دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه گفت: عشایر در نوک پیکان با کمترین توقع بیشترین تولید را دارند و سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند و همه مسؤولان باید با تمام توان برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش تولیدکننده و کم‌توقع تلاش کنند.
کد خبر: ۱۱۴۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵ 30 November 2023

به گزارش تابناک اردبیل، سید ضیاءالدین حزنی در دومین همایش تجلیل از شبانان و گله‌داران استان اردبیل که در جعفرآباد مغان برگزار شد، اظهار کرد: امروز عشایر در نوک پیکان با کمترین توقع بیشترین تولید را دارند و سربازان واقعی اقتصاد مقاومتی هستند و همه مسئولان باید با تمام توان برای رفع مشکلات این قشر زحمتکش تولیدکننده و کم‌توقع تلاش کنند.

وی افزود: هدف از برگزاری چنین مراسمی علاوه بر تکریم و تجلیل، ایجاد امید در جامعه عشایر و آشنایی مسئولان با مشکلات عشایر در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، بانک‌ها و بخش قضایی است.

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه تحرک، شکوفایی و ایجاد نشاط در مناطق عشایری کشور، گسترش فرهنگ محرومیت‌زدایی، محروم‌نوازی، محروم دوستی، نمایش کارآمدی نظام جمهوری اسلامی در مناطق عشایری، اشتغال‌زایی و تشویق مسئولان جهت توجه به عشایر را از برنامه‌های اولویت‌دار قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه ذکر کرد.

 

سردار حزنی با اشاره به برگزاری چندین جلسه در استان برای بررسی و حل مشکلات عشایر، بیان کرد: امیدواریم با کمک دستگاه های اجرایی و مسئولان استان مسائل و مشکلات عشایر منطقه حل شود.

بیش از ۲۰۰ هزار عشایر مسلح کشور سازماندهی شدند

وی گفت: تاکنون ۲۰۰ هزار نفر از عشایر مسلح کشور سازماندهی شده‌اند و خدمت به این قشر که در ایجاد امنیت پایدار نقش مهمی دارند، افتخار است.

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به پراکندگی عشایر در ۲۹ استان کشور، افزود: استان‌های فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و خوزستان بیشترین و قزوین و قم کمترین جمعیت عشایری را در کشور دارند.

 

وی با اشاره به نقش عشایر در ایجاد امنیت غدایی کشور، بیان کرد: ۳۰ درصد دام سبک، ۴ درصد دام سنگین، ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی مورد نیاز کشور را عشایر تولید می‌کنند که این امر بیانگر نقش این قشر در اقتصاد کشور است.

حزنی اظهار کرد: عشایر همچنین در ۷۹ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۰ هزار هکتار باغ، سالیانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کنند.

دبیر قرارگاه مرکزی جهاد سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه با اشاره به کاهش دام عشایر، اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش مهمی از گوشت، مواد پروتئینی و لبنیات مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می‌شود کاهش دام که در واقع سرمایه اصلی عشایر است، زنگ خطر بوده و در صورت تداوم این روند به بیگانگان وابسته خواهیم شد.

حزنی بر لزوم ایجاد اشتغال برای عشایر در راستای جلوگیری از مهاجرت آنان به حاشیه شهرها اشاره و تاکید کرد: متاسفانه در ۱۰ سال اخیر با مهاجرت عشایر به مناطق شهری و روی آوردن آنها به مشاغل کاذب، جمعیت این قشر تولید کننده در کشور کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تمامی مسؤولان و دلسوزان کشور باید با تامین زیرساخت‌های لازم و حمایت از این قشر زحمتکش، سختکوش و اهل کار و تولید مشکل آب شرب، راه، برق، آموزش، مخابرات، بیمه و بهداشت عشایر را برطرف کنند.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار