معاون آموزشی انجمن داروسازان ایران و رئیس انجمن داروسازان استان ایلام:
معاون آموزشی انجمن داروسازان ایران و رئیس انجمن داروسازان استان ایلام گفت: توزیع دارو در فضای مجازی خلاف قوانین و مقررات، خلاف مصالح درمانی بیماران و مغایر اصول علمی حاکم بر حوزه دارو است و خطر افشای اطلاعات خصوصی بیماران از این طریق وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰ 13 January 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ دکتر محمدامین حیدری اظهار کرد: بدون تردید ما در حوزه دارو به هیچ عنوان دنبال القا مصرف دارو نیستیم، اما در کشور حدود ۲۵ درصد دلایل بستری در بیمارستان‌ها ناشی از عوارض استفاده ناصحیح، خودسرانه از انواع دارو است.

وی با اشاره به اقدام غیر قانونی و خطرناک فروش دارو در بستر شبکه‌های مجازی و پلتفرم‌های تجاری غیر حضوری، تبلیغات ماهواره‌ای و ترویج مصرف غیر اصولی دارو اضافه کرد: شوربختانه دستگاه‌های مسئول در حوزه اقتصاد، تنها با دید اقتصادی به مسائل بخش سلامت نگاه می‌کنند و از سایر امور مهم مانند حفظ سلامت بیماران، ضرورت رعایت اخلاق حرفه‌ای و توجه به تخصص و دانش فعالان این حوزه غافل شده‌اند.

معاون آموزشی انجمن داروسازان ایران در خصوص خطرات ناشی از فروش دارو در بستر فضای مجازی گفت: علاوه بر احتمال شکل‌گیری شبکه‌های قاچاق دارو به خارج از کشور، عرضه داروهای تقلبی، تاریخ گذشته و فاقد اعتبار، خطر افشای اطلاعات خصوصی بیماران که عموما هیچ بیماری مایل به عمومی شدن نوع بیماری خود نمی‌باشد، وجود دارد.

حیدری تصریح کرد: هک پلتفرم اسنپ فود تجربه‌ای شد که این اتفاق ممکن است برای شبکه‌های توزیع دارو به صورت غیر حضوری و مجازی هم تکرار شود.

وی ادامه داد: حفظ اسرار بیماران به عنوان بخشی مهمی از قسم‌نامه داروسازان و خط قرمز آنان، با توجه به اقدامات شکل گرفته برای فروش دارو در فضای مجازی به راحتی در حال نقض شدن است.

حیدری تاکید کرد: طبق بند ب ماده ۶ قانون تجارت الکترونیک، فروش و عرضه هر نوع دارو به مصرف کننده از طریق فضای مجازی و شبکه های غیر حضوری ممنوع است.

معاون آموزشی انجمن داروسازان ایران خاطر نشان کرد: انجمن داروسازان ایران از تمامی ظرفیت های قانونی برای حفظ سلامت بیماران، حمایت از تولید کنندگان دارو، برخورد بر عوامل غیر مسئول و دخالت های بیجا وغیر علمی سایر وزارت خانه ها استفاده خواهد کرد و در این راستا اقدامات اساسی را آغاز کرده است./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار