برداشت پسته زودرس از نوع رقم "رضایی" در رفسنجان آغازشد.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ 06 August 2023

به گزارش تابناک کرمان و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، فرماندار رفسنجان گفت: ۸۰ هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد که رقم‌های احمدآقایی، اکبری، رضایی، فندقی و کله قوچی در آن‌ها کشت و برداشت می‌شود.

برداشت پسته زودرس در رفسنجان

آقای رضایی از برداشت پسته از نوع رقم رضایی زودرس و بادامی زودرس در این شهرستان خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان زیر کشت پسته رقم رضایی است.
وی افزود: نوع رقم رضایی در سال ۵۴ توسط مرحوم علیجان رضایی در باغ‌های ابراهیم آباد رفسنجان شناسایی و از سال ۱۳۷۰ کشت و توسعه آن در شهرستان شکل گرفت و از آن پس این نوع رقم پسته در سایر استان‌های پسته خیز کشور هم در حال تکثیر و توسعه است.

رضایی عنوان کرد: رقم پسته رضایی از سال ۶۵ به کلکسیون ارقام؛ در موسسه تحقیقات پسته کشور منتقل شد و تا کنون در کشور نیز حدود ۱۰۰ هکتار از این نوع رقم پیوندزنی شده و محصول برداشت می‌شود.

فرماندار رفسنجان تصریح کرد: این نوع رقم پسته از دیگر ارقام زودرس‌تر است و اواخر تیرماه قابل برداشت و به عنوان تازه خوری محسوب می‌شود و در بازار این نوع پسته‌تر در این دوماه (تیر و مرداد) وجود دارد و درصد پروتئین آن نسبت به سایر ارقام بیشتر و درصد چربی کمتری نیز نسبت به دیگر ارقام دارد؛ دیگر ارقام پسته دیرتر می‌رسند و از ۱۵ شهریور ماه برداشت آن‌ها آغاز می‌شود.

رضایی ادامه داد: این نوع رقم پسته از زمان گلدهی تا رسیدن ۲ تا ۳ نوبت آبیاری می‌شود و آب کمتری نیاز دارد و با توجه به کمبود منابع آبی و تغییرات اقلیمی، جای توسعه بیشتری دارد و می‌تواند قابلیت تکثیر خیلی خوبی را داشته باشد؛ البته در مناطق سردسیر طول دوره رشد این رقم پسته کوتاه است و می‌تواند گزیته خوبی برای کشت باشد.

برچسب ها: کرمان ، پسته ، رفسنجان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار