این پروژه برای کلیت کشور تاثیر بزرگی دارد، اما با کمی بررسی می‌بینیم که لقمه‌ای آماده برای کهگیلویه و بویراحمد در راستای حل یکی از مهمترین مشکلات زیرساختی این استان خواهد بود!
کد خبر: ۱۱۴۳۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 18 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، اخیرا و در سفر رئیس جمهور به استان فارس یک پروژه بسیار مهم و حیاتی به بهره برداری رسید که موجب تحولی بزرگ در تردد جاده‌ای استان فارس و جنوب کشور شده است. البته این پروژه برای کلیت کشور تاثیر بزرگی دارد، اما با کمی بررسی می‌بینیم که لقمه‌ای آماده برای کهگیلویه و بویراحمد در راستای حل یکی از مهمترین مشکلات زیرساختی این استان خواهد بود!
در سفر رئیس جمهور به استان فارس آزادراه اصفهان – شیراز در حالی افتتاح شده است که این آزاد راه در نزدیکی مرز استان کهگیلویه و بویراحمد عبور می‌کند، اما متاسفانه به دلیل خواب مسئولین تاکنون هیچگونه برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت بسیار با ارزش و در واقع لقمه آماده و حل یکی از مهمترین مشکلات استان در حوزه تردد جاده‌ای صورت نگرفته است!
فاصله این بزرگراه از مسیر جاده اقلید – یاسوج، تنها ۴۵ کیلومتر است که بخشی از این مسیر در حوزه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد است، اما تاکنون هیچ تلاشی برای بهره برداری از این مسیر نشده است! نکته جالب جایی است که این بزرگراه یک شبه کار نشده بلکه طی سالیان زیادی د حال کار بوده و مسئولین استان می‌توانستند تکهیدات لازم برای اتصال این پروژه به مرکز استان را از همان سال‌های گذشته ببینند که متاسفانه ندیده اند.
اهمیت این پروژه جایی است که برای رسیدن به استان‌های مرکزی و اتصال به کریدر شمال جنوب باید مسافت کوهستانی، پر پیچ و خم و گردنه‌های خطرناک را در ترافیک شدید و خطر مواجه شدن با حوادث رانندگی پشت سر گذاشت.

نه بزرگ مسئولین کهگیلویه و بویراحمد به لقمه آماده!

وعده سال ۹۷ به کجا رسید؟
در حالی تاکنون هیچ اقدام اجرایی در خصوص استفاده از این ظرفیت نشده است که در تیرماه سال ۱۳۹۷ و سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به استان وی گفته بود که مطالعات اتصال کهگیلویه و بویراحمد و یاسوج مرکز این استان به آزادراه اصفهان - شیراز به اتمام رسیده و این استان نیز به شبکه آزادراهی کشور متصل خواهد شد.
وی میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای طرح اتصال یاسوج به آزادراه اصفهان- شیراز را نیز افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: عزم وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقویت جاده‌های ارتباطی و اتصال این استان به شبکه ریلی و آزادراهی استوار است.
اما با بررسی‌های میدانی مشخص است که در خصوص این وعده هیچگونه کار عملیاتی انجام نشده است. البته انتظار از این دولت و مسئولین اجرایی آن در کهگیلویه و بویراحمد این است که بی خیالی مسئولین گذشته و نمایندگان مجلس را نداشته باشد و از کنار این پروژه حیاتی سرسری عبور نکند و کار را آینده موکول نکند.
اتصال یاسوج به آزاده راه شیراز -اصفهان را با جدیت دنبال می‌کنیم
این مطالبه گا‌ها از طرف رسانه‌ها هم مطرح شده است، اما تاکنون چندان به آن توجه نشده است، ولی استاندار کهگیلویه و بویراحمد حالا وعده جدیدی داده است و با اشاره به اینکه مردم این استان خواهان اتصال به آزاده راه شیراز به اصفهان هستند، گفت: بخشی از تردد اصفهان به تهران از طریق مسیر کاکان به اقلید بوده که به دلیل کوهستانی، شیب زیاد و پیچ‌های خطرناک هر ساله متحمل تصادقات و تلفات زیادی در این مسیر می‌شود.
سید علی احمدزاده با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان فارس و افتتاح پروژه آزاد راه اصفهان - شیراز، اظهار کرد: این آزاد راه برای منطقه جنوب کشور تاثیرگذار بوده و تردد مسیر کشور را به استان بوشهر تسریع داده است و ما هم انتظار داریم کهگیلویه وبویراحمد به این آزاد راه متصل شود.
وی افزود: شهر یاسوج تا آزاد راه ۴۵ کیلومتر فاصله دارد و بخشی از تردد اصفهان به تهران از طریق مسیر کاکان به اقلید بوده که به دلیل کوهستانی، شیب زیاد و پیچ‌های خطرناک هر ساله متحمل تصادقات و تلفات زیادی در این مسیر می‌شود.
احمدزاده تاکید کرد: درخواست ما از رئیس جمهور، معاون اجرایی رئیس جمهور و وزیر راه شهرسازی این است که یاسوج به این آزادراه متصل شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ما هم جز مطالبه گران واقعی این آزادراه هستیم، گفت: این مسئله را قطعا در جلسه هیات دولت با استانداران مطرح خواهم کرد.
وی ابراز کرد: با این اقدام سه مرکز استان فارس، بوشهر و کهگیلویه وبویراحمد از این آزادراه بهره مند می‌شوند و با اتصال به این آزادراه بخش زیادی از خطرات جاده‌ای در این استان کم می‌شود ضمن اینکه کهگیلویه وبویراحمد هیچ گونه آزادراهی در آن احداث نشده است.
احمدزاده از مزیت‌های اتصال به این آزادراه را کوتاه شدن مسیر، کاهش تصادفات و ترافیک، متصل شدن به شبکه آزادراهی کشور و ارتباط بیشتر با استان‌های همجوار عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار