معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران گفت: این جفا و تبعیض در حق زنان است که بخواهیم در توزیع امکانات و اعتبارات ظرفیت عظیم بانوان را نادیده بگیریم.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴ 07 October 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام میثم امرودی صبح امروز در سی و دومین نشست روسا و معاونان فرهنگی شهرداری‌های کلانشهرها و مراکز استان‌ها در سالن فدک اردبیل اظهار کرد: مخالفان غدیر در طول تاریخ حوادثی همچون عاشورا و به شهادت رساندن اهل بیت (ع)، کشتار حجاج در سال 66 و فاجعه منا را در روزهای اخیر رقم زدند و آل سعود وابسته به آمریکا نه تنها از این بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی خود عذرخواهی نکرد بلکه کارشکنی‌هایی را انجام داد که جای تاثر و تاسف دارد.

وی افزود: آل‌سعود در مقابل این قصور و کوتاهی هیچ توجیهی ندارد و امیدواریم روزی را شاهد باشیم که همه طاغوتیان آل‌سعود و وابسته به آنها از منطقه ریشه‌کن شده و به دست قدرت الهی این حاکمان فاسق که همچون لکه‌ای ننگ در روی زمین هستند، برداشته شوند.

امرودی شهر اردبیل را شهر فرهنگی و تاریخی و مهد بزرگان دینی، ارزشی و اعتقادی توصیف کرد و یادآور شد: این شهر با داشتن همه این ظرفیت‌ها دارای 16 وجهه ممتاز گردشگری است که همچون گنج ناشناخته هنوز ابعاد آن ناشناس مانده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران با بیان اینکه فرهنگ تشیع از این دیار رشد کرده و امروز به مرحله تبلور رسیده است، تصریح کرد: اگر برخی از شهرهای کشورمان به واسطه دریا و کوه شناخته شده‌‌اند اردبیل در کنار تاریخ و هویت، منابع غنی گردشگری، آب و هوا و طبیعت بی‌نظیرش شهره آفاق است.

وی ادامه داد: امیدواریم با توافق اخیر هسته‌ای کشورمان راه سرمایه‌گذاری در کشورمان به ویژه دیار اردبیل فراهم آمده و امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توان مضاعف در این حوزه به وجود آید تا اردبیل بتواند به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران سرمایه اجتماعی و نیروی انسانی اردبیل را بی‌نظیر و غیرقابل ارزشیابی توصیف کرد و گفت: سرمایه‌های اردبیل در بخش‌های مختلف می‌تواند به منابع نفتی کشور تنه زده و هم ردیف باشد که ضروری است قدر سرمایه‌های عظیم را بدانیم و در بهره‌گیری از این توان مضاعف تلاشی واقعی انجام دهیم.

شهرداری‌ها هدف تربیتی را دنبال کنند

امرودی با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی و هجمه‌های بی‌شمار در این حوزه بیان کرد: ما به تغییر نگرش‌ها و اصلاح نگاه واقع‌بینانه نیازمندیم تا فرصت‌ها را بیشتر و بهتر قدر شناخته و از توانی مضاعف در این عرصه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تا این نگاه‌ها اصلاح نشود ما همچنان با معضلات و آسیب‌هایی روبه‌رو می‌شویم، چراکه تغییر نگاه‌ها تحول‌آفرین است و می‌تواند به توانمندی سرمایه‌های اجتماعی کمک کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران یادآور شد: اگر زمانی مهمان در این کشور از ارج و قرب برخوردار و نان برکت سفره بوده و کاسب حبیب خدا بود، امروز با تغییر نگاه‌ها دیگر چنین مفاهیمی به فراموشی سپرده شده که ضروری است با تقویت مولفه‌های فرهنگ اسلامی جلوی اضمحلال این مقوله‌ها و مفاهیم گرفته شود.

امرودی اصلی‌ترین مسیر پیشرفت و توسعه را توجه به توسعه فرهنگی با نگاه انسان‌مدارانه و شهروندمدارانه اعلام کرد و گفت: ما در حال حاضر در شهرداری دو نگاه حاکم داریم که اولی مربوط به شهرداری ساختارمحور و کالبدمحور است و دیگری شهرداری انسان‌محور است به طوری که اگر شهرداری انسان‌محور مدنظر و هدف اصلی باشد می‌توانیم در رسیدن به اهداف موفق عمل کنیم.

وی ضرورت تقویت بنیان خانواده و نظام آموزش و پرورش را به همراه توجه به نخبگان جامعه ضروری اعلام کرد و افزود: امروز دیگر نمی‌توانیم با تعیین خطر و مرزی فیزیکی جلوی حمله دشمن را بگیریم، چراکه امروز دشمنان ما با ابزارهای مدرن الکترونیکی به سراغ ما آمده‌اند و هدفشان بر هم زدن تعادل بنیان خانواده و نقطه تمرکزشان نیز از بین بردن عاطفه، مهربانی و محبت مادر خانواده است و آنها به این باور رسیده‌اند که اگر زن از خانواده جدا شود نظام خانوادگی و اجتماعی متلاشی خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران از معاونان فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها خواست تا هدف تربیتی و فرهنگی را مدنظر قرار داده و بیشتر در فعالیت‌ها و هدف‌گذاری‌های خود مادران و نگاه مهربانانه به اعضای خانواده را مورد توجه قرار دهند.

امرودی عنوان کرد: ما اگر بتوانیم اصل تربیتی و فرهنگی را در هدف‌گذاری‌هایمان در اولویت قرار دهیم قطعا سایر پیوست‌ها اعم از محیط زیست، حمل و نقل و ... در مسیر توسعه می‌تواند کارگشا باشد.

وی گفت:‌ ما متاسفانه در ایجاد امکانات در مجموعه شهرداری‌ها نتوانستیم حق بانوان را به درستی و شایستگی ادا کنیم هر چند که در برخی از شهرها پارک‌های بانوان، شهربانو و فرهنگسراهای اختصاصی بانوان فعال شده و تلاش این مجموعه بر این است تا نقش مادر و زن در محوریت خانواده مورد توجه قرار گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران ادامه داد: این جای تاسف است که ما بخواهیم زن را خارج از نظام خانواده ببینیم و به جای تشکیل سازمان خانواده به محورهای فردی افراد و مسئولیت‌هایشان توجه کنیم.

امرودی نقش تحولی بانوان را در حوزه‌های مختلف با انجام منظم کارها و انجام مسئولیت‌ها بیان کرد و افزود: این جفا و تبعیض در حق زنان است که بخواهیم در توزیع امکانات و اعتبارات ظرفیت عظیم بانوان را نادیده بگیریم.

وی اهمیت نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش را در این راستا مهمتر از نقش نیروی انتظامی و پلیس توصیف کرد و افزود: در هر شهری که به آموزش و پرورش بیشتر از پلیس اهمیت دهند قطعا آن شهر، شهر فرهنگی است، چراکه آغاز حرکت فرهنگی از مجموعه آموزش و پرورش و مدارس آغاز می‌شود و اگر نظام آموزش و پرورش و قشر معلمان نادیده گرفته شوند هدف‌گذاری و انجام امور ابتر و ناقص‌ خواهد ماند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران تصریح کرد: شهرداری تهران بیشترین همکاری و نزدیک‌ترین ارتباط را با مجموعه آموزش و پرورش دارد به طوری که در این نزدیکی متعالی سعی بر این است تا محور کارهای فرهنگی مدارس و نسل آینده باشد.

امرودی ظرافت کار فرهنگی و استفاده از توان پیشکسوتان و نخبگان را یادآور شد و ادامه داد: ما در اصلاح فرآیند شهر انسان‌محور باید اصل هویت محله‌ای را مورد توجه قرار دهیم، چراکه اگر هویت محله‌ای احیا شود سرمایه‌های انسانی نیز قدر شناخته می‌شود.

وی احیای هویت ملی را نیز به همراه هویت انقلابی یادآور شد و گفت: باید سیما و ساختار شهری ما به گونه‌ای باشد که از در و دیوار آن اعتقاد به خدا، معاد و ارزش‌های متعالی نمایان باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تهران در پایان سخنان خود بیان کرد: باید شهرداری اسم خود را در لیست مجموعه‌های ارزشی و اعتقادی با انجام حرکت‌های زیربنایی به ثبت رساند، چراکه افتخار امروز شهرداری به ساخت برج و سازه‌های چند مرتبه نیست بلکه به ساختن انسان است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار