عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: خانواده‌ها باید درک کنند که تک‌فرزندی می‌تواند آسیب‌های جدی به فرزند و خود پدر و مادر داشته باشد و به لحاظ رشد شخصیتی، روانی، جسمانی و مسائل دیگری که وجود دارد، روی فرزند تأثیرگذار است.
کد خبر: ۱۱۴۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۴ 16 December 2023

به گزارش تابناک کرمان، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به راهکار و استراتژی کاهش تک‌فرزندی در سطح جامعه پرداخت و اظهار کرد: دولت توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد و بسیاری از برنامه‌ها در مجلس تصویب و ابلاغ شده و خیلی برنامه‌ها در حال طراحی و پشتیبانی است و این موضوع حاکی از آن است که دولت این موضوع را چالش اساسی دیده و در صدد است با وضع قوانین خوبی که نیازسنجی شده و نظر متخصصان گرفته شده آن را برطرف کند.

نصیرزاده با اشاره به اینکه بخش دیگری از این موضوع به خانواده‌ها برمی‌گردد، ادامه داد: خانواده‌ها باید درک کنند که تک‌فرزندی می‌تواند آسیب‌های جدی به فرزند و خود پدرو مادر داشته باشد و به لحاظ رشد شخصیتی، روانی، جسمانی و مسائل دیگری که وجود دارد، روی فرزند تأثیرگذار است.

نصیرزاده اضافه کرد: خیلی از خانواده‌ها شرایطی درک کردند که تک‌فرزندی موجب می‌شود بهتر به مسافرت، کار و شغل‌شان برسند و این‌ها همه جزو مسائل ادراکی است که شاید صحت علمی نداشته باشد که ممکن است خانواده در چند سال بعد حتما پشیمان شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه اقدامات خوبی از طرف دولت باید انجام شود، خانواده‌ها باید داشتن چند فرزند را نیاز تلقی کنند و از آسیب‌هایی که ممکن است در آینده متوجه آنان باشد، جلوگیری کنند، خانواده از خواسته‌های خود کم کند و همچنین بزرگتر‌ها شرایط را با حذف تجملات و سخت‌گیری‌ها برای ازدواج جوانان آسان کنند چراکه اگر ازدواج تسهیل شود، فرزندآوری هم خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: مداخلات اساسی در زمینه طلاق با ریش‌سفیدی و بزرگی کردن نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد و نیز حمایت‌هایی که والدین از فرزندان شاغل دارند، می‌تواند انگیزه را ایجاد کند که به فرزندآوری روی بیاورند.

وی در ادامه فرهنگ‌سازی را امری مهم دانست و گفت: این نگاه که یک فرزند کافی‌ست، نگاه غلطی است و در آینده دستخوش پیامد‌های منفی و بدی خواهد شد.

نصیرزاده با تأکید بر اینکه کاهش سن ازدواج یکی از موضوعات مهمی‌ست که باید در جامعه رقم بخورد، افزود: خانواده‌ها اگر درک کنند که تک‌فرزندی در آینده سالمندی خودشان تأثیر منفی دارد، این نگرانی‌ها را درک کرده و نسبت به داشتن دو یا چند فرزند تمایل پیدا می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود داشتن فقط یک فرزند و محروم کردن او از داشتن خواهر و برادر را خودخواهی خانواده تلقی کرد و متذکر شد: بهترین کار کم‌کردن خواسته‌ها و دیدن نیاز‌های واقعی و تلاش بر داشتن بچه‌های سالم است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار