معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: با توسعه نگاه فرهنگی، رویکرد شهرداری ها باید از ساختار محور به انسان محور تغییر یابد.
کد خبر: ۱۰۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳ 07 October 2015
به گزارش ایرنا حجت الاسلام میثم امرودی روز چهارشنبه در سی و دومین اجلاس معاونین و روسای سازمان های فرهنگی اجتماعی شهرداری های کلانشهرها و مراکز استان ها در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل، افزود: دو نگاه ساختار محور و انسان محور در شهرداری ها حاکم است و نگاه شهرداری ها باید انسان محور باشد.
وی با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن، اظهار کرد: باید در اجرای طرح های زیست محیطی، عمرانی و زیرساخت ها هدف فرهنگی لحاظ شود.
وی بیان کرد: معمولا در نگاه به حقوق زنان، تناسب جمعیت مردان و زنان را در نظر می گیریم در حالی که خانواده بدون نقش زن متلاشی می شود بنابراین سازمان های فرهنگی اجتماعی شهرداری ها باید نگاه ویژه ای به زنان داشته باشند.
این مسوول ادامه داد: باید در کشور، سازمان خانواده ایجاد شود و با تعریف نقش مهم اعضای آن، نگاه به بانوان به عنوان سنگ بنای خانواده اصلاح شود.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: نزدیکی و تعامل کار شهرداری با آموزش و پرورش در تهران مثال زدنی است واز آنجایی که آموزش و پرورش نقش مهمی در ایجاد نگاه فرهنگی دارد در شهری که نیروی انتظامی آن مهم تر از آموزش و پرورش باشد؛ آن شهر، شهری فرهنگی تلقی نمی شود.
حجت الاسلام امرودی افزود: مطابق فرمایش قرآن مجید، امکانات و عامل انسانی لازمه کار فرهنگی است و متاسفانه به رغم کثرت معلم و مربی و استفاده نکردن مفید از ظرفیت آموزش و پرورش، وضعیت فرهنگی مناسبی در جامعه نداریم.
وی اظهار کرد: حفظ حرمت پیشکسوت ها و نخبه ها در ایجاد نگاه فرهنگی لازم است و در شهری که جایگاه بزرگ و کوچک تعریف نشده باشد هیچ انسان کوچکی، بزرگ نخواهد شد.
وی هویت محلی، ملی و انقلابی را از دیگر بسترهای لازم برای کار فرهنگی در جامعه برشمرد و احیای هویت ملی را به عنوان یک سرمایه اجتماعی ضروری دانست.

** اردبیل به عزاداری های پرشور و شهدای گرانقدرش شناخته می شود
معاون امور فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: اردبیل گنجینه ای ناشناخته است و این استان را باید با عزاداری های پرشور حسینی، شهدای والامقام و علما و نخبه های نام آورش شناخت.
وی افزود: گردشگری تاریخی و مذهبی اردبیل می تواند به دنیا پاسخگو باشد و از این نظر، هیچ جای ایران مثل اردبیل نیست.
وی بیان کرد: بعد از رویدادهای سیاسی اخیر در عرصه بین المللی، مردم دنیا طالب بازدید از ایران است و برای دیدن از اردبیل پیشنهاد هایی شده است.
جواد زنجانی فرماندار اردبیل هم در این آیین گفت: مسائل اجتماعی و فرهنگی گستره زیادی دارد و نبود وحدت فرماندهی فرهنگی در کشور، مشکل بخش فرهنگ است.
وی اظهار کرد: شهروند شاداب، موفق و بی حاشیه پشتوانه ماست و شهر توسعه یافته را محقق می کند اما در توجه به این مهم غفلت شده است.
این مسوول ادامه داد: سازمان های فرهنگی اجتماعی شهرداری ها وظیفه مشخصی ندارند و معمولا بر اساس آزمون و خطا کار می کنند و امید می رود این همایش در انتقال تجربه های مرتبط بین شهرداری های کلانشهرها مفید باشد.
ذکی الله خوشبخت رییس شورای اسلامی شهر اردبیل هم گفت: تا قبل از انقلاب اسلامی معمولا در طول تاریخ، بین مردم و دولت تقابل وجود داشته است.
وی افزود: بعداز انقلاب اسلامی، مردم با نثار فرزندان خود همراه دولت و حاکمیت شدند و باید کاری بکنیم تا نقش مردم در حوزه فرهنگی اجتماعی نیز افزایش یابد.
وی ادامه داد: استقبال خیرین برای احداث مدرسه و بی توجهی به احداث پل، ریشه فرهنگی دارد و نسخه پیچی برای افزایش نقش مردم و نیکوکاران در عمران شهری رسالت سازمان های فرهنگی اجتماعی است.
حمید لطف اللهیان شهردار اردبیل نیز گفت: راه پیشرفت عمرانی از بزرگراه فرهنگ می گذرد و تاکنون مدل جامع فرهنگی عمرانی در مدیریت شهری تعریف نشده است.
وی افزود: شهرداری ها بدون نقش شهروندان کارآیی مطلوبی نخواهند داشت و توسعه نقش آنها باید جدی گرفته شود.
وی ادامه داد: آموزش و آگاه سازی شهروندان می تواند در اصلاح عیب های اجتماعی و ترویج رفتارهای خوب مفید باشد.
این مسوول پاسخ به علت فراموشی ارزش های اخلاقی در شهرها را از هدف های برگزاری اجلاس مسوولان سازمان های فرهنگی اجتماعی شهرداری ها دانست و اظهار امیدواری کرد اجلاس در این ارتباط موثر باشد.
پخش نماهنگ فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهرداری اردبیل، مداحی سلیم موذن زاده و تجلیل از وی و برگزاری کارگاه تخصصی از بخش های متنوع سی و دومین اجلاس معاونین و روسای سازمان های فرهنگی اجتماعی شهرداری های کلانشهرها و مراکز استان ها در اردبیل بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار