهای هنری و به طور خاص موسیقی در ساختار فیزیکی خیابانها و بازار باعث میشود تا علاوه بر شادابی محیط شهری، جلوههای سمعی بصری نیز در شهر توسعه یابند؛ و پرواضح است هر چه سیمای شهر از هارمونی و زیبایی بیشتری برخوردار باشد، نشاط سمعی بصری و روانی در شهر دوچندان خواهد شد.

موسیقی از بهترین راه حلها جهت کاهش استرس برای داشتن زندگی آرام و لذت بخش بوده و به عنوان موثرترین هنر میتواند به حل عواملی که در انحرافات اجتماعی که ریشه در اختلالات رفتاری، روانی و جسمی دارد کمک کند و با پرورش و تقویت حس زیبایی شناسانه، وجدان اخلاقی و اعتماد به نفس درافراد از میزان نا آرامی ها، ناسازگاری ها، عقده ها و هیجانات فردکاسته و از لحاظ روانی، افراد سالم تری را به جامعه تحویل می دهد.

همانطور که در محیط داخلی زندگی انسان (خانه یا خودرو و..) از موسیقی به عنوان ابزاری برای تسکین روح استفاده می کند محیط بیرونی(ساختارشهر) نیز موسیقی و سایر آلات گوش نواز نیز می تواند تاثیرات روحی روانی فراوانی بر ذهن و روح افراد جامعه داشته باشند .

شاید از دید مدیران شهری نبود امکانات و تجهیزات، کمبود بودجه و نیز عدم وحدت رویه این امر میسر نشده و تقریبا از اراده مدیران خارج می باشد ولیکن می توان از ظرفیتهای اصناف و بازاریان در جهت جبران این نقیصه بهره جست و با استفاده از دستگاههای سمعی بصری مثل تلویزیون، رادیو و وسایل پخش موسیقی نقش بسزایی در سیمای سمعی بصری شهر ایفا و شادابی عمومی را ممکن ساخت.

این ایده مستلزم نکاه مثبت نهادهای امنیتی و ..است چه بسا دیده شده که در مناسبتها و ایام شاد کسبه با پخش موسیقی محلی مناسب با فرهنگ منطقه باعث نشاط بازار و شهروندان شده ولیکن با برخورد نهادهای امنیتی مواجه شده اند که امید است در این راستا همکاری بهتری داشته باشند ./م 

بیشتر بخوانید :

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار