مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: همکاری پر رنگ شهرداری‌ها و شرکت بازآفرینی شهری ایران منجر به تسریع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده می‌شود و هم‌اینک آمار نوسازی در شهر تهران نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ 14 January 2024

به گزارش «تابناک تهران» از وزارت راه و شهرسازی، «محمد آیینی» در گفت‌وگویی با بیان اینکه متولی اصلی نوسازی شهری شهرداری‌ها هستند، عنوان‌کرد: در دولت سیزدهم و با توجه به نگاه مثبت وزیر راه و شهرسازی که شهرداری‌ها را شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی می‌داند، شتاب‌دهی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در اولویت قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه همکاری پر رنگ شهرداری‌ها و وزارت راه و شهرسازی منجر به تسریع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده می‌شود، گفت: شهرهایی که اکنون از رتبه بالایی در نوسازی بافت‌های فرسوده برخوردارند، شهرهایی هستند که شهرداری‌های آن‌ها در زمینه نوسازی مسکن بسیار فعال است از جمله شهرداری تهران که آمار نوسازی آن نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

وی ادامه‌داد: به‌منظور افزایش همکاری با شهرداری‌ها، متن تفاهمنامه‌ای را برای اداره‌های کل راه و شهرسازی ارسال کرده و از آن‌ها خواسته‌ایم این تفاهمنامه را با شهرداری‌های استان خود امضا کنند، این امر علاوه بر این که سرآغاز همکاری جدی‌تر با شهرداری‌ها خواهد بود، منجر به شتاب‌بخشی نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نیز می‌شود.

موافقت ۱۶۰ شهرداری برای ارائه مشوق‌های شهرسازانه

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه تاکنون این تفاهم‌نامه با ۱۶۰ شهرداری امضا شده و کار به خوبی پیش می‌رود، بیان‌داشت: در این تفاهمنامه وظایفی برای شهرداری‌ها و وظایفی برای وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است. از جمله از شهرداری‌ها خواسته شده تا سهم خود از ساخت سالیانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد را با اعطای مشوق‌های شهرسازانه، مالی، اداری و بسته تشویقی ۱۹ بندی به متقاضیان انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شهرداری‌ها می‌توانند در این مسیر برای اطلاع‌رسانی و تشویق شهروندان به نوسازی واحدهای فرسوده، از توان و ظرفیت گروه‌های جهادی متخصص، بسیج محلات، دفاتر تسهیل‌گری و غیره استفاده کنند. همچنین مردم باید بدانند در صورت انجام نشدن کارها باید به چه نهاد و سازمانی مراجعه کنند.

ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی صدور مجوزها در بافت‌های فرسوده شهرها

وی کاهش زمان صدور پروانه، ارائه تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی در صدور مجوزها، همکاری در تدوین برنامه توسعه محلات، ثبت اطلاعات صدور پروانه‌های ساخت و پیشرفت فیزیکی این پروانه‌ها در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری را از مواردی برشمرد که در این تفاهمنامه برعهده شهرداری‌ها گذاشته شده است.

حمایت‌ مالی از به‌سازی معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی

آیینی تصریح‌کرد: در مقابل از اداره‌های کل راه و شهرسازی خواسته‌ایم تا به آموزش شهرداری‌ها بپردازند، حلقه‌های میانی را راه‌اندازی و مصوبه‌های کمیسیون ماده پنج در بافت‌های فرسوده را خارج از نوبت پیگیری کنند. همچنین شرکت بازآفرینی شهری ایران، حمایت‌های مالی در به‌سازی معابر خاکی محلات هدف و نیز تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهرداری‌ها در بافت‌های فرسوده را در اولویت قرار داده است.

۴۱ هزار واحد بافت فرسوده پایتخت در حال نوسازی است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که اکنون در محلات هدف بازآفرینی شهری ساخت و ساز و نوسازی مسکن در حال انجام است، اظهار داشت: تاکید ما بر مردمی‌سازی است و در ۲ سال گذشته در تهران نوسازی بیش از ۴۱ هزار واحد در بافت‌های فرسوده آغاز شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار