لیست ناامیدکننده سریال‌های در حال تولید صداوسیما
با مشاهده این آثار می‌توان پی برد، تنها اثر جدی در حال فیلمبرداری، سریال «سلمان» اثر داود میرباقری است و «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی و «بدل» به کارگردانی علی مسعودی نیز دو کمدی مورد انتظار برای موفقیت هستند؛ اما با توجه به فضای کاری دیگران در این لیست و به خصوص تجربیات اخیرشان، بعید است دیگر آثار بتوانند موفقیتی داشته باشند. این لیست برای داوری قطعی کافی نیست.
کد خبر: ۱۱۳۷۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲ 10 November 2023

به گزارش تابناک قم، سیما فیلم مهم‌ترین مرکز تولیدات فیلم و سریال تلویزیون به ویژه تولیدات الف ویژه در چند دهه اخیر سازمان صداوسیما بوده است. این مرکز، اما در سال‌های اخیر با حواشی متعددی روبه رو شد که در مقطعی به واسطه تولید فیلم «یک خانواده محترم» تا مرز انحلال پیش رفت، ولی سرانجام حفظ گشت و اکنون در چارچوب تغییر ساختاری صداوسیما، جایگاهش نیز تقویت شده است. از نوزده تیر ۱۴۰۲، رسماً اعلام شد، گروه‌های فیلم و سریال‌های شبکه‌های تلویزیون ایران -که جداگانه به تولید عرصه می‌پرداختند- از ساختار این شبکه‌ها حذف شدند و تولید فیلم و سریال برای کلیه شبکه‌های ملی به شکل متمرکز در مرکز سیما فیلم سازمان صداوسیما -که مدیریتش به مهدی نقویان مستندساز سپرده شده بود- واگذار شده است.

حالا نقویان پس از گذشت چهار ماه درباره آثار در حال تولید صدا و سیما گزارش داده و با اشاره به اینکه ۶۰ سریال در مراحل مختلف برای تولید است، تاکید کرده که از میان این آثار، ۱۸ مجموعه در مرحله فیلمبرداری هستند که نام آن‌ها به این ترتیب اعلام شده است.

 
- «سلمان»‌ به کارگردانی داوود میرباقری درمورد زندگی سلمان فارسی

- فصل دوم «رحیل» به کارگردانی مسعود آب‌پرور درباره یک روایت عاشقانه در تاریخ معاصر
- «غریبه» به کارگردانی سروش محمدزاده در مورد یک نخبه داروساز
- «فراری» به کارگردانی امیر داسارگر اقتباسی آزاد از زندگی شهید صدرزاده
- «رخنه» به کارگردانی علی غفاری درباره اقتدار موشکی ایران
- «مهیار عیار» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی در مورد یک راهزن توبه‌کار در زمان صفویه
- «بیست کویید» به کارگردانی هادی حاجتمند با نگاه طنز به موضوع کرونایی
- «مسیر اصلی» به کارگردانی محمدرضا خردمندان درباره پروفسور بهاروند دانشمند حوزه سلول‌های بنیادی
- «رستگاری» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با موضوع مرگ‌آگاهی
- «هشت پا» به کارگردانی احمد معظمی درباره پلیس و فراجا
- «مادرسوجان» به کارگردانی حسین تبریزی با موضوع اقوام ایرانی
- «طوبی» به کارگردانی سعید سلطانی درباره پیاده‌روی اربعین
- «ترور» به کارگردانی خیرا... تقیانی‌پور درباره ترور ناموفق حاج قاسم در کرمان
- «بدل» به کارگردانی علی مسعودی با نگاهی طنز به تحول انسان
- «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی
- «تانک خورها» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی با موضوع شکل‌گیری گردان زرهی ۷۷ خراسان
- «ناریا» به کارگردانی جواد افشار با موضوع نخبگان ایرانی
- «رویان» به کارگردانی داوود بیدل با موضوع پیشرفت‌های پزشکی

با مشاهده این آثار می‌توان پی برد، تنها اثر جدی در حال فیلمبرداری، سریال «سلمان» اثر داود میرباقری است و «نون خ ۵» به کارگردانی سعید آقاخانی و «بدل» به کارگردانی علی مسعودی نیز دو کمدی مورد انتظار برای موفقیت هستند؛ اما با توجه به فضای کاری دیگران در این لیست و به خصوص تجربیات اخیرشان، بعید است دیگر آثار بتوانند موفقیتی داشته باشند. این لیست برای داوری قطعی کافی نیست و ای کاش لیست آثار در حال پیش تولید و حتی آثاری که قراردادشان امضا شده نیز اعلام می‌شد تا بتوان پی برد در این مدت شاهد تغییر جهت گیری و بهبود اوضاع بوده‌ایم یا نه؟

با این حال، اگر آنچه در این ماه‌ها مورد توافق برای تولید قرار گرفته و محصولات در مسیر پیش تولید نیز ترکیب مشابهی داشته باشند، شرایط چندان مطلوبی پیش روی نیست و انتظار می‌رود در لیست‌های بعدی، شاهد تغییر اوضاع باشیم و دست‌کم شماری از چهره‌های صاحب نام که در دوران پیشین توانسته بودند محصولات باکیفیت بسازند و حالا یا در شبکه نمایش خانگی فعال هستند و یا سراغ سینما رفته‌اند، در این لیست قرار بگیرند و دست کم بخشی از بودجه چند هزار میلیاردی صداوسیما صرف تولیداتی شود که «خیابان خلوت کن» باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار