معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: استان تهران بیشترین بنای ناپایدار را در دل خود جا داده و طبق برآورد ما این بناها ۳۰۰ هزار مورد است.
کد خبر: ۱۱۱۱۴۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹ 21 June 2023

استان تهران بیشترین بنای ناپایدار را دارد

به گزارش تابناک تهران، محمد آیینی روز چهارشنبه در چهارمین نشست مجمع روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی استان تهران در محل شهرداری اسلامشهر اظهار داشت: موضوع بافت های فرسوده بحث نجات جان انسان ها است و اعضای شورای اسلامی شهرها خودشان را باید سفیران نوسازی بدانند و برای نوسازی بافت های فرسوده تلاش کنند.

وی افزود: موضوعی که کمتر به آن توجه شده است موضوع تاب آوری و سقف های لرزان است و اگر به داد این ها نرسیم خدایی نکرده اگر زلزله ای اتفاق بیفتد جان انسان ها در خطر است؛ وظیفه ما در دولت و شورا و شهرداری بالا بردن کیفیت زندگی در شهرها و موضوع مهم اینکه زندگی مردم به دلیل این بافت های ناپایدار در خطر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت شهری در آنجا زندگی می کنند؛ در استان تهران هم با موضوع بناهای لرزان و ناپایدار مواجه هستیم یعنی بناهایی که نه سازه فلزی و بتنی دارند و اگر زلزله ای متوسط هم بیاید جان آدم ها در خطر است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری یادآور شد: استان تهران بالاترین بناهای ناپایدار را در کشور با قریب به ۳۰۰ هزار بنا دارد و یک میلیون نفر از جمعیت در معرض خطر هستند؛ از یاد نبریم که بجز شهر تهران درصد نوسازی در استان تهران بسیار پایین است.

وی ادامه داد: بعد از ۲۰ و اندی سال از زلزله بم و مرگ ۴۰ هزار نفر هنوز داغ این زلزله زنده است؛ زلزله اخیر ترکیه به لحاظ قدرت بیشتر از بم و به لحاظ وسعت ۱۰ برابر آن بود؛ اگر مسئولانشان به نوسازی بافت فرسوده اهمیت نمی دادند باید ۵۰۰ هزار کشته می دادند اما عدد کشته های این زلزله به اندازه زلزله بم بود.

آئینی این را هم گفت که اعضای شورای اسلامی شهرها خود را سفیران نوسازی و مقاوم سازی شهرها بدانند و بازآفرینی یک مفهوم پویا و کیفی است.

وی با بیان اینکه امروز زلزله در روستاهای ما کمتر کشته می دهد، گفت: مقاوم سازی در روستاها سالی ۲۰۰ هزار متر انجام می شود اما در شهرها کمتر از ۱۵ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: استان تهران رتبه اول سطح بافت های فرسوده کشور را دارد و ۱۶ هزار هکتار بافت و شهر تهران ۵۵ درصد آن را تشکیل می دهد.

آئینی سپس به بیان آمار نوسازی شهرهای استان تهران پرداخت و گفت: ۹۵ درصد نوسازی در پایتخت است اما در شهرهای دیگر استان تهران تقریبا نوسازی جریان ندارد.

به گفته این مسئول، ۲ هزار واحد ناپایدار فقط در شهر اسلامشهر که میزبان این نشست است، وجود دارد که باید با تشکیل ستادهای بازآفرینی شهری به صورت مستمر پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی زمین ها اوقافی هستند و یک مشکل دیگر این است که اکثر افراد ساکن در بافت های ناپایدار از توان مالی خوبی برخوردار نیستند و این چالش اصلی ما است؛ انبوه سازان هم به دلیل اینکه بازده اقتصادی خوبی این مناطق ندارند تمایلی به ورود به این موضوع را ندارند بنابراین باید بسته های تشویقی موثری تدوین شود.

آئینی یادآور شد: سازنده در تهران ترجیح می دهد بالای اتوبان همت نوسازی کند نه مثلا در محله سیروس. بنابراین قانون این را دیده که بسته های تشویقی برای ترغیب سازنده ها در مناطق ضعیف شهرها تعریف و فرش قرمز باید برای سازنده ها پهن شود؛ شما اختیار دارید که برای صدور پروانه ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف دهید تا بازده اقتصادی برای سرمایه گذار بالا رود.

این مسئول کاهش زمان صدور پروانه را هم از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: سازنده باید بداند که اگر در بافت فرسوده اگر بخواهد کار کند زمان صدور پروانه ساخت از ۶ به ۲ ماه مثلا کاهش یابد و باید مشکلات بروکراسی موضوع ساخت هم رفع شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار